Ursprungligen postat av Fogeljazz
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Import och entusiastprylar!
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inläggSedan sägs det ju att ryogan har bättre skurna drev (vilket kan vara JDM-placebo)
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av thejocce Visa inläggDet är faktiskt några saker som skiljer pluton och ryoga. För det första så är dem gjorda i olika material vilket gör ryogan lättare än plutonen. Sen har dem olika uppbyggda bromssystem. Plutonen har lite högre bromsverkan men ryogan har en jämnare broms. Ryogan har även såkallad clickingdrag. Sen skiljer det som sagt i antal kullager. Men kastmässigt ska det inte skilja något. Vikten på spolen har jag tyvärr ingen koll på.
Vet du var de extra kullagren i Ryogan sitter? Gissar att ett par sitter i veven, men det kan ju vara fel.
Lämna en kommentar:
-
Då tolkar jag dig som att du tycker jag ska gå upp en storlek i rulle!
Lämna en kommentar:
-
Då får jag nog säga att jag tycker tvärtom. Köper du ett spö klassat till 1,5 oz som du ska ha till lättare gädd/gösfiske är du inte i behov av 100+meter flätlina i såpass grov diameter. Jag äger själv en Ryoga 1016 som jag använder till lättare jerkfiske upp till 75 gram. Jag har spolat på 40lb daiwa samurai braid och får plats med nog mycket lina. Det finns inget som dödar känslan av ett lätt och fint spö som en överdimensionerad rulle med för grov lina.
Lämna en kommentar:
-
Då tolkar jag dig som att du tycker jag ska gå upp en storlek i rulle!
Det är dessa som gör mig lite http://www.japantackle.com/Daiwa/Dai...Bayjigging.htm
Men även den stora av dessa som tar 100 meter 0:36 räcker http://www.japantackle.com/Daiwa/Daiwa_Ryoga.htmSenast ändrad av jorgen.mansson; 2013-10-20, 18:13.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggTänkte mest på spoldiameter och om du får på en märkt 0:25, som ex är en PowerPro 22kg en 0:32 och en Tracerbraid 22 kg en 0:36 mm så det kan bli knivigt att få på en spole märkt 0:25 om du krymper rullen för mycket...
Kanske dum fråga, du kommer ju att märka det förr eller senare
Precis den typen av input jag söker!!
Tackar!
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
Ok, om du sitter och funderar på att köpa en av följande rullar: Ryoga 1016HL, Z2020 , Calcutta CQ 201 och du vet inte hur dom känns IRL och du tänkte gå på våra rekommendationer, då har du helt fel ute. Det som återstår är att låta din magkänsla bestämma.
Sen tänk på att det är saftiga prisskillnader mellan dessa tre och för att göra det hela ännu svårare titta på en calcutta 201 TE DC oxå.
Häls //T
Jo, priset spelar roll, det är lite sån info jag söker också, Ryogan har varit med ett tag och kanske inte är lika "het" som Z2020, och kan därför kanske vara ett bättre köp? När det gäller pristaket så tittade jag på Megabass Black Jungle, men kunde inte motivera mig att betala det priset...
Ös gärna på med era synpunkter och kunskaper.
Tack på förhand
-
En lite undran, varför frågan?
Kanske dum fråga, du kommer ju att märka det förr eller senare
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggDå kan jag väl starta med en fråga, ska det va faktiska 0:25 eller det ska va spolar som det står 0:25 mm på ?
Jag kör nästan bara med CQ rullar och utväxlingen stör mig inte så mkt. Mina cuttor 201 tar runt 60 cm lina per vevtag, vilket fungerar mer än väl för det flesta fiskemetoder man vill använda rullarna till. Sen det går att uppgradera till 7,0:1 om man vill. Det finns sidor som säljer det kittet.
Ok, om du sitter och funderar på att köpa en av följande rullar: Ryoga 1016HL, Z2020 , Calcutta CQ 201 och du vet inte hur dom känns IRL och du tänkte gå på våra rekommendationer, då har du helt fel ute. Det som återstår är att låta din magkänsla bestämma.
Sen tänk på att det är saftiga prisskillnader mellan dessa tre och för att göra det hela ännu svårare titta på en calcutta 201 TE DC oxå.
Häls //TSenast ändrad av tonyex; 2013-10-20, 17:09.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
Idag, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 701 visningar
0 gillar