Det är inte så svårt alls.
Vill man ha en nättare rulle än B, tajt, med bättre material oavsett vad som sägs, modernare spole, med mkt bättre känsla än massa gamla skrot och för en relativ billig peng, då är D givet. D känns bättre vid fiske än mina CQ OG dock en CQ är alltid en CQ när det gäller ingenjörskonst och kvalite och självklart att en CQ OG är bättre än D på många andra aspekter. Sen det gäller att ta han om sin rullar. För en fiskerulle, är underhåll a och o. Själv har inte haft några problem med rost varken på mina D lr andra rullar trots att jag fiskar i skärgården.
X-ship är bra grejer, det hjälper med invevningskraft och känsla. Det ger en tydlig och märkbar skillnad vid fisket, man kan inte missa det framför allt om betet eller fisken gör motstånd. Det är inget man "känner" när man torrvevar i butiken utan när rullen är under belastning, det är då man vill ha det. Dock när det gäller mindre rullmodeller, då är det skillnaden inte så stor mellan liknande rullar med lr utan x-ship. Själv vill ha X-ship, alltid.
Vill man ha en billig rulle för att fiska, då finns det alltid en gamla Ambassadeur Black Max 3600 oxå . Pålitlig och bra. Men knappast en rulle som ger mig ett leende på läpparna när jag fiskar ... och samma sak kan jag säga om B modellen och massa annat skrot jag fiskat med under många år Det viktigaste för mig är inte vad andra trivs och fiskar med och det måste vara så för de flesta av oss. Eller hur?
Det finns några saker som jag inte gillar på de mindre D calcuttorna och som tur finns det andra rullar som har nästan allt jag behöver för att kunna bli nöjd. Några av mina kompisar jerkfiskar med D och de är fortfarande mkt nöjda, trots att rullarna har några år på nacken. Personligen tycker att D är mer en så kallad "jerkrulle" är en ren "spinnrulle".
//T
Ps: Kul att revomannen är tillbaks!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Import och entusiastprylar!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggTycker inte jag heller egentligen men nu vill jag jämföra D med både B, Conquest och även andra japanska Calcuttor för att ta ett beslut om det är värt att köpa en D. (Vilket det visserligen inte lutar mot.)
Eftersom jag ser både 50 och 100B samt gamla Conquest som entusiastrullar i allra högsta grad så tyckte jag tråden passade för min frågeställning.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av gabbu Visa inläggLite jobbigt med åtkomsten till cent vikterna men kör du lite tyngre drag så funkar grundinställningar rätt bra. X-ship gör skillnad, fiskar du sötvatten samt sköter om rullen någorlunda så behöver du nog inte oroa dig. Jag hade valt D men B är ju en go liten rulle det med. Svårt val.
Jag har använt Calcutta B i alla tillgängliga storlekar men även GT-B, TE och Conquest i bland annat 50, 100 och 200. Gillar ändå B och dess japanska motsvarighet då det är så enkla prylar som ändå funkar riktigt bra. Går att komma över skamligt billigt också vilket är en fördel.
Har redan en Conquest 100, en Millionaire Bay Casting och lite annat runt skrot från Daiwa på väg in så lite mer avancerade rullar har jag nog av.
Det som skrämmer mig främst med D är att lagren verkar ha en tendens att rosta ganska fort samt att vevgaveln ärgar fast mot stativet (troligen underhållsrelaterat dock). De skärande skruvarna ner i frikopplingsplattan är heller ingen favorit. Jag öppnar mina rullar OFTA och är rädd att gängorna slits ut.
Köper rullar för att använda dem i flera år och vill främst undvika känsliga detaljer mottagliga för åldersslitage.
Ursprungligen postat av jaesaren Visa inläggEn av mina drömrullar för det tyngre gäddfisket är en Calcutta 401 TE! Skulle vara beredd att byta bort ganska många rullar i samlingen mot en sådan!
Ursprungligen postat av grynning Visa inläggOch en annan sak, hör verkligen diskussioner om Calcutta D hemma i en tråd om import och antusiastprylar? Tveksamt i mitt tycke... men det är bara min åsikt!
Eftersom jag ser både 50 och 100B samt gamla Conquest som entusiastrullar i allra högsta grad så tyckte jag tråden passade för min frågeställning.
Lämna en kommentar:
-
Ger mig in i leken och lyfter en negativ sak om D framförallt i storlek 200. "Ratten" till slirbromsen är alldeles för liten och svår att ställa in när man fajtas med fisken. Detta "problem" finns dock inte på 300/400 storleken. I övrigt tycker jag att rullen känns gedigen. Dock så såldes min vidare till förmån för andra rullar. Då hade jag med Tonyex hjälp petat i 5 extra kullager i den.
Och en annan sak, hör verkligen diskussioner om Calcutta D hemma i en tråd om import och antusiastprylar? Tveksamt i mitt tycke... men det är bara min åsikt!Senast ändrad av grynning; 2017-01-19, 20:37.
Lämna en kommentar:
-
En av mina drömrullar för det tyngre gäddfisket är en Calcutta 401 TE! Skulle vara beredd att byta bort ganska många rullar i samlingen mot en sådan!
