Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
    Alla bass jänkar spön är inte snabba och påkiga inte ens från st croix...
    ... och inte från g lommis , lamiglas, dobyns, powell, osv heller ....
    Jag har vandrat runt i många basspro shops ( min pensionerade mor bor i Florida, USA) och många jänkarspön känns som gummiband ändå.

    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2014-01-10, 18:24.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Tack för info och justa erbjudanden barnmorskan och tonyex! Tråkigt att det ska bli vintergrader just nu här ikring Uppsala till helgen vart fall... Tyvärr är jag sällan i hufvudstaden, har väl fastnat i lärdomsstaden av ren lättja och vana kan man säga, kanske en provtur till våren om inte annat?

    Lämna en kommentar:


  • grynning
    replied
    Alla bass jänkar spön är inte snabba och påkiga inte ens från st croix...

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    .... men jag funderar på om inte ett lite snabbare spö som ändå har lite flex i toppen vore något att pröva, kanske gillar sånt fastän jag inte prövat än!?
    Alla mina spön är snabba eller extrasnabba och jag har ett par spön som är inte så underklassade som folk kan tro, så hojta till om du känner för en testrunda.

    //T

    Lämna en kommentar:


  • barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Tack! Tänk att du hade just VKC 7'6"H som jag tyckte såg så fin ut på papper s a s! Får lov att titta lite på Molla spöt, annars kanske lillebror Volkey (7'8" tror jag det var) upp till 1 oz passar in bättre på min lite vaga beskrivning? Vet du förresten var en hittar en SV-spole till vettig peng, gärna ställe med prisvärda spön oxå, t ex M C Volkey?
    Jag tror att ett 1oz spö skulle funka bra, förutsatt att du inte tänker kasta mer. Alla japanspön jag testat eller äger har hållt klassningen bra såtillvida att de kastar inom sina gränser men inte mer eller mindre. De jänkarspön jag äger eller testat har generellt varit underklassade och ett 1oz spö kan bottna först vid kanske 30% mer.
    Vill du ha långkastande spön med lite djupare aktion kan du alltid kolla på eging-spön gjorda för långa kast vid kust (motsvarande vårt hö-fiske).
    Volkey 7'6" har dessvärre bytt hem. Men jag kan självklart låna det då det är min bästa kompis som är ägaren. Så skulle du ju kunna testa det och palmsspöt också för den delen om du har vägarna förbi den nya hufvudstaden.

    SV-spole kan man lättast köpa från japantackle. Jag brukar handla sådant där, för prisskillanden är relativt liten och det är bra att hålla god relation med en pålitlig japanhandlare. Spön har jag mest köpt på Rakuten. Känns det ovant/konstigt att handla där är annars Pro Shop Otsuka bra i kontakt och service. Man får dock räkna med listpriser, vilka kanske kan vara 1000-1500 jpy dyrare än de billigaste alternativet på rakuten (om man inte hittar det på rea). Frakten kostar runt 3000-3500 jpy för ett spö eller två (rymms ofta i samma rör). Ett Volkey går på ca 20000 jpy med frakt dvs runt 1600 inklusive tull, moms och allt.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Det är bara till att gratulera!
    Trevliga grejer du har där. Beträffande spön är det, inte oväntat, knepigt att rekommendera. Mitt spontana intryck av VKC-76H är att det är lite högre klassat än jag tror du önskar. Jag har inte lekt färdigt med det, men spontant känns det sim att klingan jobbar bäst runt 15-40g. Längden är ju inte så mycket att diskutera. Den är ju vad den är. Dock kan det vara värt att notera att japanspön generellt har korta bakhandtag vilket ger mer aktiv klinga. Det gäller iofs de flesta jänkarspön också. Klassningen medium-fast tycker jag stämmer ganska bra. Halvdjup aktion utan att bli långsamt. Ett spö jag annars gillar är palms molla MGC-70H2F. Det är i gengäld redigt snabbt och toppigt. Grymt känsligt som det ofta blir och skönt att drilla med. Jag använder det främst till ytbeten, men även jerkbeten upp till ca 30g.
    Tack! Tänk att du hade just VKC 7'6"H som jag tyckte såg så fin ut på papper s a s! Får lov att titta lite på Molla spöt, annars kanske lillebror Volkey (7'8" tror jag det var) upp till 1 oz passar in bättre på min lite vaga beskrivning? Vet du förresten var en hittar en SV-spole till vettig peng, gärna ställe med prisvärda spön oxå, t ex M C Volkey?

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Vad kul anteman!
    Ett jänkarspö på 1 oz räcker gott och väl för att fiska med beten upp till 30g. DC rullar "gillar" snabba spön, för att kunna leverera låååånga kast. Jag har några jänkarspön som du kan testa , om du känner för det.
    Att kunna tipsa om ett spö bara så här är nog ganska svårt för att det finns så mkt att välja på så det är inte sant. Föredrar du snabba eller typ medium klingor?

    Jag fick veta idag att mitt nya abborre spö är på beställt. Problemet är att leveransen tar minst en månad, om jag har tur.

    //T
    Tack, ser fram emot att pröva båda två! Nå, de flesta multispön jag har (några få) är nog åt mediumhållet men jag funderar på om inte ett lite snabbare spö som ändå har lite flex i toppen vore något att pröva, kanske gillar sånt fastän jag inte prövat än!?

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
    Var idag ute och luftade min conquest 50 för första gången, hade tyvärr bara 0.16 flätlina hemma, så den fick jag rulla på. Detta resulterade i att jag nästan fick slut på lina vid varje kast. Får köpa nån tunnare till nästa vända. Men ni som har samma eller liknande rulle, vad kör ni för diameter på lina och hur mycket fyller ni upp spolen?
    Jag har kört med 0,15 Sufix 832 på min CQ 51:a och det har funkat bra tycker jag. Kör dock inte med de lättaste betena till rullen utan har till största delen hållit mig inom intervallet 15-30 g.

    Ett problem med flätlinornas diameterangivelse är att den sällan stämmer med faktisk diameter (som iofs ofta är svår att mäta eftersom linorna sällan är runda till formen..) En 0,16 kan i extremfallet motsvara en 0,32 monolina (gäller T.ex Berkley whiplash). Har du kört med en flätlina som bygger mycket kan det förklara att du inte fått på så mycket lina på rullen som krävs för att matcha vad den presterar i kastlängd...

    /S

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    engqvist, vet du hur många meter lina fick du på , ungefär ?
    Svårt att veta exakt. Men en bra bit över hundra meter tror jag nog det blev. Tror jag läste någonstan att den ska rymma strax över 100m 0,25 och det kan säkert stämma..

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Själv kör jag med carbotex 0,20 nylon.
    engqvist, vet du hur många meter lina fick du på , ungefär ?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 221 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 809 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 161 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X