DRT / WCZ Flat knobs, Sight Marker-stripes och några TG Grande sänken för att kunna ”finlira” hårdbeten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Import och entusiastprylar!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggDen "äldre" modellen (en ny Tatula SV kom 2020) är nog densamma som vi har här i Sverige och många gillar att den är så lättkastad!
Med en BFS-spole så lär den bli den ännu bättre till ditt "BFS" spö. Om jag minns rätt så sägs det spöt vara ett riktigt bra BFS-Spö för slanten så det lär du inte behöva byta men det är klart att ett spö 1-3 klasser högre i kastvikt ger dig en bredare repertoar av beten.
En del använder den till gäddfiske med beten säkert upp till 60-70g men då är spolen lite grund om man vill ha grövre lina! (Om du inte köper en billig, djup extraspole)
Hoppas du har rätt med spöt, åtminstone ser det bra ut.
Lämna en kommentar:
-
Den "äldre" modellen (en ny Tatula SV kom 2020) är nog densamma som vi har här i Sverige och många gillar att den är så lättkastad!
Med en BFS-spole så lär den bli den ännu bättre till ditt "BFS" spö. Om jag minns rätt så sägs det spöt vara ett riktigt bra BFS-Spö för slanten så det lär du inte behöva byta men det är klart att ett spö 1-3 klasser högre i kastvikt ger dig en bredare repertoar av beten.
En del använder den till gäddfiske med beten säkert upp till 60-70g men då är spolen lite grund om man vill ha grövre lina! (Om du inte köper en billig, djup extraspole)
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Tog hem denna Daiwa Tatula SV TW 103HS från USA i oktober förra året. Ser väldigt bra ut och snurrar otroligt tyst och länge. Beställde också ett Kina-spö på eBay, Kuying Teton TTC 662L 6'6 2-10 gram. Har inte haft chansen att fiska med grejerna än, bara tagit några testkast på gräsmattan. Verkar fungera bra men kommer nog leta efter ett bättre spö senare.
1 Foto
Lämna en kommentar:
-
Jag hittade den här coola rullen och kände att jag nog ville köpa den. Sagt och gjort. Imponerande få delar inuti den. Det är ingen nymodighet direkt, men nog är det en entusiastrulle.1 Foto
Lämna en kommentar:
-
Jag har under 2020 liksom lite halvväntat på att 2020 Tatula SV TW skulle dyka upp i Sverige, den kom ut förra våren i "övriga världen". En ganska nätt, kapabel bruksrulle typ.
Givet väntan så började jag snegla åt de lite äldre varianterna, bl a Alphas SV 105, en Japan som dock inte enligt rutinerade, är i klass med äldre Alphas Type F, gärna en sån med en SV-spole monterad.
Sådana får man leta lite efter, så nyligen funderade jag om inte en Alphas CT SV 70 kunde fungera även om jag tycker att en 30 mm spole bör göra sig bättre till lite lättare beten än mitt intervall 8-25g.
Med en höst av minimalt sökande så dök nyligen två nyheter upp på webben, Alphas SV TW 700 samt Zillion SV TW 1000 och den senare har en spole som jag blev så nyfiken på (SV-Boost) att jag köpte denna Japan:
Fin och lätt, len gång om än säkert inte med material- och detaljkvalitet i paritet med vad Daiwa levererade för ca 10-15 år sedan (?), men jag tror den funkar kalas för mitt fiske.
Det var nära ett det blev den för hösten nya Daiwa 20 Prorex PE SV TW 100, en europeisk motsvarighet till det överst nämnda men så kom då denna Zillion som både är mer tilltalande (smaksak), lättare och har en mer spännande spole som sagt. En JPN Zillion!? Det hade jag inte trott i höstas. Nu vill jag ha lite töväderSenast ändrad av anteman; 2021-01-22, 00:01.
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Tackle Advisor skruvade lite i nya Steez Ltd SV TW, och likt jontaK, talades det väl inte om något nyrevolutionerande. Daiwa verkar helt enkelt ha pytsat (tillbaka) gamla beprövade konstruktionslösningar.
Vilket isåfall skulle gå hand i hand med deras uttalande om hållbarhet efter tid..
Lämna en kommentar:
-
Någon som köpt från Japan Angler på sistone? Köpte ett par rullar därifrån utan problem för ca 5-6 år sedan men nu är mååånga av deras produkter på webbsidan "out of stock" vilket får mig att fundera om de är på fallrepet?
För övrigt är nog "Hyper-" mest (enbart?) marknadsföring, Tackle Advisor på YT kunde iaf inte visuellt hitta några skillnader inuti mellan nuvarande Steez A och nya 2020/2021 Steez SV TW. Dock kan ju material och ev toleranser skilja....
