Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Ååååhhhh!!!!

Varför måste du visa Calcutta BFS? Grymt sugen på den nu ju!

xxxxxx
    Det finns en uppsjö små söta Calcuttor som t. ex:

Conquest 50/51 S
    Click image for larger version

Name:	pictshimanocardiff51s01.jpg
Views:	1
Size:	49,3 KB
ID:	1783494

Cardiff [ snarare en CQ] 50/51 DC

Name:	pictshimanocardiff51s04.jpg
Size:	32,2 KB
ID:	1783495

Conquest 50/51 DC

Name:	pictshimconquest21dc010.jpg
Size:	96,7 KB
ID:	1783496

Den klassiska 50/51

Name:	conquest50_04.jpg
Size:	108,5 KB
ID:	1783497

Den klassiska 50/51 Avail moddad

Name:	img61903547.jpg
Size:	140,3 KB
ID:	1783498

Calcutta 50 B

Name:	CIMG4216.jpg
Size:	49,2 KB
ID:	1783499

Calcutta 50 XT

Name:	DSC02508.jpg
Size:	52,7 KB
ID:	1783501 Click image for larger version

Name:	adsc01257s.jpg
Size:	20,3 KB
ID:	1783500

Calcutta TE 50 GT

Name:	824713_12c8e84d8e2169f252f6fb5738b0745d.JPG
Size:	137,3 KB
ID:	1783502

och alla måste importeras från utlandet.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-01-11, 20:49.

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Hm, tyvärr så håller jag inte riktigt med och det kan bero på att jag är lite mer insatt än andra om vad är det som händer.

Dages Curado kanske känns inte så robust som D och E modellerna, men den håller rätt bra har jag för mig.
    Calcutta D är definitivt mer robust och bättre på många punkter än den gamla ( icke TE ) Calcutta modellen, dvs Calcutta B. D modellen trots sina "brister" är en skön rulle att fiska med.

De flesta rullar i Shimanos arsenal har blivit bättre och då pratar jag om Antares, Aldebaran, Scorpion, Ocea osv. För att inte prata om den nya Conquest som är en av mina fav rullar och jag , som tur är, äger alla tidigare generationer. För mig är det inte någon tvekan om att den nya CQ är bättre på de flesta punkterna om man jämför den med den gamla modellen inkl. ergonomi. Men allting är subjektivt, man behöver inte tycka likadant.

Redan i år kommer fler rullar med Shimanos Hagane koncept. Mer info här: http://fishing.shimano.co.jp/product.../index_en.html. Som tur är att det finns en rulltillverkare som verkar ha koll på vad vi fiskare behöver. Är man tveksam på vad det betyder och hur det känns att fiska med en sådan rulle, då är det bara och testa. Skillnaderna är tydliga som flera FS medlemmarna har redan upplevt.

Det finns några rullar som kommer i år som jag tycker ser mkt intressanta ut.

Nya Exsence DC:

[ATTACH=CONFIG]91673[/ATTACH]

Nya Scorpion DC:

Bilden kommer

Calcutta BFS HG:
    [ATTACH=CONFIG]91671[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]91672[/ATTACH]

Sen det finns andra rullar som kanske är inte så påkostade, fast jag tror kommer att dessa kommer funka fint för de flesta av oss som t. ex: 16 Casitas MGL, som verkar vara riktigt bra! Mer att läsa finns på TT.

Frågan är om man kan hålla sig och inte köpa en lr flera av dessa nyheter ....

Framför allt Conquesten ser rätt läcker ut och förmodligen fiskar den riktigt bra oxå. Nu har den MAG broms som standard, så man slipper blanda in Avail igen. Det jag undrar är om den kommer att kasta lätta beten bättre än min 2 gr Avail 2000 Conquest 51 ?

//T
    Ååååhhhh!!!!

Varför måste du visa Calcutta BFS? Grymt sugen på den nu ju!

Fuuuck!

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Det har blivit många bra år i rad nu. Ångrar inte att jag sålde alla mina Daiwas.

Den gamla Shimano Exsence DC byggde på en legendarisk rulle som heter Shimano Chronarch D7 som har inget att göra med Shimano Chronarch E7 som egentligen är en Curado. Den nya 17 Exsence DC bygger på 2016 shimano antares DC

Så det Shimano gör med Exsence är att de tar en välbeprövad rullplattform för insjö/sötvattenfiske och vidareutvecklar den till en kustrulle samt lägger till en [ lr en ny] DC broms . Ganska smart faktiskt.

