Ursprungligen postat av Tantor
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Multi utrustning för lätta beten.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Tantor Visa inläggEN slutsats man KAN dra av Fogeljazz och barnmorskans inlägg är att det är mer utmanade och/eller svårare att fiska med multiutrustning och att det därför på något sätt skulle vara bättre att göra det.
Kommentera
-
Tantor, jag tror absolut inte att du missat nånting utom möjligtvis poängen med mitt inlägg. Men jag kanske var otydlig.
Det jag ville var att slå hål på myten om att det inte går/är svårt/ trassligt att fiska lätta beten med multiutrustning. Precis som jag och Barnmorskan sa så handlar det om att ha rätt grejer bara. Att kasta lätta beten (motvind eller ej) med en Amba 5000 och ett klassiskt allround-spinnspö på säg 9 fot och 15-40g, är onödigt svårt. Men med rätt grejer så går det mkt bra. Här har det hänt väldigt mycket på utrustningssidan de senaste 15 åren, både med spön och rullar. Det finns utrustning idag som öppnar valmöjligheter som inte var tänkbara tidigare.
Dina ord när du beskriver lätt/UL-fiske med haspel stämmer exakt överens med beskrivningen av lätt/UL-fiske med multi. "Lätta spön med små superlätta rullar och en tunn flätlina gör detta fiske efter abborre och ädelfisk mycket intressant." Varken du eller jag fiskar borre/båge med samma grejer som vi kör till tyngre fiske.
Nu när vi slagit fast att det går alldeles utmärkt att fiska lätta beten med multi, så kommer ju den springande punkten...Ska man göra det? Det kan man bara svara på själv.
Jag själv fiskar inte för att ställa mat på bordet, utan för att det är kul. Precis som troligtvis 90-95% av användarna på Fiskesnack. Jag har roligare när jag fiskar med Multi, alltså försöker jag göra det så långt som möjligt. Fångar jag mer fisk än om jag fiskat med haspel? Säkerligen inte.
Vill man hellre fiska med haspel så gör man det, det finns absolut inget självändamål att fiska med det ena eller det andra. Det viktigaste är att man trivs med det man håller på med.
/Emil
Kommentera
-
Instämmer återigen helt med Fogeljazz. Jag har aldrig hört empiriska argument mot lätt multifiske. De må vara sprugna ur erfarenheten att kasta lätta beten med multirulle men jag har aldrig hört någon beskriva omöjligheten med rätt anpassad utrustning. När de rationella, snarare än känslomässiga argumenten, väl trutit kokar det hela alltid ner i en argumentation likt den som skulle uppstå kring frågan:
"Kan man fiska när det regnar?"
Kommentera
-
-
Mina erfarenheter: Jag har en Shimano curado 200e7 och ett amerikaimporterat Veritas 6´6 1/4-1 oz klassat spö med 0,20 flätlina på. Beten ner till 10 gram går bra att kasta under normala förhållanden. Hade jag köpt ett spö för lättare fiske idag så skulle jag köpt ett likadant spö fast längre och med lägre kastvikt, över 7 fot och upp till 14-15 gram, tillsammans med en curado 50/51 och tunn flätlina.
Kommentera
-
Testa inte att fiska ul/lätta drag med rätt multirulle och spö Det är beroendeframkallande!
Det är tråkigt att folk envisas med att säga emot när de vet ingenting om ämnet.
Vi alla är föda med en haspelrulle i handen, men när man tar steget framåt och satsar på en liten fin multirulle med tillhörande spöt , då öppnas en ny värld. Roligare än så här blir det inte att fiska, det har jag konstaterat!
//T
Kommentera
-
Shimano Caenan 101.
Läste i nått forum från Usa om denna rulle.
Tydligen ska den kasta suveränt bra med lättare beten också men det som klagas över är att den är plast och kanske inte håller så länge.
Någon som testat att kasta med denna rulle? Tänker då på lättare beten.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 711 visningar
0 gillar