Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

    Jag kastar inte superlätta beten och kastar längre när spolen är fylld med 150 meter än när den är halvfylld, kör bromsläge 2 och beten mellan 12 och 17 gram.
    Isåfall bör du fylla upp med tjockare lina som backing skulle jag säga.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

    Det är klurigt när det kommer till DC-spolar. Jag skulle säga, ifall du tycker det är viktigt att fylla upp spolen, kör på mer eller tjockare backing. Annars brukar mina spolar sällan vara uppfyllda, då mindre lina innebär mindre vikt, vilket i sin tur innebär längre kast med framförallt lättare beten. Jag spolar ofta på lina på tre fjärdedelar av spolen, ibland lite mindre än så.
    Jag kastar inte superlätta beten och kastar längre när spolen är fylld med 150 meter än när den är halvfylld, kör bromsläge 2 och beten mellan 12 och 17 gram.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Har en Metanium DC som skulle må bra av en grundare spole, spolar på 150 meter 0.11 SW smooth 8 och det är inte ändå fullt, meningslöst när man bara använder de yttersta 30-40 metrarna. Några tips på sådan spole?
    Det är klurigt när det kommer till DC-spolar. Jag skulle säga, ifall du tycker det är viktigt att fylla upp spolen, kör på mer eller tjockare backing. Annars brukar mina spolar sällan vara uppfyllda, då mindre lina innebär mindre vikt, vilket i sin tur innebär längre kast med framförallt lättare beten. Jag spolar ofta på lina på tre fjärdedelar av spolen, ibland lite mindre än så.

    Lämna en kommentar:


  • holden
    replied
    Har en Metanium DC som skulle må bra av en grundare spole, spolar på 150 meter 0.11 SW smooth 8 och det är inte ändå fullt, meningslöst när man bara använder de yttersta 30-40 metrarna. Några tips på sådan spole?

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

    Upplever du någon skillnad mot en grund spole och en vanlig spole som är välfylld?
    Ja, det gör jag. Linan gräver inte ner sig lika lätt hos en grund spole, som hos en djupare spole. Det här är inget du märker för än du börjar fiska med grunda spolar och jämför dessa med en djup. Det blir liksom en friare känsla när du kastar eftersom att friktionen inte är densamma. Kastlängden är generellt sett ganska lik däremot, med någon meter eller två till fördel för den grunda spolen.

    Lämna en kommentar:


  • Okoun
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
    Jag hittade den här rullen för ett otroligt bra pris, så jag kunde inte låta bli. Jag gillar verkligen hur dessa egi-rullar med väldigt grund spole kastar. Dessutom råkar den här modellen, Shimano Sephia SS C3000S, vara otroligt snygg.
    Upplever du någon skillnad mot en grund spole och en vanlig spole som är välfylld?

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Jag hittade den här rullen för ett otroligt bra pris, så jag kunde inte låta bli. Jag gillar verkligen hur dessa egi-rullar med väldigt grund spole kastar. Dessutom råkar den här modellen, Shimano Sephia SS C3000S, vara otroligt snygg.

    Lämna en kommentar:


  • Benjamin S
    replied
    Jag fick hem en Abu Garcia Revo ALC BF7 som ska användas till BFS. DEn känns grymt trevlig. Jag fick för mig att skaffa en då spolen enbart väger 6,02 g utan kullagret. Det är extremt lätt och då bör jag kunna kasta mycket lätta beten också. Man fick med en del kul grejer i kartongen, bl.a dessa mutterlås i olika färger som man kan välja själv. Det tog tre dagar att få hem den här från Japan.

    Jag beställde den här: https://www.amazon.co.jp/-/en/dp/B01...ing=UTF8&psc=1

    Lämna en kommentar:


  • MFEGFT
    replied
    DRT / WCZ Flat knobs, Sight Marker-stripes och några TG Grande sänken för att kunna ”finlira” hårdbeten.

    Lämna en kommentar:


  • multiplikator
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Den "äldre" modellen (en ny Tatula SV kom 2020) är nog densamma som vi har här i Sverige och många gillar att den är så lättkastad!

    Med en BFS-spole så lär den bli den ännu bättre till ditt "BFS" spö. Om jag minns rätt så sägs det spöt vara ett riktigt bra BFS-Spö för slanten så det lär du inte behöva byta men det är klart att ett spö 1-3 klasser högre i kastvikt ger dig en bredare repertoar av beten.

    En del använder den till gäddfiske med beten säkert upp till 60-70g men då är spolen lite grund om man vill ha grövre lina! (Om du inte köper en billig, djup extraspole)
    Du kanske missförstod när jag skrev "förra året", menade då att jag köpte den i oktober 2020. Det borde därför vara 2020-versionen med den nya A7075 SV-spolen som testas här: http://www.tackletour.com/reviewdaiwatatulasvtw103.html Ska gå att kasta beten ner till 4 g med originalspolen.

    Hoppas du har rätt med spöt, åtminstone ser det bra ut.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 223 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 819 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 161 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X