Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är nyfiken på att beställa en Calcutta men är osäker på vilken storlek jag bör välja, kommer fiska med beten i spannet 60-110gr och lintjocklek på ~0,32. Många rekommenderar stl. 300 för gäddfiske men jag har sett att folk tycker 200 är tillräckligt, är det endast storleken på spolen som skiljer dom åt?

Vart rekommenderar ni att jag köper rullen ifrån? Priserna här i Sverige ligger ju runt 2500 och med presentkort kommer jag ner i cirka 2200.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen
      Det är rätt stor skillnad i diameter på 200-size jmf m 300-size ......tror att Tonyex har lagt upp någon jämförelsebild i nån tråd här på FS....men ett besök i en butik för att känna o klämma är aldrig fel

Har själv kört med båda rullarna och tycker att valet bör styras lite av vilket spö du tänker använda samt i vilken del av det angivna viktspannet du lägger huvuddelen av ditt fiske..

För egen del ligger huvuddelen av fisket i viktspannet 30-70 g och då tycker jag 200-sizen är smidigare och behändigare att hantera och väljer därför den....

Skulle jag däremot kasta i huvudsak 70-100-grammare skulle jag förorda den större rullen och sannolikt även ett annat spö än det jag väljer till den mindre rullen.

/S
      Hittar tyvärr ingen bild på någon jämförelse och ingen butik i närheten har rullarna inne för närvarande.
      Rullen kommer sitta på ett Top 'n Tail som jag förhoppningsvis kommer skicka iväg till förlängning i dagarna.

Börjat snöa in mig mer och mer på en Curado 300E istället så nu blir det extra viktigt att känna på rullarna innan köp vilket inte verkar vara gångbart

Kommentera

• Min första gädda fick jag på en Heddon River Runt Spook. Det var för 50 år sedan. De finns inte längre i detaljhandeln. Någon som vet var man kan få tag på dem nu? Och som inte kostar skjortan.
        Gråt inte...
        båten ligger i vassen still
        full med gäddor och braxar
        full med ålar och laxar
        (Alice Tegnér)

Kommentera

• Ursprungligen postat av Gössermann Visa inlägg
          Min första gädda fick jag på en Heddon River Runt Spook. Det var för 50 år sedan. De finns inte längre i detaljhandeln. Någon som vet var man kan få tag på dem nu? Och som inte kostar skjortan.
          Man ser dom på tradera ibland o även ebay.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

• Finns på sidan 166 i denna tråd jag jämförde några conquestar.

Sorry var lite ivrig såg att det handlade om vanliga Calcuttor trodde jag hade en 301D med men den glömde jag tydligen i jämförelsen...

/Öpan
            Senast ändrad av Monkey; 2015-12-28, 16:49.

Kommentera

• Kanon, tack för hjälpen! Tänkte ett steg extra och la en beställning på en 300D så nu får jag avvakta lite med förlängningen utav spöt...

Kommentera

• Någon som handlat från fishing mania club? (http://fishingmania.club/) Har lagt en beställning där, har inte betalat än då de inte räknat på frakten ännu så än så länge ingen fara men fick en skum känsla nu på morgonkvisten att man kanske borde höra sig för innan.

Kommentera

• Till våren är planen att ny gäddutrustning skall införskaffas.
                  Dock så är utbudet av gäddprylar mycket tråkigt. Visst, Toro rullarna och Lexa fungerar för det dom ska göra. Men det är ju knappast entusiastprylar

Idag så fick jag torrveva en Calcutta Conquest 401. Nu snackar vi trevlig utrustning. Det skapade en habegär som heter duga.
                  Dock så är jag lite fundersam över vikterna som dom pallar. Går det bra att kasta beten på upp till 100g med en 300/400?

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen
                    Ja....

/S
                    Enkelt svar, dock så innehöll det allt jag behöver veta
                    Jag bugar och bockar

Kommentera

• Ursprungligen postat av jlarss Visa inlägg
                      Till våren är planen att ny gäddutrustning skall införskaffas.
                      Dock så är utbudet av gäddprylar mycket tråkigt. Visst, Toro rullarna och Lexa fungerar för det dom ska göra. Men det är ju knappast entusiastprylar

Idag så fick jag torrveva en Calcutta Conquest 401. Nu snackar vi trevlig utrustning. Det skapade en habegär som heter duga.
                      Dock så är jag lite fundersam över vikterna som dom pallar. Går det bra att kasta beten på upp till 100g med en 300/400?
                      Min Conquest 200 HG klarat 100 g utan problem. En 400 används som havsfiskerulle ibland , så du kan föreställa dig vilka påfrestningar måste en sådan fiskerulle klara av.
                      Pratar vi om 2014/2015 Conquest eller är den gamla modellen du syftade på?

Jag utvecklar svaret lite grann, trots att du har redan fått ett konkret svar.

//T
                      Senast ändrad av tonyex; 2016-01-15, 21:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 731 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04