@byggarn: Går i samma tankar som du.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-01-11, 19:31.

Lämna en kommentar:

• byggarn
    replied
    aj,aj....jag som tänkte jag inte skulle falla för frestelsen att köpa rulle i år....

Lämna en kommentar:

• jaesaren
    replied
    Den nya Exsencen ser ju helt magiskt ut! 2017 verkar vara bli ett bra år för Shimano maffian!

/Alex

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Hm, tyvärr så håller jag inte riktigt med och det kan bero på att jag är lite mer insatt än andra om vad är det som händer.

Dages Curado kanske känns inte så robust som D och E modellerna, men den håller rätt bra har jag för mig.
    Calcutta D är definitivt mer robust och bättre på många punkter än den gamla ( icke TE ) Calcutta modellen, dvs Calcutta B. D modellen trots sina "brister" är en skön rulle att fiska med.

De flesta rullar i Shimanos arsenal har blivit bättre och då pratar jag om Antares, Aldebaran, Scorpion, Ocea osv. För att inte prata om den nya Conquest som är en av mina fav rullar och jag , som tur är, äger alla tidigare generationer. För mig är det inte någon tvekan om att den nya CQ är bättre på de flesta punkterna om man jämför den med den gamla modellen inkl. ergonomi. Men allting är subjektivt, man behöver inte tycka likadant.

Redan i år kommer fler rullar med Shimanos Hagane koncept. Mer info här: http://fishing.shimano.co.jp/product.../index_en.html. Som tur är att det finns en rulltillverkare som verkar ha koll på vad vi fiskare behöver. Är man tveksam på vad det betyder och hur det känns att fiska med en sådan rulle, då är det bara och testa. Skillnaderna är tydliga som flera FS medlemmarna har redan upplevt.

Det finns några rullar som kommer i år som jag tycker ser mkt intressanta ut.

Nya Exsence DC:

Name:	17exsence-dc.jpg
Size:	34,3 KB
ID:	1783493

Nya Scorpion DC:

Bilden kommer

Calcutta BFS HG:

Name:	14826292914B.jpg
Size:	254,0 KB
ID:	1783491

Name:	14826292915B.jpg
Size:	237,3 KB
ID:	1783492

Sen det finns andra rullar som kanske är inte så påkostade, fast jag tror kommer att dessa kommer funka fint för de flesta av oss som t. ex: 16 Casitas MGL, som verkar vara riktigt bra! Mer att läsa finns på TT.

Frågan är om man kan hålla sig och inte köpa en lr flera av dessa nyheter ....

Framför allt Conquesten ser rätt läcker ut och förmodligen fiskar den riktigt bra oxå. Nu har den MAG broms som standard, så man slipper blanda in Avail igen. Det jag undrar är om den kommer att kasta lätta beten bättre än min 2 gr Avail 2000 Conquest 51 ?

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-01-11, 18:18.

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Även byggkvaliteten tycker jag blivit sämre på vissa premium rullar. Men visst är de riktigt bra direkt ur kartong. Men efter lång tids användning.??

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Jo visst uppfattar vi saker olika ibland. Men min kritik som tyvärr gäller samtliga tillverkare. Handlar om material val på kritiska punkter och även vissa finesser. En del nya funktioner har självklart gjort rullarna bättre, men tyvärr så har vissa ingen annan funktion än att rullen ska kännas skön i butiken. Men har ingen funktion vid sjön. Gör dock rullarna mycket känsligare.
    Japans begagnad marknad gäller för mig nu. ��

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Visst finns det andra än daiwa. Tyvärr tycker jag inte de går från klarhet till klarhet. Tvärtom.
    Vi uppfattar saker och ting olika, så är det och det har vi klargjort för varandra för länge sedan.
    Subjektiva faktorer kan inte ta ifrån att vissa tillverkare har lyckas bra med att få många bra förbättringar som faktiskt gör skillnad vid vattnet!

//T

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Håller med!
    Som tur för oss som gillar bra fiskerullar finns det andra rulltillverkare än Daiwa!
    ... och som dessutom går från klarhet till klarhet! //T

Visst finns det andra än daiwa. Tyvärr tycker jag inte de går från klarhet till klarhet. Tvärtom.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 701 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04