Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av JiBbR Visa inlägg
    Vänster vevad Avet med magnetbroms kanske? http://www.avetreels.net/MX_SERIES_REELS.php
    Jag skaffade en Avet MXJ MC inför årets Norgeresa och kan bara säga wow, vilken rulle! Dock är den ju för stor för i princip alla former av fiske som existerar på svenska farvatten, men: det finns även modellerna SX och SXJ som är mindre. Rullarna kastar snorbra (i alla fall MC-versionen) och avsaknaden av linspridare lär man ju vänja sig vid. Avet är ju rätt poppis bland muskiefiskare t.ex.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Den har kommit ut , enda problemet jag kan se är linkapaciteten den motsvarar en Amb:6000 ..
      Hmm ok vad jag sett så är de bara førhands order i alla amerikanska webshoppar.

      Kommentera


      • hur verkar det med tull och moms när man köper från kina , usa och ja andra icke eu-länder ?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
          Jag skulle välja t3 sv istället. Är själv rätt sugen på den. SV spolen ska verkligen inte vara tråkig..
          Ja kanske det, fast det lutar än så länge mer åt att jag tar MX om det blir en Daiwa. Inte bättre men mer "bang for the yen"?
          Då kan jag på sikt komplettera med en SV spole för finessfisket har jag förstått (japantackle) och den djupare MX spolen känns mer rätt initialt. (kan man göra tvärtom tro, T3 SV med djupare MX spolen eller är jag i alla avseenden ute o seglar nu?) Oj, nu känns det som om jag börjar bli smittad av den där "roliga import grejer bacillen" som grasserar här i tråden!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av sanity Visa inlägg
            hur verkar det med tull och moms när man köper från kina , usa och ja andra icke eu-länder ?
            Räkna med ca 30% och från USA tillkommer alltid postjävelns tullavgift på 100kr även om tullbeloppet bara är en femtiolapp. Idiotiskt, men så är det.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av sanity Visa inlägg
              hur verkar det med tull och moms när man köper från kina , usa och ja andra icke eu-länder ?
              Precis som Barnmorskan säger, en gång av tre har jag klarat mig från tull/moms från USA, så Lexa 300:an som kom i januari blev extra prisvärd men detta hör till undantagen har jag förstått.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Ja kanske det, fast det lutar än så länge mer åt att jag tar MX om det blir en Daiwa. Inte bättre men mer "bang for the yen"?
                Då kan jag på sikt komplettera med en SV spole för finessfisket har jag förstått (japantackle) och den djupare MX spolen känns mer rätt initialt. (kan man göra tvärtom tro, T3 SV med djupare MX spolen eller är jag i alla avseenden ute o seglar nu?) Oj, nu känns det som om jag börjar bli smittad av den där "roliga import grejer bacillen" som grasserar här i tråden!
                Varning! Import blir dessvärre lätt en kronisk sjukdom.
                Hur som helst; med T3 MX går det utmärkt att byta spole. De som funkar utan modifikation är SV, 1010, 1012 och 1016 där sista siffran anger lindimensionen "lb test" med vilken 100m fyller spolen (idiotiskt mått då 16lb test inte är en dimension). Plockar man ut en shim kan man få dit spolarna till Steez-serien också. Varför man nu skulle vilja det...

                Kommentera


                • Nu är det som så här att jag tänkte importera ismete prylar för gäddfisket i vinter och vet inte riktigt vad man ska söka efter ? vill ju ha bra skit som håller när gäddan kliver på ?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av sanity Visa inlägg
                    hur verkar det med tull och moms när man köper från kina , usa och ja andra icke eu-länder ?
                    Min erfarenhet av köp från tullpliktiga länder på ebay är att om saker och ting skickas med USPS,EMS eller In'tl shipping nånting så slipper man både tull och framförallt moms. Om köpet däremot skickas med fedex, ups eller andra "vanliga" budfirmor så kommer dom att tullklarera och därmed åker man på både moms och tull. Mina erfarenheter gäller köp från USA och Kina.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av sanity Visa inlägg
                      Nu är det som så här att jag tänkte importera ismete prylar för gäddfisket i vinter och vet inte riktigt vad man ska söka efter ? vill ju ha bra skit som håller när gäddan kliver på ?
                      Kollar man (som jag oftast gör själv) på nordamerika/kanada där isfiske i alla dess former mer liknar religion än fiske ibland så premieras smäckra kolfiberklingor... Man jiggar ju walleyes (gös) ismetar kanadaröding, pikes och muskyes etc med ganska liknade gear. 28-42" kolfiberklingor av hög kvalitet. Det är faktiskt lite konstigt att det "svenska" ismetet skiljer så pass mycket från deras ("tip-up" fisket) gällande utrustning då det är samma typ av fiske och samma kaliber (och ibland samma art) på fiskarna.

                      St.Croix gör GRYMMA spön för pimpling/isjiggning/ismete, jag har själv för iår införskaffat ett 32" medium ice legend som kommer användas för att försöka vertikala gösen/kanadicken från isen som jänkarna gör... Frakt och tull och fanstyg gör det dock orimligt dyrt att handla flera spön till ismete setupsen... Frabill, Shakespeare, fenwick, Thorne Bro's, Berklys ice legend är andra bra och mer eller mindre kända märken som producerar kvalitet som inte finns tillgängligt i sverige ännu.

                      Därför ismetar jag med det som finns tillgängligt här hemma till riktigt bra priser (!) också. Kinect medium och bft xtream ice 4,5" är mina val för i vinter och till det får mina sommarrullar luftas även på vintern! (ambor, daiwor etc). På landösjön och andra kanadarödingsjöar där det är begränsat till ett spö per person lär jag dock lyxa med mitt st.croix då siken åker ner mot botten...

                      länkar till lite film som du kanske missat om vad jag surrar om;

                      Full show 3, as aired on Wild TV and Pursuit Channel the week of Jan. 14, 2013 - Justin Jenken cohosts to tackle vast Lake Winnipeg for huge winter walleyes ...

                      http://www.FaceBook.com/UncutAnglingPart 1 of 3. Huge Lake Trout are on the agenda at drive-to Kenanow Lodge, using large deadbaits on iFishPro tip-ups, when...

                      http://www.iFishPro.com/http://www.FaceBook.com/UncutAnglingPart 2 of 3. Lake Trout action on jigging lures and large dead baits. What this lacks in burbot s...

                      http://www.FaceBook.com/UncutAnglingPart 3 of 3. A detailed description of the rigging set-up used to ice multiple trophy trout in this segment using iFishPr...
                      Senast ändrad av hewzter; 2013-11-01, 22:55.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 668 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 334 svar
                      266 225 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
                      15 svar
                      2 327 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fisketrassel  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      882 svar
                      141 826 visningar
                      16 gillar
                      Senaste inlägg Kulfisk
                      av Kulfisk
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 046 svar
                      196 163 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Villespinn91  
                      Arbetar...
                      X