Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Det är bara till att gratulera!
    Trevliga grejer du har där. Beträffande spön är det, inte oväntat, knepigt att rekommendera. Mitt spontana intryck av VKC-76H är att det är lite högre klassat än jag tror du önskar. Jag har inte lekt färdigt med det, men spontant känns det sim att klingan jobbar bäst runt 15-40g. Längden är ju inte så mycket att diskutera. Den är ju vad den är. Dock kan det vara värt att notera att japanspön generellt har korta bakhandtag vilket ger mer aktiv klinga. Det gäller iofs de flesta jänkarspön också. Klassningen medium-fast tycker jag stämmer ganska bra. Halvdjup aktion utan att bli långsamt. Ett spö jag annars gillar är palms molla MGC-70H2F. Det är i gengäld redigt snabbt och toppigt. Grymt känsligt som det ofta blir och skönt att drilla med. Jag använder det främst till ytbeten, men även jerkbeten upp till ca 30g.
    Tack! Tänk att du hade just VKC 7'6"H som jag tyckte såg så fin ut på papper s a s! Får lov att titta lite på Molla spöt, annars kanske lillebror Volkey (7'8" tror jag det var) upp till 1 oz passar in bättre på min lite vaga beskrivning? Vet du förresten var en hittar en SV-spole till vettig peng, gärna ställe med prisvärda spön oxå, t ex M C Volkey?

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Tack! Tänk att du hade just VKC 7'6"H som jag tyckte såg så fin ut på papper s a s! Får lov att titta lite på Molla spöt, annars kanske lillebror Volkey (7'8" tror jag det var) upp till 1 oz passar in bättre på min lite vaga beskrivning? Vet du förresten var en hittar en SV-spole till vettig peng, gärna ställe med prisvärda spön oxå, t ex M C Volkey?
      Jag tror att ett 1oz spö skulle funka bra, förutsatt att du inte tänker kasta mer. Alla japanspön jag testat eller äger har hållt klassningen bra såtillvida att de kastar inom sina gränser men inte mer eller mindre. De jänkarspön jag äger eller testat har generellt varit underklassade och ett 1oz spö kan bottna först vid kanske 30% mer.
      Vill du ha långkastande spön med lite djupare aktion kan du alltid kolla på eging-spön gjorda för långa kast vid kust (motsvarande vårt hö-fiske).
      Volkey 7'6" har dessvärre bytt hem. Men jag kan självklart låna det då det är min bästa kompis som är ägaren. Så skulle du ju kunna testa det och palmsspöt också för den delen om du har vägarna förbi den nya hufvudstaden.

SV-spole kan man lättast köpa från japantackle. Jag brukar handla sådant där, för prisskillanden är relativt liten och det är bra att hålla god relation med en pålitlig japanhandlare. Spön har jag mest köpt på Rakuten. Känns det ovant/konstigt att handla där är annars Pro Shop Otsuka bra i kontakt och service. Man får dock räkna med listpriser, vilka kanske kan vara 1000-1500 jpy dyrare än de billigaste alternativet på rakuten (om man inte hittar det på rea). Frakten kostar runt 3000-3500 jpy för ett spö eller två (rymms ofta i samma rör). Ett Volkey går på ca 20000 jpy med frakt dvs runt 1600 inklusive tull, moms och allt.

Kommentera

.... men jag funderar på om inte ett lite snabbare spö som ändå har lite flex i toppen vore något att pröva, kanske gillar sånt fastän jag inte prövat än!?
        Alla mina spön är snabba eller extrasnabba och jag har ett par spön som är inte så underklassade som folk kan tro, så hojta till om du känner för en testrunda.

//T

Kommentera

• Alla bass jänkar spön är inte snabba och påkiga inte ens från st croix...
          http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

• Tack för info och justa erbjudanden barnmorskan och tonyex! Tråkigt att det ska bli vintergrader just nu här ikring Uppsala till helgen vart fall... Tyvärr är jag sällan i hufvudstaden, har väl fastnat i lärdomsstaden av ren lättja och vana kan man säga, kanske en provtur till våren om inte annat?

Kommentera

• Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
              Alla bass jänkar spön är inte snabba och påkiga inte ens från st croix...
              ... och inte från g lommis , lamiglas, dobyns, powell, osv heller ....
              Jag har vandrat runt i många basspro shops ( min pensionerade mor bor i Florida, USA) och många jänkarspön känns som gummiband ändå.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2014-01-10, 18:24.

Kommentera

... kanske en provtur till våren om inte annat?
                Nemas problemas! //T

Kommentera

• Hallå där

Är på jakt efter ett bra spö till fiske med lätta wobblers som tex. Rapala crankin' rap och spinnare reflex 18g max. I dagsläget har jag ett P&Z c190MH (5-20g). Det jag önskar är alltså ett spö som jag kan kasta wobblers på som minst 5g och upp mot 15 till kanske 20 g, men åtminstone 15gram. Rullen jag har är en revo premier gen3.

Budget, ja , ganska begränsad, men säg i alla fall 1500, eventuellt någon hundring till.

Har inget emot att importera något bra från japan/eller kanske amerikat

@barnmorskan

Mitt senaste spö är ett Shimano Crucial Worm and Jig med kastvikten 1/4 oz -3/4 oz, vilket inte alls stämde (med min uppfattning).

Därför vill jag gärna ha ett par synpunkter/åsikter om ett nytt spö...

MVH
                  Robin
                  Senast ändrad av JOTAck; 2014-01-12, 01:21.

Kommentera

• Ursprungligen postat av JOTAck Visa inlägg
                    Hallå där

Är på jakt efter ett bra spö till fiske med lätta wobblers som tex. Rapala crankin' rap och spinnare reflex 18g max. I dagsläget har jag ett P&Z c190MH (5-20g). Det jag önskar är alltså ett spö som jag kan kasta wobblers på som minst 5g och upp mot 15 till kanske 20 g, men åtminstone 15gram. Rullen jag har är en revo premier gen3.

Budget, ja , ganska begränsad, men säg i alla fall 1500, eventuellt någon hundring till.

Har inget emot att importera något bra från japan/eller kanske amerikat

@barnmorskan
                    För dom pengarna finns en hel del att välja på! Däremot tror jag att det kan bli svårt att få prestanda både nedåt 5g och uppåt de tyngsta med både 18g reflex och cranking rap som jag ändå tycker ger ett rätt redigt vattenmotstånd i sammanhanget. Vad offrar du helst?

Kommentera

• Ok,bortse från reflexen och se till mina crancin' rap som väger runt 1/4oz. men säg att vi siktar på max 15,men snarare 10gram.Nu när jag tänker efter är det knappast troligt att jag ska kasta något under 5 gram

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 719 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04