Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • anteman
    replied
    [QUOTE=tonyex;980447.. och sluta bry dig om linkapacitet och provtesta dina 1/2000 DC sensorer istället.
    //T[/QUOTE]

    Jag tänker det - om och när jag har kapacitet!

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    @anteman: En jobbarkompis har nästan 110 meter 0.28 suffix 832 på sin. Hur mkt vet han inte exakt, för att butikspersonalen hjälpte honom med det.
    .. och sluta bry dig om linkapacitet och provtesta "dina" 1/2000 DC sensorer istället.
    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-02-26, 18:43.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Skulle tro dom är lika tjocka, power pro 0:32 ska lyfta 24 kg medan din 0:33 klarar max 29 kg.
    Finns bara ett sätt att ta reda på fakta det är att testa själv.
    Ja tjocka är de nog! Skulle tro att en 0,33 är en, tja 0,40 eller så ljuger Shimano... Tänk att en del karlar alltid ska ljuga om storleken - som om inte det kommer fram (sic!) förr eller senare!

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Ja nu förstår jag inte riktigt vad du menar.
    Ursäkta om jag var otydlig.

    130 m PE 4.0/100m PE 5.0 (enligt din rullkarong)

    (0,33 max 62 lb) vara tunnare/bygga mindre än en PP (4-t) i 0,33?
    Skulle tro dom är lika tjocka, power pro 0:32 ska lyfta 24 kg medan din 0:33 klarar max 29 kg.

    Finns bara ett sätt att ta reda på fakta det är att testa själv.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2015-02-26, 18:21.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ja nu förstår jag inte riktigt vad du menar... jag menar att en högkvalitativ lina med 8 trådar bör var "tunnare" än en 4-trådig dito och mer lina borde gå på spolen...

    Jag tror alltså att en vanlig 4-t PP kommer att få plats med än mindre av lina med samma angivna diameter (0,33) som "min" lina... och att Shimano pratar i nattmössan!

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    "ska rymma" 130 m PE 4.0/100m PE 5.0 enligt rullkartongen.
    Då borde den senare i PE 4.0 (0,33 max 62 lb) vara tunnare/bygga mindre än en PP (4-t) i 0,33?

    Ja inte för jag blir riktigt klok på det om inte texten på kartongen menar att en 5 trådig är tjockare en den 4 trådiga

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Vad jag förstått kör dom Power Pro och för att du då ska få en 0:32 blir det Ca: 24 kg i styrka.
    Får kanske pröva en PP och se då... Nå, en vanlig PP är 4-trådig och mer kvadratisk än min provlina, en 8-trådig av en extra fin Japansk grundkvalitet har jag förstått (Rea, halva priset). Då borde den senare i PE 4.0 (0,33 max 62 lb) vara tunnare/bygga mindre än en PP (4-t) i 0,33?

    Spolens storlek räcker för mig men det gör även rulltillverkares och linproducenters ljug och vilseledande kring storlek, styrka och diameter...

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Apropå reell linkapacitet på rullar vilket jag tidigare ältat i tråden. En CC 200 DC "ska rymma" 130 m PE 4.0/100m PE 5.0 enligt rullkartongen.
    Eftersom jag köpt just PE 4.0 (ca 0,33?) av riktigt fin kvalitet till en annan rulle ("300") , så prövade jag detta på min nya downsize/HÖ-rulle.

    Den rymmer ca 90 meter av den linan, d v s 40 meter kort... Det funkar naturligtvis om man vill ha så grov lina men poängen, nog är det märkligt att de anger så fel - vilken PE 4.0 använde Shimano när de mätte upp det hela? En teoretisk algoritm? Värdelös produktinformation är det iaf och i sig grund för hävning av köp om man är lagd åt det hållet.

    Jäkligt skön rulle för övrigt måste jag säga! Nätt, kraftfull och som att veva i smör - undrar hur den kastar?
    Ibland önskar man att shimano var lika ambitiösa när det gällde att presentera profuktspecar som i rulltullverkningen. Jag tror dessvärre att linmängden gäller för icke DC som har en djupare spole.

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    vilken PE 4.0 använde Shimano
    Vad jag förstått kör dom Power Pro och för att du då ska få en 0:32 blir det Ca: 24 kg i styrka.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Dubbelpost
    Senast ändrad av anteman; 2015-02-26, 13:22. Anledning: dubbelpost

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 223 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 819 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 161 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X