Multi nybörjare... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi nybörjare...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multi nybörjare...

Hallå!
    Har köpt mig en Pro Rocket 6500 och skall bli spinnfiskare!
    Vad jag inte begriper är vilken ratt som gör vad på rullen! Det stora stjärnformade vredet är slirbromsen i alla fall men sen sitter det ett litet vred under det... och ett vred på vänster gaveln... Sen snackas det om att man ska byta eller plocka bort vikter...
    Ska det vara så krångligt att ska man behöva ha urmakarutrustning med ut i båten bara för man fiskar multi?
    Hur gör jag helt enkelt till en början med rullen för att få till hyfsat långa kast?
    Att bromsa linan med tummen fixar jag:-)

Mvh

Tomas

Fortsätter på samma tråd ..
    Jag har en ny C36501, har endast kastat 10-15 kast, men det fungerade perfekt, inga backslag eller nått i den stilen. Min fråga är bara hur hårt ska bromsen ställas? I instruktionerna står det att den ska ställas så att betet sakta glider utåt vid frikopplig. Men när man har feta jerkbaits och kastar med så är ju dessa rätt tunga. Tar bromsen skada av detta? Ni som är rutinerade, kör ni helt utan broms? Nån som fattar vad jag menar??

Kommentera

Med risk för att åka på moppe från de som verkligen kan detta så ger jag mig ändå på ett svar

Till att börja med har en multi två bromsar till skillnad från en haspel som bara har en dvs slirbromsen.

Det stora stjärnhjulet är mycket riktigt slirbromsen och många ställer den vid jerkbait stenhårt åtdragen för att få max verkan vid mothugg för att sedan lätta på den. Den andra bromsen som finns på en multi är en centrifugalbroms som ska motverka risken att rullen övervarvar i utkast med medföljande skatbo. Men allt det här kan ni läsa precis hur mycket som helst om i ett otal andra trådar i forumet.
      Tex denna:
      Senast ändrad av bibl; 2005-03-29, 12:38.

Kommentera

Hultan: När man fiskar med tunga jerkbaits är det väldigt viktigt att man inte ställer kastbromsen enligt instruktionerna. Du behöver inte lika mycket broms eftersom dragets tyngd ser till att det blir svårare för spolen att övervarva. Pejla in vindstyrka och kastriktning och ställ bromsen på känsla (den kommer när man har fiskat ett tag med multi).

Skål!
        http://eastfieldlures.blogspot.se

Kommentera

Håller med dig Jac när man kör jerkbeten som oftast är ganska tunga så verkar kastbromsen inte spela så stor roll. Det är väl mer att när beten slår i vattnet som spolen kan fortsätta rotera om du har kastbromsen för löst ställd men då är det bara att vara snabb dit med tummen vid nedslaget! Annars kan du ha som utgångspunkt att när du har betet en bit över vattenytan och frikopplar så ska beten åka ner mot vattnet och när det slår i vattnet ska spolen stanna! Detta kanske kan vara användbart innan man kommit in i multi fisket!!
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Lätta beten med stort vindfång ställer högra krav på inställning medan tyngre beten i koncentrerad form är väldigt förlåtande.
            Tänk Dig en 30 grams spole som skall dras runt och hållas under kontroll med en 12 grams flytwobbler, jämnfört med en 50 grams jig.

Jag brukar i regel anpassa centrifugalbromsen till mitt "svåraste" bete i lätt motvind (c:a 3m/s) utan eller med mkt lite mekbroms. Sen ändrar jag inte på centrifugalbromsen, rullen får sköta sig själv.
            Hårt ställd mekbroms i kombination med tunga vikter sliter väldigt hårt på lagren, som att köra bil med handbromsen åtdragen. Därför har exvis ABU bronsbussningar isf lager i JB'n.

Sen har det som sagts här tidigare i tråden skrivits åtskilliga meter i ärendet så testa sökfunktionen.
            www.utreel.com

Kommentera

På vevsdan av rullen har du alla bromsreglage. Slirbromsen har du redan upptäckt och lärt dig hur den fungerar förefaller det.

Under stjärnhjulet fast på själva gaveln sitter den mekaniska spolbromsen. Med den reglerar du hur trögt spolen ska rotera. När du frikopplar spolen skall betet sakta dala eller kräva ett litet vipp med spöspetsen för att dala. Detta är utgångsläge för absoluta nybörjare, snart kan även de lätta lite på spolbromsen och få längre kast. Glöm dock inte i motvind kan det behövas lite extra spolbroms men i medvind går det att släppa på hämningarna.

När det gäller centrifugalbromsens vikter är det överkurs. Öppna inte rullen utomhus om du inte vet vad du håller på med! Man kan naturligtvis vinna några kastmeter med färre bromsvikter men frågan är om dessa meter behövs?

Du fixar det där!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Allright, men då var det som jag trodde. Najs, bara att vänta på att isen släpper nu då, grymt sugen på att jerka loss nu

Kommentera

När det gäller mek.bromsen så går det bra att vrida på vilken som av mek.bromsrattarna. Men ska du göra rätt så använder du den vänstra (den som har en graderad ring intill basen) för att reglera mekbromsen. Den ratten som sitter illa till under/bakom veven använder du bara för att centrera spolen så att linuppläggningen blir jämn (inte bygger upp mer på ena sidan av spolen).

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
                    När det gäller mek.bromsen så går det bra att vrida på vilken som av mek.bromsrattarna. Men ska du göra rätt så använder du den vänstra (den som har en graderad ring intill basen) för att reglera mekbromsen. Den ratten som sitter illa till under/bakom veven använder du bara för att centrera spolen så att linuppläggningen blir jämn (inte bygger upp mer på ena sidan av spolen).
                    Du har så rätt så men somliga av oss håller på och fipplar med såna konstiga mackapärer som du har i din avatar.
                    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 451 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist