Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • sLp
    replied
    Då har man äntligen läst igenom tråden från start till sida 107. puhh. Mycket intressant läsning och roliga kommentarer

    Då till min fråga, jag hade en revo mgx några veckor. Sedan kom mgxextreme och då talade ju prylnörden i en att en sådan måste man ha. Det jag inte visste var att den inte tål salt/bräckt vatten :/ så jag sålde den istället för att förstöra en sådan fin rulle.

    Och nu har suget kommit tillbaks för en liten multirulle för lätta/mellan tungt jiggfiske. Jag blev helt såld på

    Fully machined aluminum body and side plates Hyper-tensile, micro module gears SVS infinite centrifugal brake system (20 level adjustable) X-SHIP gearing system Anti-rust treated ball bearings ARB Clicking star drag, cast control cap Super free spoo


    Men funderar på vilken storlek man ska köpa, det är sällan jag fiskar med beten under 7 gram ( till det har jag ett litet haspel sätt med en revo premier 20, dock med ett för grovt spö. Men man kan ju inte ha allt xD)

    så beten mellan 7 gram och kanske 25 är väll det som är mest aktuell, är det 100 storleken som är det bästa ? och hur tunga beten kan man kasta om man skulle skaffa ett till spö för lite grövre jiggar ?

    Någon som kan rekomendera ett grymt spö för framförallt jiggande i den viktklassen ? helst inte dyrare än själva rullen. 2 delar är ett måste.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ett par paket från utlandet trillade in i lådan idag.
    Nej, det var inte några nya rullar den här gången även om jag måste bara ha en Ryoga 1016, utan det var lite beten och annat. Vi börjar med lite bilder först:

    Click image for larger version

Name:	20140422_155323[1].jpg
Views:	1
Size:	730,9 KB
ID:	1773248

    Dessa jigghuvud tacklas med en jiggkropp och kombinationen blir ett dödligt vapen för gädda och abborre framför allt. Se bilden nedan.

    Click image for larger version

Name:	IMG_0987.JPG
Views:	2
Size:	107,4 KB
ID:	1773249

    Efter att ha kastat bort mina Keitech, då var jag så illa tvungen att köpa några st till. Valet föll på Strike King den här gången. Tekniken heter Swim Jig och här finns lite filmer att titta på , om man vill: http://www.youtube.com/results?search_query=swim+jig

    I nästa paket låg några st JDM beten. Betet heter Exsence Silent Assassin ( Exsence det har ni hört förut, ) och jag tycker att dom kan vara en bra komplement till mina andra långsmala wobblers som har varit mkt framgångsrika hittills. Dom ser riktigt fina ut! Kolla bilden nedan:

    Click image for larger version

Name:	20140422_155716[1].jpg
Views:	2
Size:	525,0 KB
ID:	1773247

    Det som är intressant med dessa beten är att de "simmar" som en vanlig wobbler fast man kan kasta dom ganska långt och det beror på att dom har en ganska smart rasselkammare som flyttar vikten dit man behöver vid kast.
    Det blir intressant att se hur långt kan jag kasta dessa beten och framför allt om man kan få lura några öringar med dom nu till helgen när jag åker till Gotland . Se filmen nedan för mer info:



    Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2014-04-22, 16:40.

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    " Söker ett spö på 7-7,6 fot, tvådelat och som ska kasta 10-40g. "

    Då får jag säga TD Pro Selection 7'6" 14-35 g eller utifrån vad andra sagt i FS-trådar, LF/RST Tailchaser Light 10-45 g, sannolikt lite beroende på var du vill vill det ska prestera bäst; Tailchasern ska tydligen klara uppåt 50 g och det är nog lite för mycket för TD:n - Kom förbi Fyrisåns västra sida från gamla vindbron och söderut ikväll kl ca 18-20.30 och pröva, tänkte kasta av mig lite. Du känner igen mig om du ser en kille med vadarstövlar och ett leende på läpparna när han lyssnar till kastbromsens viiiiiinande välljud när den jobbar!

