Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • karling
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Tack själv!

    Att jag tog hem ett TBC71MHXF beror på klingans design, dvs att toppen är extra känslig och suppersnabb , fast när man kommer lite längre ner på klingan , då finns det gott om kraft , om dom stora skulle kliva på. Det har hänt flera gånger att pigga sommargäddor på över 4 kg har klivit på mina abborrprylar.

    Hehe, slå en pling till Lundgrens eller Söders och dom kan hjälpa dig med importen av längre spön. Nackdelen är att ibland tar det flera månader innan man får spöt.

    //T
    Jag förstår. Där jag främst fiskar är det rätt gott om mindre gäddor, så det spöt hade nog inte varit en dum idé. Får se om jag får tillfälle att känna på båda. Tack för lite input i alla fall! Efterforskningarna fortsätter.

    Lämna en kommentar:


  • JiBbR
    replied
    Har typ hittat en person som faktiskt verkar ha provat vanligt spinnfiske med BJ modellen han heter aussiebusser eller nått sånt på tackletour forumet han tyckte den kasta ungefär som en ambassadeur med 2st bromsvikter. han använde den till barramundi fiske. har själv varit jävligt sugen på en Ryoga BJ tack vare lite större linkapasitet än standard ryogan och dubbel backspärr feeeta drev måste ha nått som håller till pounders mm.. Kör calcutta 401D idag till det tyngsta men man vill ju alltid ha kraftigare. :P Är det føresten någon här inne som har prövat den nyaste modellen av Okuma Isis 400 den får feta hyllningar av Muskie grabbarna i USA.

    Lämna en kommentar:


  • RichardR
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Jag har haft några st Daiwa oxå, typ runt 10 st eller något..... dock jag har inga kvar , alla är sålda eller bortbytta ....

    Curado I är självklart en mkt intressant rulle och det vore kul att ta en titt på den , när du får den.... jag får bjuda dig på kaffe någon dag.

    Hm, jag har ingen koll på dessa bay jigging daiwa rullar men jag bjuda på lite läsning istället:


    //T
    Min rullkurir landade idag så gissningsvis till helgen. Återkommer när Curadon kan provklämmas, eller provkastas i Lillsjön kanske...
    Hmmm. Baserat på den länken verkar Bay Jigging inte vara lämplig spinnrulle att kasta med... Tackledirect tar 399. Vet inte vad de kostar via Japan men känns som ok pris

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av karling Visa inlägg
    Tackar! Det blir nog mer jiggar än cranks skulle jag tro. Av vilken anledning valde du TBC71MHXF framför TBC71MF?

    Och just det! Varifrån tar folk in spön över 7 fot? Ingen av de amerikanska handlare jag varit i kontakt med skickar spön längre än 7 fot, eller till hutlösa fraktpriser som gör det meningslöst att beställa utifrån överhuvudtaget.
    Tack själv!

    Att jag tog hem ett TBC71MHXF beror på klingans design, dvs att toppen är extra känslig och suppersnabb , fast när man kommer lite längre ner på klingan , då finns det gott om kraft , om dom stora skulle kliva på. Det har hänt flera gånger att pigga sommargäddor på över 4 kg har klivit på mina abborrprylar.

    Hehe, slå en pling till Lundgrens eller Söders och dom kan hjälpa dig med importen av längre spön. Nackdelen är att ibland tar det flera månader innan man får spöt.

    //T

    Lämna en kommentar:


  • Silverbågen
    replied
    Har för mig att frågan om Bay Jigging-versionens lämplighet som "kastrulle" varit uppe tidigare i tråden och att budet då varit att det är lämpligare att ställa in siktet på den vanliga Roygan i 2020 size...

    Talar dock inte utifrån någon egen erfarenhet utan bara vad jag läst.......Antons tråd verkar ju även bekräfta detta delvis.....

    /S

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg

    Anton, yes det är den jag menar. Vad tycker du? Trodde du bara fiskade Shimano??? Får förresten en Curado I nu i dagarna. Tycker den nya spolen och dess externa bromsljustering verkar intressant.
    Jag har haft några st Daiwa oxå, typ runt 10 st eller något..... dock jag har inga kvar , alla är sålda eller bortbytta ....

    Curado I är självklart en mkt intressant rulle och det vore kul att ta en titt på den , när du får den.... jag får bjuda dig på kaffe någon dag.

    Hm, jag har ingen koll på dessa bay jigging daiwa rullar men jag bjuda på lite läsning istället:


    //T

    Lämna en kommentar:


  • karling
    replied
    Grattis till en fin rulle!

    Jag tror precis som du att TBC71MF är snabbare än TBC72MM. Dessutom det spö bör fungera något bättre med att styra jiggar tack vare sin toppigare aktion, men blir det mer cranks än jiggar då är det TBC72MM att föredra.
    Jag var i samma sits som du och mitt val föll på ett TBC71MHXF istället, med tanke på att jag fiskar inte så mkt med cranks längre och polarens TBC72MM kändes lite för mjukt för min smak.

    //T
    Tackar! Det blir nog mer jiggar än cranks skulle jag tro. Av vilken anledning valde du TBC71MHXF framför TBC71MF?

    Och just det! Varifrån tar folk in spön över 7 fot? Ingen av de amerikanska handlare jag varit i kontakt med skickar spön längre än 7 fot, eller till hutlösa fraktpriser som gör det meningslöst att beställa utifrån överhuvudtaget.

    Lämna en kommentar:


  • RichardR
    replied
    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Richard, är den här du menar? //T

    Anton, yes det är den jag menar. Vad tycker du? Trodde du bara fiskade Shimano??? Får förresten en Curado I nu i dagarna. Tycker den nya spolen och dess externa bromsljustering verkar intressant.

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied
    Grattis till en fin rulle!

    Jag tror precis som du att TBC71MF är snabbare än TBC72MM. Dessutom det spö bör fungera något bättre med att styra jiggar tack vare sin toppigare aktion, men blir det mer cranks än jiggar då är det TBC72MM att föredra.
    Jag var i samma sits som du och mitt val föll på ett TBC71MHXF istället, med tanke på att jag fiskar inte så mkt med cranks längre och polarens TBC72MM kändes lite för mjukt för min smak.

    //T

    Lämna en kommentar:


  • karling
    replied
    Gjorde precis första beställningen från Japan, en Calcutta CQ 100. Så nu står jag således inför den angenäma utmaningen att välja ett passande spö till rullen!

    Har ett St Croix LT till gäddfisket som jag gillar, så det lutar åt St Croix igen. Jag har ju sett att några här verkar ha erfarenhet av St Croix LT Bass som kanske kunde vara vänliga att ge lite input. Tänkte använda grejerna till abborrfiske och beten (jiggar, spinnare och små crankbaits) upp till 20g, de flesta är dock betydligt lättare. Själv sneglar jag på TBC71MF ("Plastics") och TBC72MM ("Small Cranker"). Jag inbillar mig att "Plastics" skulle kunna vara att föredra p.g.a. snabbare aktion? Vad tror ni andra?

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 668 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 334 svar
266 221 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
15 svar
2 327 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Fisketrassel  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
882 svar
141 809 visningar
16 gillar
Senaste inlägg Kulfisk
av Kulfisk
 
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 046 svar
196 161 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Villespinn91  
Arbetar...
X