Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

Ok, om du sitter och funderar på att köpa en av följande rullar: Ryoga 1016HL, Z2020 , Calcutta CQ 201 och du vet inte hur dom känns IRL och du tänkte gå på våra rekommendationer, då har du helt fel ute. Det som återstår är att låta din magkänsla bestämma.

Sen tänk på att det är saftiga prisskillnader mellan dessa tre och för att göra det hela ännu svårare titta på en calcutta 201 TE DC oxå.

Häls //T
    Njae... jag har klämt och känt på en Pluton, och gillar den, därav Ryogan. Men som du säger, det blir lite att köpa en rulle osedd, därför frågar jag här om synpunkter. Sen fattar jag beslutet själv vad jag kommer att köpa, jag är av den naturen att jag vill samla in lite olika synpunkter och åsikter innan jag fattar ett beslut.

Jo, priset spelar roll, det är lite sån info jag söker också, Ryogan har varit med ett tag och kanske inte är lika "het" som Z2020, och kan därför kanske vara ett bättre köp? När det gäller pristaket så tittade jag på Megabass Black Jungle, men kunde inte motivera mig att betala det priset...

Ös gärna på med era synpunkter och kunskaper.

Tack på förhand
    Kommentera

• Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Tänkte mest på spoldiameter och om du får på en märkt 0:25, som ex är en PowerPro 22kg en 0:32 och en Tracerbraid 22 kg en 0:36 mm så det kan bli knivigt att få på en spole märkt 0:25 om du krymper rullen för mycket...

Kanske dum fråga, du kommer ju att märka det förr eller senare
      Då tolkar jag dig som att du tycker jag ska gå upp en storlek i rulle!

Precis den typen av input jag söker!!

Tackar!
      Kommentera

• Då tolkar jag dig som att du tycker jag ska gå upp en storlek i rulle!
        Om du vill ha 0:35-0:40 lina så titta på 201 storlekar där får du på en spole wire !

Det är dessa som gör mig lite http://www.japantackle.com/Daiwa/Dai...Bayjigging.htm

Men även den stora av dessa som tar 100 meter 0:36 räcker http://www.japantackle.com/Daiwa/Daiwa_Ryoga.htm
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-10-20, 18:13.

Kommentera

• Då får jag nog säga att jag tycker tvärtom. Köper du ett spö klassat till 1,5 oz som du ska ha till lättare gädd/gösfiske är du inte i behov av 100+meter flätlina i såpass grov diameter. Jag äger själv en Ryoga 1016 som jag använder till lättare jerkfiske upp till 75 gram. Jag har spolat på 40lb daiwa samurai braid och får plats med nog mycket lina. Det finns inget som dödar känslan av ett lätt och fint spö som en överdimensionerad rulle med för grov lina.

Kommentera

• Då tolkar jag dig som att du tycker jag ska gå upp en storlek i rulle!
            Om du klarar av att veva med högernäven är detta kanske något ?

Kommentera

• Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
              Det är faktiskt några saker som skiljer pluton och ryoga. För det första så är dem gjorda i olika material vilket gör ryogan lättare än plutonen. Sen har dem olika uppbyggda bromssystem. Plutonen har lite högre bromsverkan men ryogan har en jämnare broms. Ryogan har även såkallad clickingdrag. Sen skiljer det som sagt i antal kullager. Men kastmässigt ska det inte skilja något. Vikten på spolen har jag tyvärr ingen koll på.
              I stand corrected! Och man lär sig nåt nytt varje dag. Kände faktiskt inte till att de var gjorda i olika alu-legeringar, och därför har en viktskillnad. Bromsverkan anges lika hög på båda rullarna, men intressant nog har Pluton i 6,2:1 utväxling lägre bromsverkan enligt Daiwa, men Ryoga i samma utväxling anges med ordinarie bromsverkan. Så nån skillnad kanske finns.
              Vet du var de extra kullagren i Ryogan sitter? Gissar att ett par sitter i veven, men det kan ju vara fel.

