Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför ska du byta ner dig?
    Tvålkopps-allergin jag fick av Revo rullar värkar hålla i sig

När jag köpte min DC valde jag mellan den och en pluton och valet blev DC.

Alla Lp rullar jag köpt har blivit backup prylar som aldrig används förutom Tranxen...

Pluton 200 och Ryoga 2020
    Något ställe som har bra pris på dom ?
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-10-20, 14:47.

Kommentera

• Det är faktiskt några saker som skiljer pluton och ryoga. För det första så är dem gjorda i olika material vilket gör ryogan lättare än plutonen. Sen har dem olika uppbyggda bromssystem. Plutonen har lite högre bromsverkan men ryogan har en jämnare broms. Ryogan har även såkallad clickingdrag. Sen skiljer det som sagt i antal kullager. Men kastmässigt ska det inte skilja något. Vikten på spolen har jag tyvärr ingen koll på.

Kommentera

• Z2020 är som sagt en lite biffigare lågprofilare som delar samma spoldimension som Ryoga 2020.
        Jag har rullar med både Ryoga Magforce och Magforce 3D. Tycker spontant att Magforce 3D är en smula too much. Man har 60 lägen men använder max 3 st. Sedan sägs det ju att ryogan har bättre skurna drev (vilket kan vara JDM-placebo) och om jag inte missminner mig har den annan aluminiumlegering än Pluton vilket ger viktskillnad. Ryogan är inte lika ofta slut hos japanska handlare och om jag inte minns fel kan man få den för runt 42000 JPY med frakt. Kan kolla när jag kommer hem.

Kommentera

• Ryogan är inte lika ofta slut hos japanska handlare
          Jag har svårt att bli klok på linkapacitet beroende på storlek, om den är som Z2020 tycker jag inte det räcker.
          Jag ska ha den till beten 30-60 parad med ett Hardy Marksman Smuggler 10 fot -70 gr triggerlöst spinnspö.
          Jag kanske går på fel rulle till dom vikterna ?
          Kan en mindre variant av Ryoga Bayjigging passa bättre ?

Kommentera

• Nu börjar det här bli riktigt intressant.

Jag funderar på att köpa ett nytt set. Jag behöver ett set för att kasta 20-50 grams beten. Jag kommer mest fiska gädda med wobbler och skedar samt jigga gös med 4" relax med 20-25gr skallar.

Spöt. Jag har kollat lite, och fastnat för Major Craft Go Emotion GEC-702H. Det har det jag vill ha, inte så långt, snabb action och 2-delat.

Nu till rullen... Jag tänkte down sizea lite och ladda rullen med 0.25mm flätlina. Jag har länge trånat efter en Ryoga 1016HL och hade väl i stort sett bestämt mig för en sån... Men det finns ju så mycket annat.. Vad skiljer en Z2020 från en Ryoga? Z2020 är ju lite större och jag känner inte att jag behöver den extra storleken. Finns det några fördelar med Z2020 som jag inte känner till? En annan rulle är Calcutta CQ 201, men jag skulle nog vilja ha en rulle med högre utväxling.

Så, finns det någon vänlig själ som kan ge mig lite feedback på mina funderingar? Alla konstruktiva åsikter mottages med glädje! Ös på!!

/Ville

Kommentera

• Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
              samt jigga gös med 4" relax med 20-25gr skallar.
              /Ville
              Vad nu, är det en konvertering på G ?
              I vilket fall, jag gillar det jag läser !

Kommentera

• Jag tänkte down sizea lite och ladda rullen med 0.25mm flätlina.
                Då kan jag väl starta med en fråga, ska det va faktiska 0:25 eller det ska va spolar som det står 0:25 mm på ?
                Vilket märke på linan passar dig ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Då kan jag väl starta med en fråga, ska det va faktiska 0:25 eller det ska va spolar som det står 0:25 mm på ?
                  Vilket märke på linan passar dig ?
                  Jag tänkte köpa en lina som är märkt 0.25 på spolen. Jag gillar Sufix832, så det är inte omöjligt att det blir sån lina. En lite undran, varför frågan? är det olika fabrikats felmärkning du "fiskar" efter? Är det nåt jag har missat i mina tankar??

Hälsningar
                  Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Han menade inte bokstavligen, utan rent hypotetiskt 0.25 mm

Jag kör nästan bara med CQ rullar och utväxlingen stör mig inte så mkt. Mina cuttor 201 tar runt 60 cm lina per vevtag, vilket fungerar mer än väl för det flesta fiskemetoder man vill använda rullarna till. Sen det går att uppgradera till 7,0:1 om man vill. Det finns sidor som säljer det kittet.

Ok, om du sitter och funderar på att köpa en av följande rullar: Ryoga 1016HL, Z2020 , Calcutta CQ 201 och du vet inte hur dom känns IRL och du tänkte gå på våra rekommendationer, då har du helt fel ute. Det som återstår är att låta din magkänsla bestämma.

Sen tänk på att det är saftiga prisskillnader mellan dessa tre och för att göra det hela ännu svårare titta på en calcutta 201 TE DC oxå.

Häls //T
                    Senast ändrad av tonyex; 2013-10-20, 17:09.

Kommentera

• En lite undran, varför frågan?
                      Tänkte mest på spoldiameter och om du får på en märkt 0:25, som ex är en PowerPro 22kg en 0:32 och en Tracerbraid 22 kg en 0:36 mm så det kan bli knivigt att få på en spole märkt 0:25 om du krymper rullen för mycket...

Kanske dum fråga, du kommer ju att märka det förr eller senare

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 723 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04