/Alex
Lämna en kommentar:
-
Lite jobbigt med åtkomsten till cent vikterna men kör du lite tyngre drag så funkar grundinställningar rätt bra. X-ship gör skillnad, fiskar du sötvatten samt sköter om rullen någorlunda så behöver du nog inte oroa dig. Jag hade valt D men B är ju en go liten rulle det med. Svårt val.Senast ändrad av gabbu; 2017-01-19, 20:16.
Lämna en kommentar:
-
Jag uttryckte mig också lite otydligt.
Anledningen till mitt intresse för jämförelsen som nämndes är att jag söker en oöm budgetrulle till lätt/mediumlätt gäddfiske.
Där har just gamla B (sålde mina för flera år sedan) seglat upp som ett tänkbart alternativ, 50 eller 100 då. Jag hade inga problem med mina
B förutom det glappiga envägslagret.
Nu har väl även gamla Conquest 50 eller 100 samt en 100D blandat sig i leken men jag tycker D är lite för dyr för mitt ändamål och skulle det bli en
sådan är det viktigt för mig att rullen håller riktigt bra i många år vilket jag vet att B gör med hjälp av enkelt underhåll.
De 10-15 Calcutta D jag haft hemma har givit mig en skev bild då det varit rullar med diverse fel, som möjligen inte är representativa för modellen.
Då D är så vanlig och B i mindre storlekar inte var det är det svårt att bilda sig en rättvis uppfattning med hjälp av tunt underlag där risken är att jag jämför mina extremt pedantskötta B med D-exemplar jag får hem som kanske inte alls underhållits.
Därav min undrar över vad som faktiskt särskiljer D i positiv bemärkelse gällande robusthet jämfört med B.
(Ja, jag har och ska köpa fler små runda Daiwor också men just nu är det Shimano det funderas över, jämför bara inom märket då det är det som är intressant.)
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggJag har ju nämnt att jag använt D för lite för att göra en rättvis bedömning av dess kvalitéer, särskilt då robustheten, klart jag är intresserad av andras åsikter som är bättre belagda än mina egna. Har bara servat ett 10-15-tal olika Calcutta D och tycker inte det räcker för att riktigt sätta mig in i konstruktionen som i allra högsta grad skiljer sig från äldre Calcuttor.
Det jag är lite fundersam över är att om du har känt på en Calcutta D och dessutom fiskat med dom, men fortfarande vill höra hur menar jag när jag pratar om robusthets skillnader mellan dessa två modellen , då tyckte jag att det betyder bara en sak: Du tycker inte som jag. Det är så jag tolkade dina inlägg och för att undvika nörda oss i material, gaveluppbyggnad, X-ship lösningen, osv valde jag en annan väg.
//T
PS: Jag lämnar ordet till mästaren själv: Bantam1. Om det är någon som kan förklara för oss materialskillnader, lösningar med gaveln [lr hur f.. tänkte shimano då], ändrat design osv , då är det han man ska lyssna på -> trådSenast ändrad av tonyex; 2017-01-19, 19:27.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inläggTror att du läser in fel saker i texten. Folk undrar om du konkret vet vad för delar som gör den robustare och stabilare.
Att bara slänga sig med begrepp som '' det märks i känslan'' ''Du märker direkt''...får det att låta som att man pratar med en religiös
Jag läste att någon bedömer Calcutta D som robustare än Calcutta B och frågade varför så är fallet.
Svepande formuleringar som "skön", "fiska sida vid sida" eller det mot mig fördummande "öppna en själv" hjälper inte mig att få svar på min fråga alls.
Tråkigt att det blir så då tråden ska vara till för entusiaster och jag är hemskt intresserad av detaljerade åsikter om jämförelsen mellan dessa två Calcuttor.
Du vet dessutom mycket väl tonyex att jag öppnat en rulle eller två, såväl Shimano som andra. Lågt av dig att ens svara på det viset du gör när jag är uppriktigt intresserad av din analys.
Jag har ju nämnt att jag använt D för lite för att göra en rättvis bedömning av dess kvalitéer, särskilt då robustheten, klart jag är intresserad av andras åsikter som är bättre belagda än mina egna. Har bara servat ett 10-15-tal olika Calcutta D och tycker inte det räcker för att riktigt sätta mig in i konstruktionen som i allra högsta grad skiljer sig från äldre Calcuttor.
Edit:
Har sökt men inte hittat några tydliga svar kring just robustheten så för mig är frågeställningen fortfarande intressant.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inläggTror att du läser in fel saker i texten. Folk undrar om du konkret vet vad för delar som gör den robustare och stabilare.
Att bara slänga sig med begrepp som '' det märks i känslan'' ''Du märker direkt''...får det att låta som att man pratar med en religiös
Just med Jontak är det så att han vet redan svaret. ... för att jag "känner" honom väl.
//TSenast ändrad av tonyex; 2017-01-19, 19:11.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
-
av SpringarenJag har fiskat haspel i många år men tänkte prova multirulle till jigg och hårdbeten. Jag köpte en bra...1 Foto
-
2024-08-10, 08:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 701 visningar
0 gillar