Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
    Hur ställer man en te dc rulle för aggressivt? stödhjulen finns ju där ändå, fastän du cyklar utan händer
    Det jag menade med det är att man ger mindre magnetbroms än det som behovs och då kan det hända saker. //T

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Jag snärtar iväg jiggar och andra beten och jag har två st vikter aktiverade. Det gäller att träna lite kastteknik.
    Det är värt att nämnda att för att komma under 7g med den sådan rulle, så måste man såklart ändra på kasttekniken lite grann och göra lite mjukare kast. Rätt spö för ändamålet är en förutsättning såklart.

    //T
    Senast ändrad av tonyex; 2014-04-11, 08:29.

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
    Har faktiskt varit inne och kikat på dem spöna tidigare. Anledningen till att jag inte vill ha lika toppig aktion är att jag tenderar till att "snärta" iväg betet med sånna spön, vilket gör att att jag måste ha ganska mycket c-vikt aktiverat. Får för mig att det spöt skulle ladda bättre med halv/helaktion utan snärt? Hur har du din CQ inställd vid kast med lättare beten? Själv kör jag för det mesta 2 vikter aktiverade, vid gynnsamma förhållanden.
    Snärta och multi brukar inte vara nån bra kombo......bra men jämnt tryck genom kastet brukar funka bäst...

    Skall jag vara ärlig så har jag inte skruvat isär CQ51:an och kollat hur många vikter som är aktiverade.....tyckte rullen kastade så bra direkt ur boxen så jag har inte funderat mer på det...har kastat allt från 2,5 tums Relax jigg med 7g skalle, 20 g Vicke till 35 g Atom och 47 g Salmo Sliders (för de två sista satt rullen dock på ett LF Tailchaser Light-spö) med rullen och tycker det funkar kanon....

    Hur många vikter är aktiverade när rullen är NIB?

    /S


    Edit: Ett spö som är lite mjukare i aktionen är RST / LF Suncaster Light -25 g.....lite över din viktönskemål...men funkar bra att kasta 2,5 o 3 tums Relax jigg med 7/10 g skalle iaf...

    /S
    Senast ändrad av Silverbågen; 2014-04-11, 08:30.

    Lämna en kommentar:


  • M.Stenborg
    replied
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    Har hittills använt ett Team Dragon Pro Selection 7,6 -25 g till min CQ51:a....

    Spöna är ganska rappa i actionen vilket kanske inte rimmar med dina önskemål....kan du tänka om finns det här till kanonpris just nu om du skall hålla dig inom de kastvikter du angav:



    Sweetspoten på dessa spön ligger nära angiven maxvikt.

    /S
    Har faktiskt varit inne och kikat på dem spöna tidigare. Anledningen till att jag inte vill ha lika toppig aktion är att jag tenderar till att "snärta" iväg betet med sånna spön, vilket gör att att jag måste ha ganska mycket c-vikt aktiverat. Får för mig att det spöt skulle ladda bättre med halv/helaktion utan snärt? Hur har du din CQ inställd vid kast med lättare beten? Själv kör jag för det mesta 2 vikter aktiverade, vid gynnsamma förhållanden.

    Lämna en kommentar:


  • gabbu
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Nej, nej, nej, det är som att man kör en fyrhjulsdriven bil och man ger mer gas när sladden kommer ..... Man får inte glömma att min första Daiwa rulle köpte jag för snart 8 år sen ....

    Att jag behåller min TE DC version 1 är just för att den känns så rå, när man kastar med den. Ibland ställer jag DC bromsen lite för aggressivt för att se om min tumme "hänger me' ". Det känns härligt!

    //T
    Hur ställer man en te dc rulle för aggressivt? stödhjulen finns ju där ändå, fastän du cyklar utan händer

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
    Jag är sugen på ett nytt spö till min conquest 50, runt 8fot. Budget upp till 2k. Kommer kasta drag 7-13g. Har tidigare haft ett snabbt spö med toppig aktion, men känner väl att ett spö med mindre toppig aktion skulle passa bättre.

    Har ni något tips på spö? Vad använder ni till era smårullar? Aktion?
    Nu vet jag att dessa är alldeles för korta och lite för låg kastvikt mot vad du beskrev. Men riktigt häftigt spö för lättare borrefiske..

    バス 、シーバス、エギング、ショアジギング、フラットフィッシュ、ロック&ライトゲーム、オフショア、トラウトのロッドメーカー「メジャークラフト」のサイトです。

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Ursprungligen postat av M.Stenborg Visa inlägg
    Jag är sugen på ett nytt spö till min conquest 50, runt 8fot. Budget upp till 2k. Kommer kasta drag 7-13g. Har tidigare haft ett snabbt spö med toppig aktion, men känner väl att ett spö med mindre toppig aktion skulle passa bättre.

    Har ni något tips på spö? Vad använder ni till era smårullar? Aktion?
    Har hittills använt ett Team Dragon Pro Selection 7,6 -25 g till min CQ51:a....

    Spöna är ganska rappa i actionen vilket kanske inte rimmar med dina önskemål....kan du tänka om finns det här till kanonpris just nu om du skall hålla dig inom de kastvikter du angav:



    Sweetspoten på dessa spön ligger nära angiven maxvikt.

    /S

    Lämna en kommentar:


  • M.Stenborg
    replied
    Jag är sugen på ett nytt spö till min conquest 50, runt 8fot. Budget upp till 2k. Kommer kasta drag 7-13g. Har tidigare haft ett snabbt spö med toppig aktion, men känner väl att ett spö med mindre toppig aktion skulle passa bättre.

    Har ni något tips på spö? Vad använder ni till era smårullar? Aktion?

    Lämna en kommentar:


  • thejocce
    replied


    Ett Dobyns Champion 806HSB. Jag har länge varit sugen på detta spö och nu blev suget för stort. Dobyns är fan riktigt bra skit alltså!

    Lämna en kommentar:


  • Leon
    replied
    Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]66854[/ATTACH]

    Min nya kompis har landat!
    Men hallå, vad är det för roligt du har köpt?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 224 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 826 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 163 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X