Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• trcolka
    replied
    Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Originalet görs av Taiwanesiska Maxel. De gör även rullarna åt amerikanska Jigging Master.

Kika in deras olika modeller: https://www.maxelfishing.com/reels/

Finns även en återförsäljare i Sverige: https://maxelfishing.se/
    Jigging Master hade jag upptäckt på nätet, intressant nu att kolla direkt på "källan" från Taiwan. Enda problemet är att jag inte se dem där hängande multirullarna någonstans varken på hemsidan från Taiwan eller Sverige. Men jag har kanske bara inte kollat tillräckligt noggrant.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Lustig, har den rullen ett praktisk nisch eller är det mer en rolig grej, förefaller funka som en mulirulle fastän klart mer svårbromsad med tummen...
    Ja, en hängende eller omvänd multirulle. Att bromsa med tummen eller kasta kann man såklart glömma. Funkar alltså bara för fiskesätt där man inte behöva kasta, typ trolling, vertikal. Eller mete där man kör ut betet med en fjärrstyrd minibåt. Men sedan vid drillningen av fisk (eller när man bara behöva veva in betet) så får man komforten av en hängende rulle. Men slipper alltså balanserar en tung multirulle uppe på spöet. Samtidigt slipper man 90-graders svängen för linan som haspeln har och får en bättre broms (samma som en havsmultirulle annars har).
    Det är väl mest intressant för fiske på rejäla fiskar typ hälleflundra, tun eller liknande. Eller på mal längre söderut, de blir ju rejält stora och kräver en del vid drillningen. Det var så jag hittade den typen av rulle, folk som fiskar stora malar ville komma bort från haspeln utan att behöva balansera multirullen. Vissa bygger om befintliga multirullar också.
    Genom att man mer eller mindre har vänt en multirulle så roterar spolen egentligen åt fel håll, linan går in i rullen väldigt nära spön nu, därför behövs den där långa foten till rullen. Skulle man konstruera rätt från början (vilket är förmodligen för dyrt, för få såna rullar) så skulle man bygga in ett kugghjul till så att spolen roterar åt rätt håll, då skulle linan gå in mot rullen på andra sidan.
    Och sedan behöver det bara att fixas att man kan kasta med rullen också, då skulle det direkt bli min favorit.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Lustig, har den rullen ett praktisk nisch eller är det mer en rolig grej, förefaller funka som en mulirulle fastän klart mer svårbromsad med tummen...

Lämna en kommentar:

• Benjamin S
    replied
    Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
    För genomförda importköp måste jag gå tillbaka till 80-talet. Egenimporterade Swim-Whiz och Bomberwobbler från USA.Och Yo-Zuri från Japan. Först skickar man ett brev till tillverkaren (det var ju långt före internet), sedan kom det en katalog med posten, beställa med brev igen (och en bunt dollarsedlar i den), sedan kom grejerna. Spännande var det.

Just nu har följande rulle väckt mitt intresse, borde kvala in som entusiastpryl:
    Click image for larger version  Name:	2023-12-15 10_34_15-CAMEKOON Underhead Reel 35KG Lever Drag Power 13+2 Ball Bearings Jigging Fishing.jpg Views:	0 Size:	45,1 KB ID:	2632636
    "Bara" halva priset mot USA-originalet...
    Originalet görs av Taiwanesiska Maxel. De gör även rullarna åt amerikanska Jigging Master.

Kika in deras olika modeller: https://www.maxelfishing.com/reels/

Finns även en återförsäljare i Sverige: https://maxelfishing.se/

Lämna en kommentar:

• Cosmoz 08
    replied
    Ursprungligen postat av trcolka Visa inlägg
    För genomförda importköp måste jag gå tillbaka till 80-talet. Egenimporterade Swim-Whiz och Bomberwobbler från USA.Och Yo-Zuri från Japan. Först skickar man ett brev till tillverkaren (det var ju långt före internet), sedan kom det en katalog med posten, beställa med brev igen (och en bunt dollarsedlar i den), sedan kom grejerna. Spännande var det.

