Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rhino69
    replied
    Nu kommer jag nog ligga under 100gr ner mot 35gr med Edge spöt 8,6'.

    Calcutta OCEA ser ut lite mer som en äldre Calcutta med stardrag innanför veven, gillart!

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    XT1500 är en curado 200 med JDM känsla. Det är ingen rulle man dänger de stora med, även om det kanske skulle gå

    Många shimano rullar av de flesta storlekar har passerat mina händer de senaste 6 åren och för att kasta och även fiska med beten som väger mer än 100g , då känns som att 300 storleken skönare. Detta betyder inte att en rund shimano calcutta i 200 storlek skulle inte klara det, utan det jag syftar på är att en 300 storlek känns stabilare och mer anpassad efter de vikterna.

    För närvarande jerkfiskar jag med en calcutta 201D , en calcutta 201 TEDC och en calcutta 301D och för mina tunga beten dvs strax över 100g , då är det 301D att föredra och det handlar inte bara om att den tar mer lina och/eller bromsen är kraftigare , utan att den balanserar bättre på "tunga" spön oxå och den rulle känns rätt för det jobbet.
    ... sen min CQ 51 skulle kunna klara det oxå, men det känns onödigt att testa det ....

    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-10-11, 12:35.

    Lämna en kommentar:


  • Rhino69
    replied
    Såg precis att det skiljer 100 dollar mellan Conquest 200 (Japantackle.com) och Calcutta Conquest 201DC (Plat.co.jp). Utöver detta har Plat generellt lägre priser på rullarna (Förutom att de inte verkar ha Conquest serien eller Twinpower haspelrulle)...

    Mer råd tack!

    Lämna en kommentar:


  • Rhino69
    replied
    Tack för svar Silverbågen!
    Spöt uppgraderar jag nog inte, kommer mest slänga Bustrar och liknande, dvs under 100gram, Kan nog hålla med dig om Conquest 201, DC vill jag på sätt och vis nog mest ha för att kunna uppgradera lite obemärkt....

    I valet mellan Calcutta D/Ocea och Conquest JDM, så känns nog den senare gjuten, är ju en klassisk rulle.

    Vad gäller haspel ser onekligen Technium FD intressant ut, det är bara det här med storlek... Tänkte ha den till ett Yasei DropShot 8' eller Speedmaster 210 ML. Får se...

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av Rhino69 Visa inlägg
    Ingen kommentar om Scorpion XT modellen?
    Kan bara uttala mig om den lilla rullen XT1001.....men om den större i princip motsvarar en Curado/Chronarch201e så skulle jag nog köra det runda spåret enligt ovan för beten uppemot 150 g

    /S

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av Rhino69 Visa inlägg
    Hmm, intressant, kommer dänga iväg upp till 140grams Dahlberg Whideglide ( från River2sea), tror du Conquest 201DC fixar det?
    Har även sett att Calcutta D finns i en tuffare variant kallad OCEA, här länk till 201HG modellen, http://www.plat.co.jp/shop/catalog/p...01hg-left.html
    78cm per vevtag känns bra till...
    Hmm, choices...
    Jag skulle köra en vanlig Conquest eftersom du tänker köra lite tyngre beten.....DC:n kommer nog bäst till sin rätt för de lättare betena <40 g.

    Du får hem den från JapanTackle för 3000 kr.

    Har en 201TEDC och en Conquest51 och med tanke på vad jag vet att den lilla klarar av skulle jag inte bekymra mig det minsta för att ta en Conquest201 till gäddfisket.

    Tycker inte du behöver överväga tyngre rullar.....kör själv med en Revo STX till mitt Edgespö men håller mig då till beten under 100 g (tycker spöt är överklassat och inte lämpar sig för tyngre beten än så)...med en 201Conquest skulle jag inte tveka att gå upp till 150 g (men med ett annat spö då kanske).....men tycker det känns i mesta laget för min 201TEDC...

    /S

    Edit: När du ändå funderar på haspelrullar också kan jag tipsa om nya Shimano Technium FD med Xship som säljs på Angel-domaene.de för runt 150 euro....mycket bra prestanda till rimlig peng
    Senast ändrad av Silverbågen; 2013-10-11, 11:09.

    Lämna en kommentar:


  • Rhino69
    replied
    Ingen kommentar om Scorpion XT modellen?

    Lämna en kommentar:


  • Rhino69
    replied
    Hmm, intressant, kommer dänga iväg upp till 140grams Dahlberg Whideglide ( från River2sea), tror du Conquest 201DC fixar det?
    Har även sett att Calcutta D finns i en tuffare variant kallad OCEA, här länk till 201HG modellen, http://www.plat.co.jp/shop/catalog/p...01hg-left.html
    78cm per vevtag känns bra till...
    Hmm, choices...

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Jodå, jag har en 201 TEDC som är samma rulle som CQ 201 DC första versionen, dvs utan DC+. Mkt nöjd med rullen! Jag använder min till havsöringsfisket med beten från 15g till 30g och sen med samma lina kastar jag jerkbaits upp till 80g med den. Ja, det fungerar fint för det!
    Sedan en calcutta 201 D kom med i arsenalen , då brukar jag ta den istället för att fiska med "lätta" jerkbaits upp till 80g och DC:en får tjänstgöra "bara" ibland, när jag vill lyxa till det lite.

    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-10-11, 09:26.

    Lämna en kommentar:


  • Rhino69
    replied
    Ja, de är ju ganska lika, så den går ju att smyga in i arsenalen... Har du en sådan tony?
    I så fall får haspelrullen vänta lite. Det går ju i och för sig att komma undan med en enklare haspelrulle, jag klämde på en Nasci igår, kändes helt OK, tyvärr är ju storleksutbudet inte så vasst i Sverige...

    ///Rickard

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 221 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 809 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 161 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X