Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
    ..det där med att man valt plast i linföraren kan man ju debattera. Personligen tror jag att den håller gott och väl. Är ju inte helt ovanligt med just plast för just denna detalj, sen att det är snyggare med metall är en helt annan sak.
    Håller med om att det säkert håller utmärkt. Jag har själv bara så svårt för estetiska/funktionella "cutbacks" för att spara ett par kronor i produktionskostnad och betalar hellre någon hundring till för att få allt inkluderat

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Sprängskissen stämmer, Ocea 201HG har 3 pinnar:
    Bra där! Förresten, vilken kul blogg du hittade!

    Där står så här:
    "In addition, because the outlet when turning or throwing sex will soon have to make a centrifugal brake, SHIMANO called SVS, factory installed only three to six slots, you can order parts if necessary to fill, but because I was a small fishing boat throwing things turn out less need, so suffice."


    ... och tre pinnar bör vara mer än tillräckligt, tycker jag. Jag använder inte mer än två på mina D modeller, så stabila är deras spolar. Att installera de resterande 3 pinnar ska gå, om man "tolkar" texten rätt.
    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-12-06, 15:55.

    Lämna en kommentar:


  • Hippo
    replied
    ..det där med att man valt plast i linföraren kan man ju debattera. Personligen tror jag att den håller gott och väl. Är ju inte helt ovanligt med just plast för just denna detalj, sen att det är snyggare med metall är en helt annan sak.

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Man önskar att Shimano hade prickat in alla önskningar i ett! En Ocea 301 med öppningsbar sida och sexpinnars SVS skulle jag köpa omedelbart. Jag har dock laborerat med tanken att köpa en Calcutta 12 i 201-storlek med öppningsbar "palmingplate" och köpa Oceas linförare som reservdel. Man får förvisso dras med x-drag (pun intended) men en lite robustare och ffa snyggare rulle.
    Har dock inte hittat någon som gjort transplatationen i östern. De flesta bloggande rullfanatikerna därborta verkar upptagna med finesskonstruktioner just nu.
    Ocea 301an är väl frågan om det funkar att byta spole då den helt saknar centrifugalbroms men om stativet är som på sprängskissen borde det ju bara vara att byta. Är väl dock värt att maila någon i Japan för att kolla om Ocea 201:an har sexpinnars SVS. Japantackles hemsida är inte alltid korrekturläst...

    Edit:
    Sprängskissen stämmer, Ocea 201HG har 3 pinnar:
    Click image for larger version

Name:	ocea.jpg
Views:	1
Size:	44,7 KB
ID:	1771184c

    Går dock med all säkerhet att byta ut mot en sexpinnars från en Calcutta 12/D
    Senast ändrad av barnmorskan; 2013-12-06, 15:51.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Det ska vara 6 st enligt japantackle.com (!) Shimano jp skriver inget om antalet.
    Och Ocea modellen bygger på samma platta som D modellen, så dom 3 fina skruvarna finns där. Jag kollade på sprängskissen, den ser ut som en kopia av D .... mer kan jag inte säga ...

    Click image for larger version

Name:	ocea.png
Views:	1
Size:	149,5 KB
ID:	1771183

    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-12-06, 12:32.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Du kan alltid köpa en 200 OCEA modell, den har svs , så den är "körklar".
    Jag gillar x-drag faktiskt, den ger lite mer transparent känsla, tycker jag, men som sagt smaken är som baken.

    Shimano skriver så här om OCEA:
    (equipped ※ 200PG, 201PG, 200HG, in 201HG) SVS equipped

    Det jag inte vet om ocea är så mkt mer "robust", men det vore trevligt att få lite delar från Ocea över till D iaf som t. ex. linspridare.


    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-12-06, 12:18.

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Hur stor är skillnaden på den nya Premier och förra modellen av STX ?
    Viktmässigt har jag för mig att den nya generationens STX är 30% lättare än gen 2 STX...och Premier gen 3 är ytterligare lite lättare än gen 3 STX

    /S

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Misstänker att Jörgen redan köpt den
    Jag kar köpt en men ring dom man vet aldrig om dom har fler .

    Denna kanske är ett bättre köp för dig om du ska köra lätta beten. http://www.sportfiskegiganten.se/fis...ervevad/13257/

    Om du köper från Skåne får du väl anse det som import ?
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-12-04, 15:28.

    Lämna en kommentar:


  • Fogeljazz
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Sportfiskegiganten http://www.sportfiskegiganten.se/fis...ervevad/13265/

    Vilken gen. är det på den ?
    Aha, det var en demorulle så det fanns bara ett exemplar till det priset. Misstänker att Jörgen redan köpt den

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Jag har dock inte fiskat med just stx:en men den borde te sig lite som den gamla premieren gen2.
    Fint då blir det en premier sen får vi se vad jag byter hans Toro Naci mot, blir förmodligen en Lexa....

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 224 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 826 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 163 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X