Men jag är nyfiken på SV-boost spolen! Undrar om den spolen passar i äldre Steez/Zillion... det kan ju ha gjort ngt med t ex magnetbromsens placering i relation till induktorn...Senast ändrad av anteman; 2021-01-14, 19:25.
Lämna en kommentar:
-
Fortsätter fundera kring Daiwas nyheter.
I och med att varenda ny, lite vassare rulle är utrustad med vad Daiwa kallar Hyperdrive Design är det slutet på "CT" eller "Compact & Tough" redan då?
I så fall kortlivat koncept vilket det verkar som då nyaste Steez har Hyperdrive istället för CT, precis som Alphas. Eller kommer dessa köras parallellt?
Vad är då Hyperdrive Design, är ju lätt att bli förvirrad då Daiwa i nyaste Ryoga har Hyper Mesh Gear System vilket är ett svar på Shimanos Micro Module.
Jo, som länken ovan visar är det ett koncept vilket innefattar Hyper Drive Digigear, Hyper Double Support, Hyper Armed Housing samt Hyper Tough Clutch.
Hyper hyper för oss som var med på den gamla goda tiden...
Vad innebär detta då i praktiken?
Ska försöka tolka det jag läst samt jämföra med redan existerande lösningar.
Hyper Drive Digigear är alltså "nya" drev med vad som ser ut att vara konventionell kuggstorlek.
Som jag förstår av dålig översättning är just kuggarnas form ändrad medan storleken består, för hållbarhet och mjuk gång över tid.
Översättning ska man alltid ta med en nypa salt men följande är intressant:
The gear tooth module (size) that is directly linked to durability has been improved without reducing the size.
Ska bli mycket intressant hur rullar med dessa drev kommer kännas och fungera på sikt!
Hyper Double Support är alltså en dubbelt kullagerupphängd pinjong.
Som Daiwa byggt rullar i över 20 år men nu med nytt namn.
På bilden pinjongdrev från Millionaire Bay Casting 103, samma lösning i TD-Z samt CV-Z som kom 1998, alltså över 20 år sedan.
Minns ej vad funktionen kallades i äldre rullar där den satt som de nämnda plus Steez, Zillion, Alphas med flera. Står inget fräsigt namn på kartongerna på mina rullar.
Hyper Armed Housing innebär stativ/rullkropp samt vevgavel i metall, antingen aluminium- eller magnesiumlegering beroende på rullmodell.
Mycket bra att även vevgavlarna är av metall, så har det inte alltid varit men samtidigt har de flesta lite bättre äldre rullar stativ och gavel i metall.
It is a necessary condition that a metal material is used for the frame, which is essential, and by combining with a side plate or set plate, It makes it possible to continue to demonstrate the basic performance for a longer period of time.
Hyper Tough Clutch illustreras lite mer luddigt med en bild på en frikopplingsknapp.
Här blir det också för mig hemskt otydligt vad Daiwa menar är ändrat jämfört med föregående modeller.
Samtliga dessa rullar är utrustade med TWS och har därmed de inre komponenterna för att höja och sänka linspridaren.
På bilden Zillion 20 med sin Hyper Tough Clutch.
På denna bild Zillion TW 1516 och dess frikoppling vilken inte ska vara av Hyper-typ som jag förstår det.
Nu har jag inte sett Zillion 20 på insidan i verkligheten, jag har däremot sett åtskilliga äldre TWS-rullars insida och kan inte se något direkt revolutionerande gällande hållbarhet hos Hyper-serien.
Tvärtom tycker jag det ser ganska identiskt ut, någon får gärna upplysa min om skillnaderna.
Snabb genomgång av hur jag tolkar Daiwas nya koncept.
Vad som är Hyper med återuppfinnandet av hjulet vet jag ej men absolut sunda, bra lösningar (förutom kopplingen då möjligtvis) som jag personligen ser fram emot att uppleva i verkligheten samt utvärdera över tid!
Lämna en kommentar:
-
Nya Zillion SV TW (2021) är gjord i Japan. Plat.co har laddat upp en video där man såg att det stod "Made in Japan" på rullfoten. Det var nog den videon anteman såg. Undrar dock ifall de görs i Japan så länge de existerar på marknaden, eller ifall de gör som det ryktas om att de gjorde med Luvias LT. Alltså att första batchen tillverkas i Japan, resterande utanför Japan. Huruvida de faktiskt gjorde detta med Luvias vet jag inte, så ta detta med en nypa salt, men jag har hört rykten. Jag tror att svaret på allt det här är ganska självklart: Det återstår att se.
För övrigt är jag väldigt imponerad av det jag sett av den nya thailändska Alphas-plattformen. Jag förväntade mig något sämre.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
igår, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 701 visningar
0 gillar