Just nu har följande rulle väckt mitt intresse, borde kvala in som entusiastpryl:
    Click image for larger version

Name:	2023-12-15 10_34_15-CAMEKOON Underhead Reel 35KG Lever Drag Power 13+2 Ball Bearings Jigging Fishing.jpg
Views:	407
Size:	45,1 KB
ID:	2632636
    Fräck rulle, skulle inte ha några problem att prova den till Norge fiske

Lämna en kommentar:

• trcolka
    replied

Name:	2023-12-15 10_34_15-CAMEKOON Underhead Reel 35KG Lever Drag Power 13+2 Ball Bearings Jigging Fishing.jpg
Views:	407
Size:	45,1 KB
ID:	2632636

Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Person med dragning åt JDM-OCD fantiserar efter att ha sett Shimano Dux !
    Men för att inte vara en Daiwa och för att vara en haspel ser den ju rätt okej ut.
    Visst har den en hel del nostalgi i sitt DNA! Tycker man kan se stråk av nästan varje decennium i rullen, utom kanske just de senaste 2-3. Ganska typiskt japanskt på sätt och vis, utvecklingen sker med en fot i traditionen. Precis som när det släpps en Millionaire Air Stream. År 2023 ryms utan inskränkning i en 20 år gammal plattform. Storartat!
    man kan önska att ABU drevs längre i den filosofin.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Återupplivar tråden lite med att Barnmorskan goes KAFFEKVARN!
    Person med dragning åt JDM-OCD fantiserar efter att ha sett Shimano Dux !
    Men för att inte vara en Daiwa och för att vara en haspel ser den ju rätt okej ut.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg
    Fick äntligen hem en av mina drömrullar

Shimano Calcutta Ocea 201HG
    Nice! Jag satte HG gear i min gamla Calcutta TE 201 DC för att få lite mer fart på den.
    Får man med olika färger på centrifugalvikterna?

Lämna en kommentar:

• Letho
    replied
    Fick äntligen hem en av mina drömrullar

Shimano Calcutta Ocea 201HG

Name:	IMG_4240.jpeg
Views:	316
Size:	2,28 MB
ID:	2631378

Click image for larger version  Name:	IMG_4241.jpeg Views:	0 Size:	2,44 MB ID:	2631377

Click image for larger version  Name:	IMG_4242.jpeg Views:	0 Size:	2,33 MB ID:	2631376

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    Återupplivar tråden lite med att Barnmorskan goes KAFFEKVARN!

Kunde inte låta bli att slå till när jag såg den enda haspelrulle jag suktat efter de senaste femton åren till ett "överkomligt" pris.
    Visst, polarens Stella FK 2500 känns lite mer high-tech, smoothare och anno 2023. Men om två år kommer Stella FL och efter ett par vevtag på den känns den gamla FK'n som gräddvispen på lantstället och så börjar allt om igen...

Evergreen Opus-1 känns lite mer klassisk, om man får säga så. Mekaniskt en smula daterad, men samtidigt som produkt mer tidlös. Oavsett är förpackningen i en klass för sig; custom alu case. Man nästan glömmer innehållet, som dock står i en klass för sig. Likt de flesta andra high end JDM produkterna en orgie i ytbehandlingar/finish. Både taktil och för ögat. Lättringar blandas med borstad aluminium bredvid polerat stål och pianolack. Konsthantverk helt enkelt.

Så imorgon blir det in till söders och köpa lite lina. Fan, man behöver ju ett spö också för kaffekvarnar hänger väl på undersidan?

Click image for larger version Name:	image0-1.jpeg Views:	0 Size:	492,4 KB ID:	2624291Click image for larger version Name:	image1.jpeg Views:	0 Size:	779,7 KB ID:	2624294Click image for larger version Name:	image2.jpeg Views:	0 Size:	738,1 KB ID:	2624296Click image for larger version Name:	image3.jpeg Views:	0 Size:	671,1 KB ID:	2624298
    De senare gen av Stella är väl ganska problemfyllda så de är inte mycket att sukta efter. Men din kaffekvarn får man ändå säga att den ger ett visst habegär även för hopplös multifiskare som en annan. Blir intressant att höra mer sen efter du testat den.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 701 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04