Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bentzerfaust
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Det jag är mest intresserad av D-modellens robusthet i jämförelse med B, som du nämner.
    Vad gör en Calcutta D mer robust än en Calcutta B?
    Den är skön!

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Det räcker med att fiska med dom sida vid sida. Skillnaderna, vid vattnet, är såpass stora att det går inte att missa dom

    Tekniskt sätt , har D modellen en del förbättringar som gör att den kastar bättre och är mkt mkt skönare att drilla fisk och fiska tunga beten med om man jämför den med B modellen. D-modellens största "brist" är att c-vikter är inte lättillgängliga.

    Själv har fiskat mkt med B och D modeller framför allt i storlek 200 och de är bra och pålitliga rullar, men har inga kvar i arsenalen. De har ersätts med bättre rullar, enligt mitt tycke.
    Hade oxå en 300 D som jerkrulle ganska längre och har svårt att tänka mig att man kan hitta em robustare rulle idag. Även min 300D fick säljas vidare och då tog en annan [mindre robust] rulle över som jerkrule. Tanken med det är att inte fiska med för stora och kraftiga rullar, om det inte behövs

    //T
    Att D kastar bättre lär säkerligen stämma, har för lite erfarenhet av praktiskt fiske med den för att själv avgöra det (har bara blivit några hundratals kast).
    Du nämnde just kastprestanda och att rullen är "skönare" att drilla fisk med, vilket är väldigt subjektivt även om jag håller med.
    Fiskas modellerna sida vid sida (vilket jag gjort med B, D och Conquest) upplevs D som en betydligt modernare rulle än B, konstigt vore väl annat.

    Det jag är mest intresserad av D-modellens robusthet i jämförelse med B, som du nämner.
    Vad gör en Calcutta D mer robust än en Calcutta B?

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    ...
    Jag skulle hemskt gärna vilja detaljerad beskrivning av vad som gör D till en mer robust och bättre rulle än gamla B?
    Det räcker med att fiska med dom sida vid sida. Skillnaderna, vid vattnet, är såpass stora att det går inte att missa dom

    Tekniskt sätt , har D modellen en del förbättringar som gör att den kastar bättre och är mkt mkt skönare att drilla fisk och fiska tunga beten med om man jämför den med B modellen. D-modellens största "brist" är att c-vikter är inte lättillgängliga.

    Själv har fiskat mkt med B och D modeller framför allt i storlek 200 och de är bra och pålitliga rullar, men har inga kvar i arsenalen. De har ersätts med bättre rullar, enligt mitt tycke.
    Hade oxå en 300 D som jerkrulle ganska längre och har svårt att tänka mig att man kan hitta em robustare rulle idag. Även min 300D fick säljas vidare och då tog en annan [mindre robust] rulle över som jerkrule. Tanken med det är att inte fiska med för stora och kraftiga rullar, om det inte behövs

    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-01-19, 11:38.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Hm, tyvärr så håller jag inte riktigt med och det kan bero på att jag är lite mer insatt än andra om vad är det som händer.

    Dages Curado kanske känns inte så robust som D och E modellerna, men den håller rätt bra har jag för mig.
    Calcutta D är definitivt mer robust och bättre på många punkter än den gamla ( icke TE ) Calcutta modellen, dvs Calcutta B. D modellen trots sina "brister" är en skön rulle att fiska med.
    Det sistnämnda blir jag, som gammal Shimano-plågare, hemskt nyfiken på.
    Har haft hemma i stort sett alla lite äldre varianter och storlekar av Calcuttan och tycker de flesta har sin charm och mer fördelar än nackdelar (så även de nya).
    Jag skulle hemskt gärna vilja detaljerad beskrivning av vad som gör D till en mer robust och bättre rulle än gamla B?
    Motsäger absolut inte påståendet men en närmare förklaring från dig som är betydligt mer insatt i nya Shimano än vad jag är vore intressant.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Bägge [ fast en i taget] beroende på vilken känns bäst i handen och på spöt och då syftar jag på balansen såklart.
    Exsence har tagit över som havsöringsrulle hos mig även om min CQ 201 DC drar in 76 cm per vevtag.
    //T
    OK, då lär jag börja pröva med Exsence som har rätt dimension på linan för havsöringsfiske
    Conquest DC+ har en grövre lina för medium gäddspinn och en extraspole lär kosta en god slant...

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Hur är den kastlängdsmässigt till havsöringsbeten bland dina rullar? Är det den eller en Conquest 200 DC+ jag bör hänga på kustspöt tro?
    Bägge [ fast en i taget] beroende på vilken känns bäst i handen och på spöt och då syftar jag på balansen såklart.
    Exsence har tagit över som havsöringsrulle hos mig även om min CQ 201 DC drar in 76 cm per vevtag.
    //T

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Enig med dig!

    Utv var lite för snabbt i början för vissa tekniker, fast jag har lärt mig att hantera det i efterhand. Det är inget fel på rullenskvalité , min har funkar klanderfritt trots att jag använder den i ganska besvärliga förhållanden.


    //T
    Hur är den kastlängdsmässigt till havsöringsbeten bland dina rullar? Är det den eller en Conquest 200 DC+ jag bör hänga på kustspöt tro?
    Senast ändrad av anteman; 2017-01-17, 18:20.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ha, ha jag är jättenöjd som det är!
    Enig med dig!

    Utv var lite för snabbt i början för vissa tekniker, fast jag har lärt mig att hantera det i efterhand. Det är inget fel på rullenskvalité , min har funkar klanderfritt trots att jag använder den i ganska besvärliga förhållanden.


    //T

    Lämna en kommentar:


  • byggarn
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ha, ha jag är jättenöjd som det är!
    Men det var som sjutton, en ny Exsence! Jag är glad att jag köpte i tid innan den blev så populär att den uppgraderades 100% i pris och några % (?) i prestanda...

    Exsence DC 2012- upplever jag som nästan prisvärd men 670USD för Exsence 2017-... Shimano rider på Exsencevågen tror jag...
    är benägen hålla med dig....2012:an får duga åt mig med ett tag till...

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    nya exsence dc är byggd på annan plattform...inte samma rulle, du måste byta till nya Anders
    Ha, ha jag är jättenöjd som det är!
    Men det var som sjutton, en ny Exsence! Jag är glad att jag köpte i tid innan den blev så populär att den uppgraderades 100% i pris och några % (?) i prestanda...

    Exsence DC 2012- upplever jag som nästan prisvärd men 670USD för Exsence 2017-... Shimano rider på Exsencevågen tror jag...
    Senast ändrad av anteman; 2017-01-16, 23:36.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 224 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 826 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 163 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X