Kommentera

• Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                Sedan sägs det ju att ryogan har bättre skurna drev (vilket kan vara JDM-placebo)
                Man ska inte underskatta JDM-placebon Men det kan ju mycket väl vara andra drev i Ryogan. Ingen ovanlighet att våra Japanska vänner behåller det göttigaste på sin hemmamarknad. Är ju ofta en kostnadsfråga också. Man är betydligt mer benägen att lätta på lädret i Japan än här i väst. Inte bara inom fisket som det är tydligt.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fogeljazz Visa inlägg
                  I stand corrected! Och man lär sig nåt nytt varje dag. Kände faktiskt inte till att de var gjorda i olika alu-legeringar, och därför har en viktskillnad. Bromsverkan anges lika hög på båda rullarna, men intressant nog har Pluton i 6,2:1 utväxling lägre bromsverkan enligt Daiwa, men Ryoga i samma utväxling anges med ordinarie bromsverkan. Så nån skillnad kanske finns.
                  Vet du var de extra kullagren i Ryogan sitter? Gissar att ett par sitter i veven, men det kan ju vara fel.
                  Jag kan ha blandat ihop det. Kollade nog på den lilla ryogan. Angående antal kullager så har Ryogan 12+1 medan Plutonen har 8+1. Om jag inte är helt ute och cyklar så har plutonen 1 kullager och 1 bussning i varje vevknopp medan Ryogan har 2 kullager i varje. Så rimligtvis borde det gömma sig 2 extra lager någonstans i Ryogan. Men jag har inte kollat upp var.

Kommentera

• Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
                    Njae... jag har klämt och känt på en Pluton, och gillar den, därav Ryogan. Men som du säger, det blir lite att köpa en rulle osedd, därför frågar jag här om synpunkter. Sen fattar jag beslutet själv vad jag kommer att köpa, jag är av den naturen att jag vill samla in lite olika synpunkter och åsikter innan jag fattar ett beslut.

Jo, priset spelar roll, det är lite sån info jag söker också, Ryogan har varit med ett tag och kanske inte är lika "het" som Z2020, och kan därför kanske vara ett bättre köp? När det gäller pristaket så tittade jag på Megabass Black Jungle, men kunde inte motivera mig att betala det priset...

Ös gärna på med era synpunkter och kunskaper.

Tack på förhand
                    Jag har ännu inte haft möjlighet att leka med någon Z2020 så mitt svar skall nog tas med en nypa salt. Däremot har jag skaplig koll på Pluton/Ryoga/Lin10 då jag har hunnit leka med dom ett tag nu.
                    Står för närvarande i valet och kvalet om jag skall klippa en Ryoga 2020 eller en Z2020 och det lutar definitivt åt en Z2020. Z2020 är i princip en Ryoga i lågprofilsutformning, med uppdaterad magnetbroms. Drevstorleken är lika, tror till och med att de är utbytbara men Magforce 3D är lite annorlunda.
                    Den fungerar precis som vilken Magforce Z som helst med skillnaden att man flyttar hela magnetpaketet in eller ut i tre steg. Man kan alltså få kortare och längre avstånd till magnetpaketet och därmed 40 fler steg på bromsen.

Det kan vara svårt att motivera sig att betala extra för en Megabass-brandning av en daiwarulle, men när man väl börjat finns ingen återvändo. Megabass lyckas definitivt pytsa in en god portion JDM-placebo i sina produkter. Jag vill därför avråda starkt från att ens testa. Har man väl börjat finns ingen ände på det. Trust me.

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Om du vill ha 0:35-0:40 lina så titta på 201 storlekar där får du på en spole wire !

Det är dessa som gör mig lite http://www.japantackle.com/Daiwa/Dai...Bayjigging.htm

Men även den stora av dessa som tar 100 meter 0:36 räcker http://www.japantackle.com/Daiwa/Daiwa_Ryoga.htm
                    Bay Jigging-modellen är är en centrifugalbromsad rulle för att pilka med. tror att den är ungefär lika rolig att kasta med som en Amba 8000C

Beträffande behovet av linmängd är det en komplicerad fråga. en bra spole med stor omkrets kastar längre och rymmer mindre. Själv har jag samtidigt som jag downsizat mitt fiske också börjat "snåla" med linan. I första hand inte av ekonomiska skäl utan för att 80-90m räcker gott och blir över till gädda och borre. På min grundaste spole har jag kanske 50 meter 0,08 flätlina. Kastar man 25m har man det dubbla kvar och om en jävligt stor gädda har smak för en 2,6g vobbler får man helt enkelt ta det långsamt...
                    Det blir en sån här spole till våren, då ekonomin återhämtats efter sommarens Megabass-orgie. Bästa spolen på marknaden:
                    Senast ändrad av barnmorskan; 2013-10-20, 21:56.

Kommentera

• Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
                      Om jag inte är helt ute och cyklar så har plutonen 1 kullager och 1 bussning i varje vevknopp medan Ryogan har 2 kullager i varje. Så rimligtvis borde det gömma sig 2 extra lager någonstans i Ryogan. Men jag har inte kollat upp var.
                      Pluton har 4 bussningar i veven. Så den är lättrimmad

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 718 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S