Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jorgen.mansson
    replied
    Kan en 250 DC vara något?
    Klart intressant, hur stor är storleksskillnaden mellan den och 201 an jag har idag ?

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg

Kanske man ska titta på den nya Calcuttan istället ?
    Kan en 250 DC vara något?

Experterna på plat och tackletour är enade om att du kan inte köpa en bättre rulle än en Calcutta CQ DC, du kan bara köpa dyrare rullar.

Häls //T
    PS: Det är inte mina ord.

Lämna en kommentar:

• jorgen.mansson
    replied
    Beträffande behovet av linmängd är det en komplicerad fråga. en bra spole med stor omkrets kastar längre och rymmer mindre.
    Jag behöver ca:150 meter 15 kg lina som minimum så en 2020 bör räcka, det är hyfsat tunga beten 40-60 gr och ett spö som skickar dessa riktigt LÅÅNGT, jag har en bra uppsättning 6500 Rocket rullar men på det spöet tycker jag dom sitter alldeles för högt.

Kanske man ska titta på den nya Calcuttan istället ?

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
    Där kan jag faktiskt hålla med dig. 60 olika steg känns lite väl. Men det är väl lite av ett lyxproblem Ryogan med sina 20 steg är perfekt enligt mig. Däremot kan jag säga att på min luna, som bara har 10 steg, har jag ibland saknat det halva steget som återfinns på Ryogan.
    Håller med om det. Ryogan är perfekt i den bemärkelsen; Inte onödigt många steg och inte heller för få.
    Jag upptäckte att med min FX68 behöver jag bara ställa in 3an på long cast. edan kan man kasta allt. Den jävla Megabass/1010-spolen är det stabilaste jag kastat med någonsin utan att kännas begränsat bromsat. Får en halvfull 2500:a att kännas svårkastad.

Lämna en kommentar:

• thejocce
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Tycker spontant att Magforce 3D är en smula too much.
    Där kan jag faktiskt hålla med dig. 60 olika steg känns lite väl. Men det är väl lite av ett lyxproblem Ryogan med sina 20 steg är perfekt enligt mig. Däremot kan jag säga att på min luna, som bara har 10 steg, har jag ibland saknat det halva steget som återfinns på Ryogan.

Lämna en kommentar:

• Fogeljazz
    replied
    Pluton har 4 bussningar i veven. Så den är lättrimmad
    Då var jag hyfsat rätt på det angående lagren iaf

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Det var ju riktigt snålt. Men nu kan jag ju sluta fundera över var de 2 resterande lagren tagit vägen
    Haha, jävligt snålt. vet inte om det är så stor skillnad i känsla dock. Jag byter dock alla bussningar mot kullager av ren jävla princip.

Lämna en kommentar:

• thejocce
    replied
    Det var ju riktigt snålt. Men nu kan jag ju sluta fundera över var de 2 resterande lagren tagit vägen

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Om jag inte är helt ute och cyklar så har plutonen 1 kullager och 1 bussning i varje vevknopp medan Ryogan har 2 kullager i varje. Så rimligtvis borde det gömma sig 2 extra lager någonstans i Ryogan. Men jag har inte kollat upp var.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av leg_lock Visa inlägg
    Njae... jag har klämt och känt på en Pluton, och gillar den, därav Ryogan. Men som du säger, det blir lite att köpa en rulle osedd, därför frågar jag här om synpunkter. Sen fattar jag beslutet själv vad jag kommer att köpa, jag är av den naturen att jag vill samla in lite olika synpunkter och åsikter innan jag fattar ett beslut.

Jo, priset spelar roll, det är lite sån info jag söker också, Ryogan har varit med ett tag och kanske inte är lika "het" som Z2020, och kan därför kanske vara ett bättre köp? När det gäller pristaket så tittade jag på Megabass Black Jungle, men kunde inte motivera mig att betala det priset...

Ös gärna på med era synpunkter och kunskaper.

Tack på förhand
    Jag har ännu inte haft möjlighet att leka med någon Z2020 så mitt svar skall nog tas med en nypa salt. Däremot har jag skaplig koll på Pluton/Ryoga/Lin10 då jag har hunnit leka med dom ett tag nu.
    Står för närvarande i valet och kvalet om jag skall klippa en Ryoga 2020 eller en Z2020 och det lutar definitivt åt en Z2020. Z2020 är i princip en Ryoga i lågprofilsutformning, med uppdaterad magnetbroms. Drevstorleken är lika, tror till och med att de är utbytbara men Magforce 3D är lite annorlunda.
    Den fungerar precis som vilken Magforce Z som helst med skillnaden att man flyttar hela magnetpaketet in eller ut i tre steg. Man kan alltså få kortare och längre avstånd till magnetpaketet och därmed 40 fler steg på bromsen.

Det kan vara svårt att motivera sig att betala extra för en Megabass-brandning av en daiwarulle, men när man väl börjat finns ingen återvändo. Megabass lyckas definitivt pytsa in en god portion JDM-placebo i sina produkter. Jag vill därför avråda starkt från att ens testa. Har man väl börjat finns ingen ände på det. Trust me.

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Om du vill ha 0:35-0:40 lina så titta på 201 storlekar där får du på en spole wire !

Det är dessa som gör mig lite http://www.japantackle.com/Daiwa/Dai...Bayjigging.htm

Men även den stora av dessa som tar 100 meter 0:36 räcker http://www.japantackle.com/Daiwa/Daiwa_Ryoga.htm
    Bay Jigging-modellen är är en centrifugalbromsad rulle för att pilka med. tror att den är ungefär lika rolig att kasta med som en Amba 8000C

Beträffande behovet av linmängd är det en komplicerad fråga. en bra spole med stor omkrets kastar längre och rymmer mindre. Själv har jag samtidigt som jag downsizat mitt fiske också börjat "snåla" med linan. I första hand inte av ekonomiska skäl utan för att 80-90m räcker gott och blir över till gädda och borre. På min grundaste spole har jag kanske 50 meter 0,08 flätlina. Kastar man 25m har man det dubbla kvar och om en jävligt stor gädda har smak för en 2,6g vobbler får man helt enkelt ta det långsamt...
    Det blir en sån här spole till våren, då ekonomin återhämtats efter sommarens Megabass-orgie. Bästa spolen på marknaden:
    Senast ändrad av barnmorskan; 2013-10-20, 21:56.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 701 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04