Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Rhino69 Visa inlägg
    Hmm, intressant, kommer dänga iväg upp till 140grams Dahlberg Whideglide ( från River2sea), tror du Conquest 201DC fixar det?
    Har även sett att Calcutta D finns i en tuffare variant kallad OCEA, här länk till 201HG modellen, http://www.plat.co.jp/shop/catalog/p...01hg-left.html
    78cm per vevtag känns bra till...
    Hmm, choices...
    Jag skulle köra en vanlig Conquest eftersom du tänker köra lite tyngre beten.....DC:n kommer nog bäst till sin rätt för de lättare betena <40 g.

Du får hem den från JapanTackle för 3000 kr.

Har en 201TEDC och en Conquest51 och med tanke på vad jag vet att den lilla klarar av skulle jag inte bekymra mig det minsta för att ta en Conquest201 till gäddfisket.

Tycker inte du behöver överväga tyngre rullar.....kör själv med en Revo STX till mitt Edgespö men håller mig då till beten under 100 g (tycker spöt är överklassat och inte lämpar sig för tyngre beten än så)...med en 201Conquest skulle jag inte tveka att gå upp till 150 g (men med ett annat spö då kanske).....men tycker det känns i mesta laget för min 201TEDC...

/S

Edit: När du ändå funderar på haspelrullar också kan jag tipsa om nya Shimano Technium FD med Xship som säljs på Angel-domaene.de för runt 150 euro....mycket bra prestanda till rimlig peng
    Senast ändrad av Silverbågen; 2013-10-11, 11:09.
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ingen kommentar om Scorpion XT modellen?
      Kan bara uttala mig om den lilla rullen XT1001.....men om den större i princip motsvarar en Curado/Chronarch201e så skulle jag nog köra det runda spåret enligt ovan för beten uppemot 150 g

/S

Kommentera

• Tack för svar Silverbågen!
        Spöt uppgraderar jag nog inte, kommer mest slänga Bustrar och liknande, dvs under 100gram, Kan nog hålla med dig om Conquest 201, DC vill jag på sätt och vis nog mest ha för att kunna uppgradera lite obemärkt....

I valet mellan Calcutta D/Ocea och Conquest JDM, så känns nog den senare gjuten, är ju en klassisk rulle.

Vad gäller haspel ser onekligen Technium FD intressant ut, det är bara det här med storlek... Tänkte ha den till ett Yasei DropShot 8' eller Speedmaster 210 ML. Får se...

Kommentera

• Såg precis att det skiljer 100 dollar mellan Conquest 200 (Japantackle.com) och Calcutta Conquest 201DC (Plat.co.jp). Utöver detta har Plat generellt lägre priser på rullarna (Förutom att de inte verkar ha Conquest serien eller Twinpower haspelrulle)...

Mer råd tack!

Kommentera

• XT1500 är en curado 200 med JDM känsla. Det är ingen rulle man dänger de stora med, även om det kanske skulle gå

Många shimano rullar av de flesta storlekar har passerat mina händer de senaste 6 åren och för att kasta och även fiska med beten som väger mer än 100g , då känns som att 300 storleken skönare. Detta betyder inte att en rund shimano calcutta i 200 storlek skulle inte klara det, utan det jag syftar på är att en 300 storlek känns stabilare och mer anpassad efter de vikterna.

För närvarande jerkfiskar jag med en calcutta 201D , en calcutta 201 TEDC och en calcutta 301D och för mina tunga beten dvs strax över 100g , då är det 301D att föredra och det handlar inte bara om att den tar mer lina och/eller bromsen är kraftigare , utan att den balanserar bättre på "tunga" spön oxå och den rulle känns rätt för det jobbet.
            ... sen min CQ 51 skulle kunna klara det oxå, men det känns onödigt att testa det ....

//T
            Senast ändrad av tonyex; 2013-10-11, 12:35.

Kommentera

• Nu kommer jag nog ligga under 100gr ner mot 35gr med Edge spöt 8,6'.

Calcutta OCEA ser ut lite mer som en äldre Calcutta med stardrag innanför veven, gillart!

Kommentera

• Jo, jag har spolat på 0.28 Power PRO på Conquest 101DC, ska klämma lite på kombinationen med Edge nästa vecka, så blir det lättare att bestämma sig. Det är ju en märklig känsla att gå från en Biomaster haspel till att veva Conquesten, är som att veva i smör, mjukt, helt utan ansträngning...

Kommentera

Tack för svar Silverbågen!
                  Spöt uppgraderar jag nog inte, kommer mest slänga Bustrar och liknande, dvs under 100gram, Kan nog hålla med dig om Conquest 201, DC vill jag på sätt och vis nog mest ha för att kunna uppgradera lite obemärkt....

I valet mellan Calcutta D/Ocea och Conquest JDM, så känns nog den senare gjuten, är ju en klassisk rulle.

Vad gäller haspel ser onekligen Technium FD intressant ut, det är bara det här med storlek... Tänkte ha den till ett Yasei DropShot 8' eller Speedmaster 210 ML. Får se...
                  Kör du på på 7-fotarn så tycker jag du skall ta 1000-size.....kör själv den nya Exage FD 1000 (60 euro o grym Bang for the Bucks) till mitt 7-fots Speedmaster -21 g

Går du på en 8-fotare kan du ev gå upp till en 2500-size.

/S

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                    Kör du på på 7-fotarn så tycker jag du skall ta 1000-size.....kör själv den nya Exage FD 1000 (60 euro o grym Bang for the Bucks) till mitt 7-fots Speedmaster -21 g

Går du på en 8-fotare kan du ev gå upp till en 2500-size.

/S
                    Tack S!
                    Vill iofs ha en "grym rulle" på Speedmastern, har en Exage 2500FC, som för priset, jag är mkt nöjd med!!! Samt en Biomaster 2500. Har fler spön än vettiga rullar, kidsens rullar måste ju uppgraderas.... Vi får nog börja utnyttja extra spolarna för att växla mellan fisken.
                    I fallande storlek: Beastmaster Cx 270M, Daiwa Exceler 802s, Yasei Dropshot 8 fot, Speedmaster 210 ML, samt ett färdig set ABU kinetic nånting 6 fot..

Triggerspön: Shimano Technium DFCX 270ML, Beastmaster CX 270 MH, Edge Dynamic Powercast-T 8'6, Yasei Jerkbait MH 6'10 fot
                    Multirullar: calcutta Conquest 101 DC, Cardiff 300... Försöker få sonen att gå med på byte Conquest på Yasei och Cardiff på Edge spöt, men han vägrar (Yasei Jerkbait och Cardiff är hans...)

Kommentera

• Då tycker jag du skall komplettera med en 1000-rulle till Speedmastern......min nya Exage FD 1000 skäms inte på mitt....och är 20g lättare än gamla FC-versionen.....Nya Technium väger 10 g mer men det gissar jag beror på nyheterna under skalet....

Tycker du att det är för "billigt" med 60 eller 140 euro kan du ju alltid välja en Biomaster för 200 e.....och när du ändå är och rycker i sonens Cardiff beställa en egen 301:a för 90 euro från samma ställe ...och slå ut frakten på fler rullar....

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 701 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04