Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Ok!
    Var ute och gav SV-spolen en testomgång. Så sjukt jävla bra!
    Hade redan testat "finesseabilityn" på baksidan hemma och kunde konstatera att med den påspolade reststumpen ca 50 meter 0,15 flätlina var det inga som helst problem att kasta 4g balsavobblers med extremt bra kontroll. Men med nyfylld spole var det dags att se hur den funkar med tyngre grejer. Mina relativt högt ställda förväntningar infriades med råge. Rymmer tillräckligt mycket lina, kanske drygt 100m 20lbs flätlina. Hade vid testtillfället optimala vindförhållanden, så test i motvind återstår. Men jävlar vilken kontroll!

Jämfört med min Calcutta DC som monterades efteråt kastade SV-spolen lite oväntat både längre och stabilare. Ska tvätta ur lagren på DCn och testa igen. Men jag har tveklöst just fått en ny favoritutrustning
    Ser grymt ut! Var köpte du SV-spolen och hur tungt skulle du säga känns ok att kasta med den?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
      Ser grymt ut! Var köpte du SV-spolen och hur tungt skulle du säga känns ok att kasta med den?
      Precis vad jag tänkt fråga också Ser grymt bra ut och nu blev jag ju inte mindre sugen på att plocka hem en..

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
        Precis vad jag tänkt fråga också Ser grymt bra ut och nu blev jag ju inte mindre sugen på att plocka hem en..
        Saxat från japantackle "The tuned spool serves for 3.5gram to up to 80gram of rigs."
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Gav ju inte mindre näring till önskan att vilja testa en T3 SV....338 dollar på jpangler verkar ju vara ett rätt ok pris också...

/S
          Låter inte som ett galet pris! Du får gärna testa min FX68 (T3) med SV-spole om du vill få känsla för det hela. Själva T3 är ju lite av en älska-hata rulle. Ryogan är om man står ut med vikten en lite tryggare konstruktion som klarar hela spolens register. T3 är inget jag aldrig skullle använda till beten över 50g, helst inte över 40g tror jag. Spolen däremot

@ Magnus (Sthlm) & Fogeljazz:
          Tycker klassningen känns rimlig med dragning åt överklassad. Tycker 60g kändes som rena semestern, men skulle nog börja tveka uppåt 90g. Det tyngsta jag körde var 70g och mer än så skulle jag bara använda för att Daiwa hävdar att det utan problem går att kasta 80g. Får återkomma efter ett par turer. Jag tenderar alltid att fega lite i början när grejerna är nya
          Bromsen är inget problem för vikterna. På ett 56g bete körde jag trassel- och tumfritt på inställning 5 av 20.
          Senast ändrad av barnmorskan; 2014-01-05, 20:57.

Kommentera

Låter inte som ett galet pris! Du får gärna testa min FX68 (T3) med SV-spole om du vill få känsla för det hela. Själva T3 är ju lite av en älska-hata rulle. Ryogan är om man står ut med vikten en lite tryggare konstruktion som klarar hela spolens register. T3 är inget jag aldrig skullle använda till beten över 50g, helst inte över 40g tror jag. Spolen däremot

@ Magnus (Sthlm) & Fogeljazz:
            Tycker klassningen känns rimlig med dragning åt överklassad. Tycker 60g kändes som rena semestern, men skulle nog börja tveka uppåt 90g. Det tyngsta jag körde var 70g och mer än så skulle jag bara använda för att Daiwa hävdar att det utan problem går att kasta 80g. Får återkomma efter ett par turer. Jag tenderar alltid att fega lite i början när grejerna är nya
            Bromsen är inget problem för vikterna. På ett 56g bete körde jag trassel- och tumfritt på inställning 5 av 20.
            Såg trevligt ut, dina filmer! Vad väger en SV-spole och är det ngt utöver vikten som är speciellt med den? Passar den i en Amba =) ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Såg trevligt ut, dina filmer! Vad väger en SV-spole och är det ngt utöver vikten som är speciellt med den? Passar den i en Amba =) ?
              Tack! SV-spolen är väldigt grund och relativt lätt i förhållande till djupet med egenvikten på 13,5g. Innovationen ligger i induktorkonstruktionen som till skillnad från Magforce V och Z inte är centrifugalstyrd och har väldigt kort aktionsdjup.
              Passar dessvärre bara Daiwarullar, dock glädjande de flesta mid- high end rullar som gjorts de senaste tio åren.

Kommentera

Tack! SV-spolen är väldigt grund och relativt lätt i förhållande till djupet med egenvikten på 13,5g. Innovationen ligger i induktorkonstruktionen som till skillnad från Magforce V och Z inte är centrifugalstyrd och har väldigt kort aktionsdjup.
                Passar dessvärre bara Daiwarullar, dock glädjande de flesta mid- high end rullar som gjorts de senaste tio åren.
                Aha misstänkte att det hade ngt med koppen att göra också. Verkar vasst!

Kommentera

• Mico Module is the use of smaller teeth, but more of them. It creates a smoother retrieve by increasing the surface area contact between the drive gear and pinion gear. The MM gears utilize the HEG design by being larger than "standard" gears or what used to be standard by todays specs.
                  Micro Module dubblerar antalet kuggar i huvuddrevet ( Vad najs!) och därmed måste pinjongdrev modifieras oxå.

Denna nya CQ 101 med X-ship och MM har en spole som är 3 mm högre än föregångare dvs 36 vd 33. För att behålla "nästan" samma linupptag per vevtag ( 58 vs 59) , då måste shimano minska utväxlingen från 5.8 ( gamla) till 5.2 på den nya CQ. Spolen drivs inte att vindkraft, såvitt jag vet.

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2014-01-08, 13:08.

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Bilden här:
                    [ATTACH=CONFIG]62857[/ATTACH]

Observera att utväxlingen är ganska låg , fast dom tar 59 resp. 60 cm per vevtag ändå!
                    Micro Module måste vara något utöver det vanliga.

//T
                    Hur känns det att veva med en sån rulle när veven sitter så pass "offset", eller är kanske inget man tänker på?

Kommentera

• Det är svårt att se på bilden hur "illa" det är, men man bruka vänja sig ganska fort eller inte alls. //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04