Lätt haspelspö för sommarens aborr- och gäddfiske! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätt haspelspö för sommarens aborr- och gäddfiske!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lätt haspelspö för sommarens aborr- och gäddfiske!

Hej,

Jag funderar på att köpa ett lätt fiskespö inför sommarens abborr- och gäddfiske. Älskar att fiska med lättare utrustning med ul-spön vare sig det är abborre eller gädda. Har tittat mycket på Shimano Speedmaster 180 L (6 fot) 3-12g. Funderar på att köpa det. Har sedan tidigare ett Shimano Beastmaster UL-spö på 5,5 fot 1-11g. Är det någon som provat på Speedmaster spöt? Hur är det? För- och nackdelar. Skiljer sig kastlängden något mellan ett 6 fot spö och ett 5,5 fot spö?

Eftersom jag själv mest fiskar från land har jag velat fram och tillbaka om att välja ett kortare spö (6 fot) eller ett längre spö (8 fot). Ett kortare spö för att få mer närkontakt med fisken och på så vis blir fisket roligare, eller ett längre spö för att få längre kastlängd men då närkontakten med fisken blir lidande av det. Svår kompromiss. Huvudsaken är att spöt har en låg betesvikt 1-10g eller 3-15g vare sig spöt är kort eller långt.

Savagear Roadrunner 7 fot 3-16 gram kommer jag köpa i sommar, det är 4-delat så det passar perfekt i ryggsäcken.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Jag testade mitt roadrunner 8' 20-80g idag. Tyvärr ingen fisk. Men tyckte spöt kändes bra. Swim whizz 7 på 60g va inga problem o kasta med,fick även fina kastlängder med lättare beten på 20-25g. Men behöver testa lite mer o gärna drilla lite fisk för att ge betyg. Men imponerad så här långt iaf. O i transportläge så tar det löjligt liten plats.
      Senast ändrad av jimmy85; 2013-05-12, 21:05.
      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Jag testade mitt roadrunner 8' 20-80g idag. Tyvärr ingen fisk. Men tyckte spöt kändes bra. Swim whizz 7 på 60g va inga problem o kasta med,fick även fina kastlängder med lättare beten på 20-25g. Men behöver testa lite mer o gärna drilla lite fisk för att ge betyg. Men imponerad så här långt iaf. O i transportläge så tar det löjligt liten plats.
        Jag har exakt ett sånt spö också, gillar det skarpt. Kastar uppåt 100 gram om man är lite försiktigt. Bra kastlängder ger det också.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Da_Moose Visa inlägg
          Jag har exakt ett sånt spö också, gillar det skarpt. Kastar uppåt 100 gram om man är lite försiktigt. Bra kastlängder ger det också.
          Jag tror angiven kastvikt stämmer ganska bra på spöt. Kastade som sagt 60g o det fanns mer o ge. Handtaget är riktigt behagligt att hålla i. Enda ja inte gillar riktigt är väl att de yttre sektionerna känns väldigt sträva på yta. Funderar på o testa spöt till sommaren torskfiske
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag har ett 7 fots Shimano Catana UL som jag trivs bra med, rekommenderad max kastvikt på 10 gram har jag för mig, 12-13 gram funkar om man inte är alltför brutal i utkasten. Har för mig att jag köpte det 2010 eller 2011 och är rätt säker på att modellen som tillverkas och säljs nu inte är exakt samma spö. Har ett 7 fots Shimano Catana ML(7-21g)av nuvarande produktion som är riktigt trevligt, så om det är nån slags indikation på vad som kan väntas av UL versionen så är det nog ett prisvärt spö. Tror nypris bör ligga mellan 500-600.
            All you need is Lubb.

Kommentera

Abborre okej, men ska du verkligen ha ett ul-spö på typ 3-12 gram för gäddfiske? Låter inte som någon höjdare i mitt tycke.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                Abborre okej, men ska du verkligen ha ett ul-spö på typ 3-12 gram för gäddfiske? Låter inte som någon höjdare i mitt tycke.
                Det är väl det som ibland är kruxet och tjusningen med fiske, man kan anpassa utrustning(inklusive bete), metod, var och när man fiskar efter en art men ibland så struntar fiskar av andra arter i ens planer. Var går gränsen mellan abborrbete och gäddbete? Svar; gränsen, om den ens existerar, är alltid varierande och för fiskaren okänd.

Det enda vi kan veta med säkerhet är att en 25cm wobbler är bättre på att filtrera bort småfisk än en 6 grams spinnare. Sen rör det sig i detta specifika fall om betesvikter upp till 10-12 gram, dvs relativt små beten och förmodligen så är det relativt osannolikt att en gädda i den storlek som är olämplig att drilla på UL skulle hugga. Däremot så är sannolikheten att få en fisk som är riktigt kul att drilla på UL desto högre . Med beten som lämpar sig för UL så får man förmodligen dra tusen fiskar innan man får en gädda som inte lämpar sig för UL. Men, risken finns såklart. Och det gör den även om man så använder små spinnare.

Det viktiga att tänka på är väl att alltid använda gäddsäker tafs om sannolikheten att få gädda överstiger noll, även om umgänge med nån annan art är syftet med fisket. Dels för ens egen skull, beten är långt ifrån gratis och de flesta av oss är inte gjorda av pengar, men framförallt för gäddans skull.

Av egen erfarenhet så vet jag att en pigg älvgädda på 2,7kg inte är olämplig att drilla på UL prylar. Var gränsen går är för mig okänd. Nån som vet?
                All you need is Lubb.

Kommentera

Ser absolut din poäng "Usling". Tänker mest att det är tradigt att behöva begränsa sig till så små beten som ca 12 gram, om det nu är gädda man är ute efter. Och det blir man ju illa tvungen till med ett sådant ul-spö. Sedan tycker jag nog personligare att det är roligare att ta även en liten gädda på jerk än på mina abborrutrustning. Direktkontakt framför spöböj liksom. Men det är ju jag det.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Ser absolut din poäng "Usling". Tänker mest att det är tradigt att behöva begränsa sig till så små beten som ca 12 gram, om det nu är gädda man är ute efter. Och det blir man ju illa tvungen till med ett sådant ul-spö. Sedan tycker jag nog personligare att det är roligare att ta även en liten gädda på jerk än på mina abborrutrustning. Direktkontakt framför spöböj liksom. Men det är ju jag det.
                    Då kan man göra som jag; ta med sig både gäddgrejerna och ul-prylar. Man börjar med stora grejer i hopp om jättekrokodiler och händer det inget med det så går man ner i storlek och får förhoppningsvis i alla fall nånting på ul.
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 736 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S