Ambassadeur 1500 & 2500 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 1500 & 2500

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av geddfish Visa inlägg
    [ATTACH=CONFIG]50470[/ATTACH]

Här kommer bilden på det gamla skrotet.
    Ja det var riktigt skräp!
    Nä.....det är bara att gratulera!

Kommentera

Tack, blir till att hotta upp 2500 iaf, möjligt jag säljer 1500c

Kommentera

[ATTACH=CONFIG]50470[/ATTACH]

Här kommer bilden på det gamla skrotet.
        Det där tillhör de bästa 2500/1500 som gjorts! Pärlor mao!

Kommentera

Jag tycker de ser likadana ut allihop. Hur kan jag se vilket årtionde de är ifrån? Båda är märkta 70007 men jag vet ej om det är ngt som anger tillverkningsår eller annat.

Kommentera

Jag tycker de ser likadana ut allihop. Hur kan jag se vilket årtionde de är ifrån? Båda är märkta 70007 men jag vet ej om det är ngt som anger tillverkningsår eller annat.
            Om jag inte är helt felunderrättad....
            Var det inte en "nolla" före första sjuan?
            Jag är lite osäker på om det är första eller sista siffrorna som anger tillverkningsår (ev designår) men oavsett så står det "07" så ska 10år bort, dvs det motsvarar 1997
            Detta gäller INTE under alla tillverkningsår men tror det var så runt 90.talet.
            Sök på forumet så finns det säkert mer info,

Kolla den här länken;

Där står det bl.a.
            "In 90's, ABU business in Japan was sold to Mamiya, a trading company. It released a lot of reproduction models of old ABU's, and modified version ABU's. Colored 1500C/2500C were among them sold around 1996-1999 with instant anti-reverse system. To my memory, they had silver, gold, chrome, blue, green and red. Green and red were also sold in other markets. Gold has two models, one with gold frame, and the other with black frame. In 1998 Nostalgia 1500C/2500C with grooved side plate were released in red and green."
            Med andra ord, där har du dina rullar!

Dessutom har de med största sannolikt utväxling 1:5,3 och IAR (Instant anti reverse).
            Prova att veva baklänges, har du IAR rör sig veven i princip ingenting.
            De med backspärrshake rör sig ett antal grader, typ som ett "glapp".

Om du inte har läst det redan vill jag rekommendera några andra bra trådar;
            Gå in under Forum / Rullar och kolla tråden högst upp

I första inlägget finns även länkar till fler bra (skitbra!) trådar som "Mooki" skrivit.
            Hepp, kolla vad jag hittade där!
            "sent 80-tal/tidigt 90-tal, 3 sifferpar åtskilda av "-", sista sifferparet ger tillverkningsår (tex 070007 eller 040007 tillverkade 1997). Mönstrad rullfot.
            sent 90-tal , 6-siffrigt rullfotsnummer, sista sifferparet ger tillverkningsår (040006 => 1996). Mönstrad fot."
            Ok, nu är födelsedagen spikad på dina rullar!...1997

Till slut så instämmer jag med vad Hippo skrev, "Det där tillhör de bästa 2500/1500 som gjorts! Pärlor mao!"

Kommentera

Lite mer rullporr 2 i orginalskick och ett hembygge, och som sagts tidigare 1500.or och 2500.or är det trevligaste som finns att fiska med
              Click image for larger version

Name:	P1000117_3.JPG
Views:	1
Size:	153,9 KB
ID:	1766708
              Senast ändrad av bik; 2013-02-14, 19:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av bik Visa inlägg
                Lite mer rullporr 2 i orginalskick och ett hembygge, och som sagts tidigare 1500.or och 2500.or är det trevligaste som finns att fiska med
                [ATTACH=CONFIG]50548[/ATTACH]
                Fy satan.....vackert!
                Den i mitten, är det napp o nytt, jubileumsrulle?....ser iaf nästan ut som den jag har...men din vev håller annan klass ser jag!
                Den till höger får verkligen pulsen att stiga.....om du någon gång mot förmodan tänker sälja den så vill jag få chansen!

Du har även fler vackra rullar vet jag, jag glömmer aldrig den där kvartetten, en "4:a AbsolUT Chrome" som dök upp i fotoalbumet för ett tag sedan......underbar syn..
                Ursäkta om jag blir lite offtopic men du har verkligen ett gäng pärlor!
                Senast ändrad av KeBa; 2013-02-14, 20:43.

Kommentera

Tackar för komplimangen KeBa, men jag gissar att du åxå har en hög med fina rullar av det jag har sett.

Hehe dom här 3 ska ja nog ta med den i graven så man har nåt annat å pyssla med istället för att spela harpa. Men skulle jag få hjärnsläpp någon gång ska jag tänka på dej

Rullen i mitten är ett rent hembygge, en "Amba 2500 Chrom nästan CDL BK Edition". Veven hjälpte UT mej att plocka ihop.
                  En kullagrad kromad vev med guldknopp, och spolen är en guldfärgad spole, sen är det CDL prylar från ABU, samt lite nya kullager och lättat linspridarhjul.

Skickar med en bild till på några fler 15/25.or

Click image for larger version

Name:	P1010492_3.JPG
Views:	1
Size:	150,3 KB
ID:	1766710

Å så vart de lite mer "offtopic", och som Krokodiljägarn skrev tidigare så spårar det lätt ur

Kommentera

Tackar för komplimangen KeBa, men jag gissar att du åxå har en hög med fina rullar av det jag har sett.

Hehe dom här 3 ska ja nog ta med den i graven så man har nåt annat å pyssla med istället för att spela harpa. Men skulle jag få hjärnsläpp någon gång ska jag tänka på dej

Rullen i mitten är ett rent hembygge, en "Amba 2500 Chrom nästan CDL BK Edition". Veven hjälpte UT mej att plocka ihop.
                    En kullagrad kromad vev med guldknopp, och spolen är en guldfärgad spole, sen är det CDL prylar från ABU, samt lite nya kullager och lättat linspridarhjul.

[ATTACH=CONFIG]50553[/ATTACH]

Å så vart de lite mer "offtopic", och som Krokodiljägarn skrev tidigare så spårar det lätt ur
                    Men va i helv-te, vilken samling !
                    Vill du ha 100st "gillamarkeringar" direkt ?

Klart imponerande må jag säga !

Kommentera

[ATTACH=CONFIG]50553[/ATTACH]

Fy fasen,,,,va äckligt!!!....att det inte är mina rullar!
                      bik....du är "kungen"!

När jag dör ska jag ha en likadan samling.....med mig i graven"
                      Senast ändrad av KeBa; 2013-02-14, 22:22.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 493 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13