Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JontaK
    replied
    Cryfish, jaha du är en sådan!
    Skämt åsido, Shimano har också flera bra rullar i nämnda prisklass. Tonyex lär förr eller senare dyka upp och informera om dem. Jag har egentligen bara provfiska ett gäng Shimano LP men tyvärr inte levt med dem längre perioder, gamla Conquest-serien kan jag däremot rekommendera då en 50 eller 100 är enormt prisvärd och användbar.
    Jag gillar både Shimano och Daiwa och i det klassiska segmentet -1oz tycker jag märkena är ganska jämbördiga.
    Får se vad jag själv väljer, det finns mycket att dregla över.

Anteman, det räcker nu!
    Jag är i en väldigt känslig period av mitt rullväljande, det där "jag tar emot alla förslag och ändrar mig tre gånger om dagen"-stadiet.
    T3-serien är inte dum alls men jag har nu börjat snegla på något som redan är en raritet i dubbel bemärkelse:
    Daiwa TD-Z 103H Type-R+ med ZPi RC-002-spole, MUMS!
    Eller en TD-Z med ZPi Blue Emblem-spole.
    Dessa två spolar är enligt de mer invigda det bästa man kan stoppa i sin Daiwa. Jag har aldrig provat men kan inte säga annat än att jag är ordentligt sugen på det.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Du JontaK, varför inte en T3 SV, 1016 eller T3 MX med 3D Mag? Lär bli en raritet om den gått ut produktion... Jag har den senaste med originalspole, meningen var att sätta dit en SV-spole för lite lättare fiske men jag har redan en Exsence så originalspolen lever än...En SV lär klara de kastviktskriterier du har riktigt bra, snygg dessutom (tycker jag), kan nog hittas beg till rimligt pris..

Lämna en kommentar:

• Cryfish
    replied
    Alpha ser fin ut och rymmer ju lina så jag ska klara mig. Frågan är bara om jag vill frångå shimano

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Skalle på 7 gram innebär i nästan samtliga fall en totalvikt på över 10 gram.
    Det klarar i stort sett varenda modern, lite mindre lågprofilare så det är egentligen bara välja och vraka.

Jag ska ju ha en rulle till ett liknande fiske men med snäppet lägre vikt (cirka 6-18 gram) och får nog erkänna att jag snöar
    in mig mer och mer på Daiwa Alphas SV. Den bör ha både kastprestanda, slirbroms och linkapacitet som räcker till.
    Dessutom är det en ganska billig rulle.

Men visst, 10-25 gram klarar min oldschool Conquest 100 fantastiskt bra och den kostade inte särskilt många slantar. Dock väldigt lätt begagnad, från Japan.

Lämna en kommentar:

• Cryfish
    replied
    Ingen lägsta vikt, kör sällan skallar under 7g. Har inget riktigt behov för de lättaste prylarna. Till haspelspöt har jag en stradic c14 som jag är väldigt nöjd med, men nu vill jag ha ett multikit också :-)

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Cryfish Visa inlägg
    Breniousen hade onekligen varit kul att testa, dock vill jag få på lite mer lina. Får leta vidare efter nått kul runt 1500-2000kr
    Ska du jiggfiska upp till 25 gram finns många kul rullar att välja på i den prisklassen!
    Har du någon lägsta betesvikt som rullen måste kunna hantera?

Lämna en kommentar:

• Cryfish
    replied
    Breniousen hade onekligen varit kul att testa, dock vill jag få på lite mer lina. Får leta vidare efter nått kul runt 1500-2000kr

Lämna en kommentar:

• Fiskare2001
    replied
    Jag åker till staterna efter jul och då ska diverse fiskeartiklar inhandlas. Det bästa är att man bor granne med bass pro shops så blir en del häng där. Har kikat in Raymarine wi-fish. Ett ekolod likt vexilar sonarphone där man får upp själva bilden på sin mobilen eller surfplatta. Man ska också kunna se en realtids bild under ytan. Allt detta får man för 199dollar inkl. givare.

Får bli en liten uppdatering när man testat det!

//Calle

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Visst är det så! Allt man läser påverkar oss.

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Kapabel är den säkerligen, frågan är bara i vilket register.
    Skulle de på TT hade inte haft några problem med att kasta riktiga BFS beten , då är jag säker på att vi hade inte haft denna konversation och det kan bero på att varken du eller jag är intresserade av några sub-4-gram-rullar.

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Hur man upplever fiskeutrustning är otroligt individuellt och recensioner blir lätt väldigt abstrakta.
    Det är lite grann det jag var ute efter tidigare. Man behöver oftast ha flera olika vinklar för att bilda sig en uppfattning om en fiskerulle, som i det här fallet. Att vissa testare inte lyckas med att få ut det mesta av en fiskerulle betyder inte att rullen är inte kapabel till lite mer än vad det står i en recension. Rullen klarar "BFS beten" helt ok och det är svårt att använda rullen till annat fiske, för att rullens syfte har sina begränsningar. Att rullen kastar fint har jag fått bekräftat från folk som fiskar med rullen. "Fysiken" för att kasta riktigt lätta beten finns där, så denna rulle måste vara ett bra köp, om man nu skulle behöva en sådan rulle. Man ska inte glömma att rullen kan hittas ny under 200 USD "här och där", så det blir mkt rulle för pengarna. Det är min uppfattning efter att jag har samlat på lite info om rullen.

Om man nu lyckas få 60 meter av någon tunn åttatrådig JDM lina på spolen, då kan denna rulle användas till att fiska abborre, gös och gädda med lätta beten utan några som helst problem. Det jag kan tänka mig är att denna rulle kan kasta 5 till 20 grams beten riktigt stabilt och tillräckligt långt. Andra tänkbara användningsområden är: dropshot med multi, fjällfiske med mutil , osv

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-12-15, 18:58.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Brenious är klart intressant. Den en mkt kapabelt liten rulle.
    Kapabel är den säkerligen, frågan är bara i vilket register.
    Har du själv haft förmånen att prova den? Det hade onekligen varit kul med åsikter från något som
    använt rullen här i landet.

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Frågan är: vem är som lurar vem här?
    Jag tror inte att någon luras överhuvudtaget faktiskt.
    Hur man upplever fiskeutrustning är otroligt individuellt och recensioner blir lätt väldigt abstrakta.
    Jag tror så är fallet här, att skribenten i tråden du länkar verkligen har provat rullens BFS-kapabilitet medan Tackle Tour-recensionen handlar om praktiskt användande.
    Jaja, det är bara min personliga teori. Själv har jag absolut ingen användning för en rulle som kastar under 4 gram.

Just det, reagerade lite på viktangivelserna på betena i TT-tråden. Jag tror Yamamoto Ika är tyngre än 1 gram vilket en totalvikt på 2.7 gram ihop med en 1/16oz-skalle skulle innebära.
    Petigt, ja, men ska man verkligen testa BFS bör man räkna på decimalerna.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 736 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04