Ett vanligt spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vanligt spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Mitt båtfiske brukar ske från en kanadensare. Jag har visserligen stått i den och kastat men...
    OK, då har jag något för dig!

Häls /T

Kommentera

Rätta mig om jag har fel, men visst är det så att både rullar och spön har blivit lättare genom åren. Och i så fall antar jag att en Ambassadeur 5000 (som är en bra bit tyngre jämfört med de nya lågprofilarna) balanserade bättre med ett dåtidens glasfiberspö än dagens lättviktiga kolfiberspön i motsvarande klassning?

Sedan kan jag personligen tycka att den här hysterin med lätta material har gått lite väl långt på senare år. Kollar man t.ex. på Shimanos Rarenium-rullar är de så pass lätta att man många gånger blir tvungen att gå upp en rullstorlek mot normalt, om man vill få en bra balans med ett spö passande det fiske man tänkt ägna sig åt. Och det skulle jag snarare kalla en onödig än en bra utveckling, eftersom linkapaciteten på hasplar sällan är en begränsande faktor med dagens flätlinor.

Nej, tänk så najs om tillverkarna istället hade satsat utvecklingspengarna på att göra rullarna mer hållbara!

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
        Rätta mig om jag har fel, men visst är det så att både rullar och spön har blivit lättare genom åren. Och i så fall antar jag att en Ambassadeur 5000 (som är en bra bit tyngre jämfört med de nya lågprofilarna) balanserade bättre med ett dåtidens glasfiberspö än dagens lättviktiga kolfiberspön i motsvarande klassning?
        Det beror väl på hur man definierar balans. Med en (relativt) tung rulle och ett lätt spö hamnar ekipagets tyngdpunkt automatiskt där rullen sitter. Det upplever jag som en helt OK balans.

Kombinationen lätt rulle/tungt spö kan däremot vara problematisk.
        Senast ändrad av lausvik; 2012-12-18, 13:52.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg

Sedan kan jag personligen tycka att den här hysterin med lätta material har gått lite väl långt på senare år. Kollar man t.ex. på Shimanos Rarenium-rullar är de så pass lätta att man många gånger blir tvungen att gå upp en rullstorlek mot normalt, om man vill få en bra balans med ett spö passande det fiske man tänkt ägna sig åt. Och det skulle jag snarare kalla en onödig än en bra utveckling, eftersom linkapaciteten på hasplar sällan är en begränsande faktor med dagens flätlinor.

Nej, tänk så najs om tillverkarna istället hade satsat utvecklingspengarna på att göra rullarna mer hållbara!
          Det där jag har sagt många gånger! Och det är därför att jag håller med dig till 100%.

Hållbarhet måste vara a och o när det gäller fiskerullar och det är klart att vikten är viktig , men inte så viktig om tillverkarna måste offra hållbarheten bara för att kunna få ner vikten. Sen man kan kalla det utveckling och materialet får jättecoola namn som: CI4, C6 , X-Craftic, Zaion, "younameit". Jag tycker att en gedigen rund rulle levererar mkt mer känsla för att den flexar inte, men det är mina subjektiva bedömningar om det.

Om man "går" tillbaka i tiden några år, då en vanlig lp rulle i aluminium var såpass lätt att det var ett rent nöje att fiska med, samtidigt som att den var mkt kraftfull. Många lp rullar idag har mkt mer invevningskraft än en vanlig amba 5000, dessutom rakt ur kartongen kastar de förvånansvärt långt! Visst är det bra? Och precis som du säger de balanserar bättre med de nya "superspön" vi har idag!

Häls //T
          Senast ändrad av tonyex; 2012-12-18, 15:16.

Kommentera

Amba 5000 Classic väger 270 gram. Det skiljer inte så mycket mot de flesta lågprofilarna.

Kommentera

Amba 5000 Classic väger 270 gram. Det skiljer inte så mycket mot de flesta lågprofilarna.
              Mina små alurullar ligger runt 200g vilket jag tycker är helt ok. De nya lp rullarna byggda av coola materialet väger runt 153-170g.
              Häls /T
              Senast ändrad av tonyex; 2012-12-18, 16:33.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Mina små alurullar ligger runt 200g vilket jag tycker är helt ok. De nya lp rullarna med coola material väger runt 153-170g.
                Häls /T
                Jag betvivlar inte att det finns extremt lätta (och dyra?) rullar men det innebär ju inte att de rullar som är något mer rejält byggda per automatik är för tunga. Visserligen ser jag tyngre ut om jag står intill en anorektiker än vad jag gör om jag står bredvid någon som väger 200 kilo men min vikt är i båda fallen exakt densamma. Vad gäller Amba 5000 så har den vägt ungefär detsamma i 60 år och i åtminstone 50 av de åren så har den väl knappast ansetts vara för tung för att skruva på ett lätt sexfotsspö, eller?

Kommentera

Sv: Ett vanligt spinnspö

Jag har ett 6,9" spinnspö till div fiske och vertikalfiske.
                  Med min Revo Inshore så känns kombon liten, smidig och lätt.
                  Häktar jag dit min JB så känns det inte alls lika bra. Rullen är helt enkelt för stor för mitt korta, smidiga spö..

Kommentera

Jag betvivlar inte att det finns extremt lätta (och dyra?) rullar men det innebär ju inte att de rullar som är något mer rejält byggda per automatik är för tunga. Visserligen ser jag tyngre ut om jag står intill en anorektiker än vad jag gör om jag står bredvid någon som väger 200 kilo men min vikt är i båda fallen exakt densamma. Vad gäller Amba 5000 så har den vägt ungefär detsamma i 60 år och i åtminstone 50 av de åren så har den väl knappast ansetts vara för tung för att skruva på ett lätt sexfotsspö, eller?
                    Utvecklingen går ju framåt. För 50 år sen visste man kanske inget annat. Men det betyder ju inte att det finns bättre alternativ. om du gillar en amba 5000 så kanske det är rätt för dig! Men inte för mig. Kan dock säga att en för lätt rulle inte är bra heller alla ggr.
                    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Lausvik,

Det är du som avgör det. Det finns ingen som kan säga att det kommer inte att fungera!
                      Se det på det här sättet: det finns inget rätt eller fel i det, bara olika åsikter.

Som sagt, blir du inte nöjd med det du har just nu , då kan vi ta upp frågan igen vid ett senare tillfälle.

Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 717 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S