Framtung Yasei Dropshot 8" med Aero GT 3000. Vart ska balanspunkten ligga? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Framtung Yasei Dropshot 8" med Aero GT 3000. Vart ska balanspunkten ligga?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Framtung Yasei Dropshot 8" med Aero GT 3000. Vart ska balanspunkten ligga?

Skaffade ett Yasei Dropshot 8" för en tid sedan, och idag monterade jag på en rulle. Det blev en Super Aero GT 3000. Den väger 340 gram inklusive linan. Vid "inomhusfiske" upplever jag att spöet är framtungt, trots en relativt tung 3000-rulle. Yasei:et balanserar fint på mitt finger då det är placerat på främre kork-hantaget som synes på fotot nedan. Ska inte balanspunkten vara längre bak, mellan rullenfoten ("the post" på eng)? Fast det kanske beror på hur man håller i spöet?

Kan tänka mig balanspunkten flyttar fram ännu en bit om man kör en 2500 CI4 rulle, som väger betydligt mindre än en Aero GT 3000.

Vore intressant att höra vad ni tycker och tänker om detta.

Trevlig helg,
    Senast ändrad av osynlig_fisk; 2013-03-01, 05:52. Anledning: Glömde ett E i RullE

Sv: Framtung Yasei Dropshot 8" med Aero GT 3000. Vart ska balanspunkten ligga?

Grejen är väl att så fort man hänger på ett bete på linan så flyttas balanspunkten fram på spöt. Det blir ju en rätt lång hälarna så även små beten kan betyda en del. Själv är jag nog inte så känslig för lite obalanserade spön.
    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Har köpt till viktsatsen som finns att beställa som tillval. Allt för att få den rätta balansen
      Söders beställde den till mig

Click image for larger version

Name:	shimanoweights.jpg
Views:	1
Size:	626,4 KB
ID:	1766816

Kommentera

Vad kostade viktsatsen Natehunter? Funderat på att införskaffa den också....... Tills jag hittade denna artikel jag inteförstår ett dyft av, ska köra Google translate när jag kommer hem, och enligt bilder så är personens balanspunkt framför precis framför främre kork, och mitt är på korken, kanske inte är så illa trots allt med denna 340 grams rulle. Ska testa med en Aero GT 1000 och en baitrunner 5000 när jag kommer hem för skoj skull.

Kommentera

När det gäller rull-spöbalans tycker jag man brukar få en bra känsla om balanspunkten (mätt utan bete påknutet) ligger någonstans nära slutet av det främre spöhandtaget (alltså innan klingan börjar). Men så klart beror det lite på hur långt handtaget är och så.

Kommentera

Märker ni någon skillnad under själva fisket? Om man tar ett 2 meter spö som exempel med rullen placerad en halvmeter upp från änden, så har betet tre gånger så lång hävarm som en vikt placerad i handtagsänden. Placerar man 50g där så räcker det med ett bete på en tredjedel (ca 17g) för att motverka den extra vikten helt.

Nu var detta ett förenklat räkneexempel men principen gäller ju för alla spön. Det är klart, om man till största del fiskar med en viss vikt på betet så kan man ju i förväg balansera spöt för just den vikten.

Men under själva fisket så är ju spöt ändå "framtungt" då man vevar in och har någon form av vattenmotstånd som drar i linan. Så märker ni verkligen någon skillnad på om balanspunkten ligger precis vid rullfoten innan något bete har hängts på? Jag försöker inte motbevisa något, jag är mest nyfiken!
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
            6 svar
            1 707 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Benjamin S  
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04