    Lämna en kommentar:


  • anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
    Hur är klassningen på Team Dragon Guide/Pro selection? Svensk/amerikansk?
    Hej,
    får väl säga amerikansk i den meningen att sådana muskiespön, tydligen inte alltid basspön, ofta klarar mer än angivet. Mitt TD Pro Selection spinn, 7'6" 14-35g, trivs iaf jag bäst med i den övre skalan, igår höll sig gäddorna undan när jag frestade dem längs Fyrisåns östra stränder med en Salmo Slider F10 tror jag det var, ca 37g, vilket hanterades utan problem och då trycker jag ändå på hyggligt med mina mått mätt. En ca 21g spinnerbait gav mig initialt ett lättare skatbo, trots Exsence DC (!) men det var mer ett handhavandefel. Skön rulle och ett trevligt spö, lätt, välbalanserat och snabbt utan att upplevas som varken brutalt eller påkigt. Hade gärna köpt ett till i samma serie o längd som klarat upp till 60 g, men hittade inget så nu har jag beställt ett Vendetta Casting 8 fot, 30-60g för "lättare" gäddfiske, får se vad det går för. På "pappret", dvs torrviftat, känns det likartat...

    Lämna en kommentar:


  • jorgen.mansson
    replied
    Någon erfarenhet av spöna?
    Jag har ett som tagit mitt orenjis plats framförallt till abborre fiske, svårt att förklara hur det är att fiska med, ett snabbt spö med ett ruskigt klipp i klingan, känns som ett prickskytteverktyg för avstånd upp till 50 meter.
    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-04-19, 18:32.

    Lämna en kommentar:


  • Gobben
    replied
    Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
    Hur är klassningen på Team Dragon Guide/Pro selection? Svensk/amerikansk?
    Skulle säga att klassningen stämt ganska väl överens med verkligheten på mina lättare spinnspön.

    Lämna en kommentar:


  • index
    replied
    Jag tycker mitt guide select jig and jerk 100 är ganska överklassat.
    Skulle säga att det kastar som bäst mellan 50 och 80gr men visst kan man kasta både 30 och 100. Men inte full power vid 100.

    Lämna en kommentar:


  • Rubik
    replied
    Hur är klassningen på Team Dragon Guide/Pro selection? Svensk/amerikansk?

    Lämna en kommentar:


  • beachcast
    replied
    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Detta ligger bra i pris och du kan väl se det som import när du beställer från Skåne



    http://www.sportfiskegiganten.se/fis...45-gram/13108/

    Född och uppvuxen i Skåne så är det svårt att se det som utomlands

    Någon erfarenhet av spöna? Kanske skulle svänga in och känna på ett nu när man ändå är nere i vackra södern över påsk.

    Lämna en kommentar:


  • Gobben
    replied
    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    Nu tänkte jag att alla ni utrustningsnördar skulle få komma med lite roliga tips. Söker nämligen ett sjysst spö att para ihop med min Revo Mgx. Söker ett spö på 7-7,6 fot, tvådelat och som ska kasta 10-40g. Har aldrig importerat ett spö tidigare men skulle absolut kunna tänka mig det den här gången. Gillar spön med tvådelade handtag och som har fullaktion.
    Så kom nu med lite roliga tips och förslag.
    Fortsätter på den inslagna vägen och rekommenderar att du kikar på ett Team Dragon Guide Select "Buster"- eller "Frisky" cast.. 7' resp. 7'6", båda är specade 10-35 g. Fantastiska spön, speciellt med tanke på prislapp. Kör själv 7'6", 5-25 g till min Curado 51 och är otroligt nöjd med setet.
    Pro Selection-spöna är också riktigt sköna men verkar ha blandats ihop lite med Guide Select. Pro Selection har split-grip i kork medan Guide Select-serien har dessa fantastiskt sköna halkskyddsbehandlade grafithandtag som syns i Index bild ovan..

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 224 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 826 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 163 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X