Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hesten
    Guest replied
    Kanon, tack för hjälpen! Tänkte ett steg extra och la en beställning på en 300D så nu får jag avvakta lite med förlängningen utav spöt...

    Lämna en kommentar:


  • Monkey
    replied
    Finns på sidan 166 i denna tråd jag jämförde några conquestar.

    Sorry var lite ivrig såg att det handlade om vanliga Calcuttor trodde jag hade en 301D med men den glömde jag tydligen i jämförelsen...

    /Öpan
    Senast ändrad av Monkey; 2015-12-28, 16:49.

    Lämna en kommentar:


  • jimmy85
    replied
    Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
    Min första gädda fick jag på en Heddon River Runt Spook. Det var för 50 år sedan. De finns inte längre i detaljhandeln. Någon som vet var man kan få tag på dem nu? Och som inte kostar skjortan.
    Man ser dom på tradera ibland o även ebay.

    Lämna en kommentar:


  • Gössermann
    replied
    Min första gädda fick jag på en Heddon River Runt Spook. Det var för 50 år sedan. De finns inte längre i detaljhandeln. Någon som vet var man kan få tag på dem nu? Och som inte kostar skjortan.

    Lämna en kommentar:


  • Hesten
    Guest replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen
    Det är rätt stor skillnad i diameter på 200-size jmf m 300-size ......tror att Tonyex har lagt upp någon jämförelsebild i nån tråd här på FS....men ett besök i en butik för att känna o klämma är aldrig fel

    Har själv kört med båda rullarna och tycker att valet bör styras lite av vilket spö du tänker använda samt i vilken del av det angivna viktspannet du lägger huvuddelen av ditt fiske..

    För egen del ligger huvuddelen av fisket i viktspannet 30-70 g och då tycker jag 200-sizen är smidigare och behändigare att hantera och väljer därför den....

    Skulle jag däremot kasta i huvudsak 70-100-grammare skulle jag förorda den större rullen och sannolikt även ett annat spö än det jag väljer till den mindre rullen.

    /S
    Hittar tyvärr ingen bild på någon jämförelse och ingen butik i närheten har rullarna inne för närvarande.
    Rullen kommer sitta på ett Top 'n Tail som jag förhoppningsvis kommer skicka iväg till förlängning i dagarna.

    Börjat snöa in mig mer och mer på en Curado 300E istället så nu blir det extra viktigt att känna på rullarna innan köp vilket inte verkar vara gångbart

    Lämna en kommentar:


  • Hesten
    Guest replied
    Är nyfiken på att beställa en Calcutta men är osäker på vilken storlek jag bör välja, kommer fiska med beten i spannet 60-110gr och lintjocklek på ~0,32. Många rekommenderar stl. 300 för gäddfiske men jag har sett att folk tycker 200 är tillräckligt, är det endast storleken på spolen som skiljer dom åt?

    Vart rekommenderar ni att jag köper rullen ifrån? Priserna här i Sverige ligger ju runt 2500 och med presentkort kommer jag ner i cirka 2200.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Har kikat på små fjantbeten då jag beställt från Fishing Mart. För några år sedan hade de ganska gott om mindre insektsimitationer.

    Jag har en spöklinga liggande som är 7 fot och kastar 1.8-10 gram. Kanske dags att få ett spö byggt av den och sen komplettera med en kul BFS-rulle.
    Att bygga några insekstimitationer av ett tungt träslag som ek borde ge en vikt på 2-4 gram för väldigt små, kompakta beten vilket inte alls ska vara omöjligt att kasta med nämnda klinga.
    Å andra sidan finns extremt lättkastande spön i Japan.
    Jag i princip ingen nytta av en liknande rigg men hur var det nu; det är väl kul med nya prylar?

    Lämna en kommentar:


  • Big_Sal
    replied
    https://i.ytimg.com/vi/pU0J1A10x3I/maxresdefault.jpg vet inte om bilden funkar men Googla smużaki. Finns en uppsjö olika betestillverkare dom gör små handgjorda insektsimitationer i vobblerform. Har varit sugen länge på att prova men har aldrig blivit av. Tror det kan vara riktigt kul fiske faktiskt.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
    Kan ju fiska riktat efter monsterpredatorer som Sarv, id o färna! Alla tre arter fiskas efter med små vobblers på under 5 gram i polen.
    Varför inte!?

    Jag har visserligen ett par bäckar med öring i närheten. Går ju börja med lite "Silver Creek"-fiske a la Japan men visst vore det ännu fräckare att fiska vitfisk med sina ultralätta multiprylar.
    Kanske ännu ett projekt till 2016...

    Lämna en kommentar:


  • lausvik
    replied
    Ursprungligen postat av Big_Sal Visa inlägg
    Kan ju fiska riktat efter monsterpredatorer som Sarv, id o färna! Alla tre arter fiskas efter med små vobblers på under 5 gram i polen.
    Kör man C&R och har ett hyfsat akvarium så...

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 224 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 826 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 163 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X