Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • HenkeW
    replied
    Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
    samt jigga gös med 4" relax med 20-25gr skallar.
    /Ville
    Vad nu, är det en konvertering på G ?
    I vilket fall, jag gillar det jag läser !

    Lämna en kommentar:


  • leg_lock
    replied
    Nu börjar det här bli riktigt intressant.

    Jag funderar på att köpa ett nytt set. Jag behöver ett set för att kasta 20-50 grams beten. Jag kommer mest fiska gädda med wobbler och skedar samt jigga gös med 4" relax med 20-25gr skallar.

    Spöt. Jag har kollat lite, och fastnat för Major Craft Go Emotion GEC-702H. Det har det jag vill ha, inte så långt, snabb action och 2-delat.

    Nu till rullen... Jag tänkte down sizea lite och ladda rullen med 0.25mm flätlina. Jag har länge trånat efter en Ryoga 1016HL och hade väl i stort sett bestämt mig för en sån... Men det finns ju så mycket annat.. Vad skiljer en Z2020 från en Ryoga? Z2020 är ju lite större och jag känner inte att jag behöver den extra storleken. Finns det några fördelar med Z2020 som jag inte känner till? En annan rulle är Calcutta CQ 201, men jag skulle nog vilja ha en rulle med högre utväxling.

    Så, finns det någon vänlig själ som kan ge mig lite feedback på mina funderingar? Alla konstruktiva åsikter mottages med glädje! Ös på!!

    /Ville

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Ryogan är inte lika ofta slut hos japanska handlare
    Jag har svårt att bli klok på linkapacitet beroende på storlek, om den är som Z2020 tycker jag inte det räcker.
    Jag ska ha den till beten 30-60 parad med ett Hardy Marksman Smuggler 10 fot -70 gr triggerlöst spinnspö.
    Jag kanske går på fel rulle till dom vikterna ?
    Kan en mindre variant av Ryoga Bayjigging passa bättre ?

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Z2020 är som sagt en lite biffigare lågprofilare som delar samma spoldimension som Ryoga 2020.
    Jag har rullar med både Ryoga Magforce och Magforce 3D. Tycker spontant att Magforce 3D är en smula too much. Man har 60 lägen men använder max 3 st. Sedan sägs det ju att ryogan har bättre skurna drev (vilket kan vara JDM-placebo) och om jag inte missminner mig har den annan aluminiumlegering än Pluton vilket ger viktskillnad. Ryogan är inte lika ofta slut hos japanska handlare och om jag inte minns fel kan man få den för runt 42000 JPY med frakt. Kan kolla när jag kommer hem.

    Lämna en kommentar:


  • thejocce
    replied
    Det är faktiskt några saker som skiljer pluton och ryoga. För det första så är dem gjorda i olika material vilket gör ryogan lättare än plutonen. Sen har dem olika uppbyggda bromssystem. Plutonen har lite högre bromsverkan men ryogan har en jämnare broms. Ryogan har även såkallad clickingdrag. Sen skiljer det som sagt i antal kullager. Men kastmässigt ska det inte skilja något. Vikten på spolen har jag tyvärr ingen koll på.

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Varför ska du byta ner dig?
    Tvålkopps-allergin jag fick av Revo rullar värkar hålla i sig

    När jag köpte min DC valde jag mellan den och en pluton och valet blev DC.

    Alla Lp rullar jag köpt har blivit backup prylar som aldrig används förutom Tranxen...

    Pluton 200 och Ryoga 2020
    Något ställe som har bra pris på dom ?
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-10-20, 14:47.

    Lämna en kommentar:


  • Fogeljazz
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Ni som kan Daiwa, jag funderar på att byta ut min Calais 201A mot en Daiwa pluton i 200 storlek, är det stor skillnad på Pluton och en Ryoga och i så fall vad och vilken rekommenderas av er ?
    Så vitt jag vet är det ingen skillnad på Pluton 200 och Ryoga 2020, förutom veven. Ryoga heter Pluton när den säljs i Väst, och säljs med en "enklare" vev. Ryogas vev är lättare och har kullagrade vevknoppar. Men det är nog den enda skillnaden jag känner till.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Varför ska du byta ner dig? Satsa på en Z2020 istället.

    //T

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Ni som kan Daiwa, jag funderar på att byta ut min Calais 201A mot en Daiwa pluton i 200 storlek, är det stor skillnad på Pluton och en Ryoga och i så fall vad och vilken rekommenderas av er ?

    Lämna en kommentar:


  • thejocce
    replied
    Då var nya prylarna testade. Med på gårdagens tur följde min nya z2020 sittandes på min trotjänare Dobyns ML 795 samt mitt nya Daiwa Zillion 801mhrb. På det spöt monterades min luna 203:a.
    Det var helt enkelt en riktigt jävlig dag. Svinkallt, storm och allmänt båtkrångel. Men jag fick iaf prova nya prylarna. Nya daiwa spöt var precis det spöt jag behövde i min arsenal. Ett 8 fots spinnspö som kastar upp till ca 100 gram med lite långsammare aktion. Spöt ska främst användas till wobblers och tailar och där fungerade det riktigt bra. Grym feeling! Det var i princip bara den combon jag fiskade med under dagen.
    Z/Dobyn-combon fick inte genomgå något vidare test med tanke på vädret. Inte direkt någon drömdag att testa inställningar på en ny rulle när det är svinkallt och blåser så mycket att man knappt kan kasta. Ett skatbo och jag hade fan hoppat i sjön Men det lilla jag testade den så verkar den riktigt bra. Kastar långt, tyst och problemfritt. Sen att den är svinigt tajt i alla delar gör ju inte saken sämre. Finns inte en tillstymmelse till glapp någonstans. Ska ut några fler dagar nu i veckan och hårdtesta rullen ordentligt. Får se om klickbromsen får vara kvar också eller om jag gör samma som på ryogan och monterar bort den.
    Senast ändrad av thejocce; 2013-10-20, 11:44.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 224 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 826 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 163 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X