Behöver hjälp med lättare haspel utrustning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp med lättare haspel utrustning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp med lättare haspel utrustning.

Hallå! Som rubriken lyder så behöver jag en ny haspelutrustning lagom till sommaren. Fisket som ska bedrivas med just detta spö är främst ädelsfiske i insjöar. Mycket röding och öring som ska fiskas från land även lite fiske i put and take sjöar.Kastvikten hade jag tänkt mig runt 20 gram, samt en längd på 8 eller 9 fot.

Tycker det är viktigt att kunna kasta långt då det blir mycket fiske från land. Så spöt ska ha bra kastegenskaper samt vara mjukt och skönt att drilla fisk med.

Kommer fiska med spinnare, små skeddrag som dynamiten (12 gram)även dom mindre bombarda flötena kommer användas.

Har kollat ut 5 olika spösorter som jag väljer emellan så skulle gärna vilja ha lite respons på dom samt vilken ni tycker jag ska välja. Har också 2 haspel rullar som jag har tagit fram. Om ni har tips på annat spö/rulle så får ni gärna tipsa om dom.

Fenwick iron feather , 2 delat med tub. kastvikt: 4-24. 8 eller 9 fot. 1200 kr. (ord pris 2000)

Berkley Chili. 9 fot. 4-18 gram. 1500 kr. (ord pris 2000)

berkley skeletor pro. 8 fot. 4-24 gram. 1200 kr. (ord pris. 1700)

Berkley lightning shock: 7-25 gram. 600 kr

Berkley Titanium. 4-24 gram. 1200 kr

Haspelrullar:

Penn Sargus. strl. 2000 eller 3000. 800 kr

Shimano Aernos. Strl 2500. 1050 kr. (ord pris 1500)

Tack på förhand!

Fenwick-spöna är grymma kan jag intyga. Men även Berkley-spöna du listat är bra. När det gäller rullvalet är en Penn Sargus 3000 en för stor och tung rulle för så pass lätt fiske skulle jag säga, satsa på en rulle med en vikt på max 250, gärna 200 gram skulle jag säga (Shimano-storlek 2500 eller till och med 1000).

Kommentera

Jag skulle hoppa över lightning shock spöt, inte för att det är speciellt dåligt som spö, det har landat många gäddor, utan för att flätlinan för ett sånt jäkla liv i spöringarna, åtminstonde på mitt 10'. Tillräckligt irriterande för att jag ska fundera på att byta.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
        Jag skulle hoppa över lightning shock spöt, inte för att det är speciellt dåligt som spö, det har landat många gäddor, utan för att flätlinan för ett sånt jäkla liv i spöringarna, åtminstonde på mitt 10'. Tillräckligt irriterande för att jag ska fundera på att byta.
        Lightning Rod tycker jag är riktigt skönt att fiska med, samt billigt !
        Men du har helt rätt, linan låter Mycket i spöringarna vilket kan upplevas som störande.. Kan ju iofs bero på vilken lina man använder!?

Kommentera

Fenwick iron feather , 2 delat med tub. kastvikt: 4-24. 8 eller 9 fot. 1200 kr. (ord pris 2000)
          Vilket Ironfether är det ? Om det äldre IF 2 delat är det en höjdare men om det nya kinatillverkade tycker jag du skall välja mellan Chilli och Skeletor.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Lightning Rod tycker jag är riktigt skönt att fiska med, samt billigt !
            Men du har helt rätt, linan låter Mycket i spöringarna vilket kan upplevas som störande.. Kan ju iofs bero på vilken lina man använder!?
            I mitt fall en sufix 832 ca 0.20mm. Men visst funkar det, jag har lagt många timmar med det spöt, funktionen är det inget fel på. Jag tänkte mest att ljudeffekterna kunde vara bra att känna till för trådskaparen.
            Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Vilket Ironfether är det ? Om det äldre IF 2 delat är det en höjdare men om det nya kinatillverkade tycker jag du skall välja mellan Chilli och Skeletor.
              Ingen aning, det är den lokala butiken som har den på rean för tillfället. Hur kan jag se skillnaden? Kände lite på spöt, tyckte inte det var speciellt skönt dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                I mitt fall en sufix 832 ca 0.20mm. Men visst funkar det, jag har lagt många timmar med det spöt, funktionen är det inget fel på. Jag tänkte mest att ljudeffekterna kunde vara bra att känna till för trådskaparen.
                Absolut bra att veta! Kommer använda sufix 832, 0.15. Är ju inte kul om de låter i spöringarna.

Kommentera

Just nu lutar det åt Berkley Chili antingen 9 fot 4-18 gram eller 8 fot till 15 gram. Ska ju ha spöt till mycket fiske i fjällen och liknande så det kanske blir för långt med 9 fot.

Som rulle har jag börjar sneglat lite på shimano exage som väger 265 gram. Annars så blir det nog aernos rullen som ser riktigt fräsch ut, den väger 255 gram, penn sargusen är även den kvar i inräkningarna. Nån som har någon erfarenhet av respektive rulle? Eller nån som har erfarenhet av Berkley chili spöna? På youfish så säljs dom för 1389 kr vilket helt klart är överkomligt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                    Fenwick-spöna är grymma kan jag intyga. Men även Berkley-spöna du listat är bra. När det gäller rullvalet är en Penn Sargus 3000 en för stor och tung rulle för så pass lätt fiske skulle jag säga, satsa på en rulle med en vikt på max 250, gärna 200 gram skulle jag säga (Shimano-storlek 2500 eller till och med 1000).
                    Annars väger väl penn sargusen 2000 då 257 gram? Vilket inte är så farligt. Håller med om att storlek 3000 kanske blir för stor den väger 328 gram.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 724 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04