Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • JOTAck
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Min erfarenhet säger 301:an, dessutom utan tvekan!
    En 200 skulle kännas för liten och för nervöst med dessa beten på på ett TNT. Visst en 200 skulle fungera, ingen snack om den saken... ... men en 301:an kommer att sitta som ett smäck för det du vill ha den till.

    Häls //T
    Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Böjd att hålla med.

    Tackar båda för svar. Hur ligger Ryoga 2020 till i storlek jämfört med CQ? Har som sagt beställt en men funderar på att försöka avbeställa. Blir dem också för liten? Har aldrig hållit eller ens sett rullarna live så det är ju svårt att bilda sig en uppfattning. Noterat är att ryogan väger 295g och CQ 301 315g. Rocketen som jag hade tänkt mig från början 365g (väl)

    Lämna en kommentar:


  • Sg
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Min erfarenhet säger 301:an, dessutom utan tvekan!
    En 200 skulle kännas för liten och för nervöst med dessa beten på på ett TNT. Visst en 200 skulle fungera, ingen snack om den saken... ... men en 301:an kommer att sitta som ett smäck för det du vill ha den till.

    Häls //T
    Böjd att hålla med.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av JOTAck Visa inlägg
    Har nyligen införskaffat mig ett St Croix LT top 'n tail. Nu till det delikata "problemet" att välja rulle till detta spö. Har en 5501 rocket som jag kan köra på så länge. Kommer att som störst kasta big mcrubber med kanske 20g jiggskalle så ungefär 150g.
    Min erfarenhet säger 301:an, dessutom utan tvekan!
    En 200 skulle kännas för liten och för nervöst med dessa beten på på ett TNT. Visst en 200 skulle fungera, ingen snack om den saken... ... men en 301:an kommer att sitta som ett smäck för det du vill ha den till.

    Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-02-15, 21:29.

    Lämna en kommentar:


  • Hippo
    replied
    EON hade många udda detaljer, förutom ovan nämnda spole som snurrade som fan. Den största "innovationen" var väl planetväxeln i kombination med vevens och bromsens placering. De första var nervösa som fan pga att centrifugalbromsvikterna inte aktiverades som de skulle...jag bytte ut dessa på min och sedan kastade den lika stabilt som ngt annat. På det hela taget kanske det mest misshandlade rullprojektet någonsin, framstressat av ABUs ägare har jag hört från en hyfsat initierad källa. Givetvis skulle man ha gjort den i metall o inte i plast (nu pratar jag om standard EON) och inte om ovan Pro-modell.

    Lämna en kommentar:


  • mrkringlan
    replied
    Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
    Att kasta med rullen var stört på omöjligt utan att det skulle trassla, det spelade ingen roll att jag hade kastat med otaliga multirullar innan. Övervarvade vid nerslag, i luften m.m. Provade kasta med riktigt strömlinjeformade beten men det gick inte mycket bättre tyvärr.
    Har läst att den skulle vara riktigt bra vid pitching... Alltså tekniker med låg rotationshastighet på spolen

    Lämna en kommentar:


  • Da_Moose
    replied
    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    Berätta lite mer om denna rulle. Vad ska den användas till, hur är den uppbyggd osv och gärna bilder
    Abu hade ett samarbete med kullagertillverkaren SKF om jag inte minns helt galet, denna lilla rulla har ca 15 kullager och ett frispinn på kanske 1-2 minuter om du snärtar igång spolen.

    Listpriset för denna var 3995:- om jag minns rätt, jag passade på att köpa en för dryga 2000:- när Berras hade en utförsäljning. Jag trodde att jag hade skaffat den perfekta multin för lättare fiske, men där bet jag i gräset.

    Att kasta med rullen var stört på omöjligt utan att det skulle trassla, det spelade ingen roll att jag hade kastat med otaliga multirullar innan. Övervarvade vid nerslag, i luften m.m. Provade kasta med riktigt strömlinjeformade beten men det gick inte mycket bättre tyvärr.

    Kändes mest som en marknadsföringshype, inte så konstigt att den bara fanns ett år i sortimentet.

    Lämna en kommentar:


  • beachcast
    replied
    Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
    Häromdagen dök de senaste importerna upp här hemma. Fyra stycken Eon Pro 3601 som hittat hem från den uppgående solens land. Vilken fantastisk liten rulle, genial och vansinnig på samma gång. Det engelska uttrycket "over-engineered" stämmer rätt bra här. Alla fyra är inte till mig, men en av dessa juveler får en given plats i samlingen. Ska bli spännande att testa när den här förbannade isen släpper.
    [ATTACH=CONFIG]76188[/ATTACH]
    Berätta lite mer om denna rulle. Vad ska den användas till, hur är den uppbyggd osv och gärna bilder

    Lämna en kommentar:


  • JOTAck
    replied
    Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
    Calcuttan är en riktigt solid rulle som garanterat kommer att orka med det mesta du kan komma på att vilja kasta
    Angående storlek så är det ganska subjektivt. Jag själv är extremt förtjust i små rullar. Ju mindre desto bättre! Skämt åsido, så länge man har tillräcklig linkapacitet och balansen på spöt inte blir helt off så går jag mer än gärna ner i storlek. En CQ 201 klarar absolut av det fisket du tänkt. Om du sen tycker att den känns bra på spöt och i handen är en annan femma. Finns ju de som absolut måste ha en rulle i 6000-size bara för att betet väger 100g
    Tack för svar. Slog till på ryogan som barnmorskan länkade. Om det nu inte går vägen bestälddler jag en conquest istället.

    Lämna en kommentar:


  • Fogeljazz
    replied
    Häromdagen dök de senaste importerna upp här hemma. Fyra stycken Eon Pro 3601 som hittat hem från den uppgående solens land. Vilken fantastisk liten rulle, genial och vansinnig på samma gång. Det engelska uttrycket "over-engineered" stämmer rätt bra här. Alla fyra är inte till mig, men en av dessa juveler får en given plats i samlingen. Ska bli spännande att testa när den här förbannade isen släpper.
    Click image for larger version

Name:	IMAG2052_1.jpg
Views:	1
Size:	334,4 KB
ID:	1777064

    Lämna en kommentar:


  • Fogeljazz
    replied
    Ursprungligen postat av JOTAck Visa inlägg
    Vad gör att du lutar åt Calcuttan då? Det är mycket pengar på spel så att säga, så man vill ju inte köpa fel rulle ☺

    Ännu en fråga blir CQ 201 för liten för spöt? Som jag förstått det av tidigare åsikter i tråden ligger ryogan nånstans mittemellan cq 201 och 301?
    Calcuttan är en riktigt solid rulle som garanterat kommer att orka med det mesta du kan komma på att vilja kasta
    Angående storlek så är det ganska subjektivt. Jag själv är extremt förtjust i små rullar. Ju mindre desto bättre! Skämt åsido, så länge man har tillräcklig linkapacitet och balansen på spöt inte blir helt off så går jag mer än gärna ner i storlek. En CQ 201 klarar absolut av det fisket du tänkt. Om du sen tycker att den känns bra på spöt och i handen är en annan femma. Finns ju de som absolut måste ha en rulle i 6000-size bara för att betet väger 100g
    Senast ändrad av Fogeljazz; 2015-02-15, 09:52.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 213 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 325 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 796 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 152 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X