Ursprungligen postat av lausvik
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett vanligt spinnspö
Collapse
X
-
Javisst, men en 5000 blir balans dödande i min ögon, men det är klart att det går att fiska med. //T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggJavisst, men en 5000 blir balans dödande i min ögon, men det är klart att det går att fiska med. //T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggOm man vänder på frågan: Finns det något annat sexfotsspö med motsvarande aktion som bättre skulle balansera en Amba 5000?
Om vi skulle titta närmare på hur jag tänker, då skulle vi kunna säga så här att det spö du har köpt är avsett för 7 till 21g eller kanske lite mer, då skulle man kunna tänka sig att para ihop det med en rulle i den storleken dvs som är designad för 7 till 21g och inte en amba 5000 som är avsedd för kanske 20 till 200g för den känns lite för stor för ändamålet, men som jag skrev tidigare: ingenting är omöjligt.
Häls /T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggBra fråga! Det vet jag inte om det finns, men lyssna inte på mig utan du fiskar på med det du har och skulle det inte fungera , då tar vi upp frågan igen.
Om vi skulle titta närmare på hur jag tänker, då skulle vi kunna säga så här att det spö du har köpt är avsett för 7 till 21g eller kanske lite mer, då skulle man kunna tänka sig att para ihop det med en rulle i den storleken dvs som är designad för 7 till 21g och inte en amba 5000 som är avsedd för kanske 20 till 200g för den känns lite för stor för ändamålet, men som jag skrev tidigare: ingenting är omöjligt.
Häls /T
Att 5000-rullarna numera används för betydligt grövre fiske tror jag mest sammanhänger med att man idag oftast använder flätlina. Översätter man linkapaciteten i termer av hur mycket lina med en given brottstyrka man får på spolen så får man ju på mer lina på en 5000 om man använder superlina än vad man får på en 7000 med gammal hederlig monofil nylon. Tur att de är rejält byggda, amborna. Nå, själv kommer jag nog mest att köra med nylon och då är 5000 fortfarande en rulle för det lätta/ordinära spinnfisket. Precis som mitt nya spö. De bör trivas bra tillsammans.
Beträffande spöet så känns det som om man utan vidare kan kasta 25-grammare md det och förmodligen även något tyngre beten om man tar det vackert. Det känns alltså som ett "Fiske 2"-spö.
Kommentera
-
I dagsläget använder inte jänkarna amba 5000 överhuvudtaget för bassfisket. Det finns så många bra och mer passande rullar till ändamålet, så det är nästan svårt att välja. Utvecklingen har gått framåt när det gäller det mesta inom fisket. Kolla här. Du kan titta på hela videon eller spola fram till 08:30, för det är då det roliga börjar.
I vilket fall, det allra viktigaste är att du känner på dig att du har rätt grejer och att du är nöjd med dem.
Häls /T
PS: Med mitt premier -3/4 uns kan jag kasta jag runt 30g, om jag vill , men det gör jag inte ändå, för att jag har 2 st St Croix -1 uns oxå.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggI dagsläget använder inte jänkarna amba 5000 överhuvudtaget för bassfisket. Det finns så många bra och mer passande rullar till ändamålet, så det är nästan svårt att välja. Utvecklingen har gått framåt när det gäller det mesta inom fisket. Kolla här. Du kan titta på hela videon eller spola fram till 08:30, för det är då det roliga börjar.
I vilket fall, det allra viktigaste är att du känner på dig att du har rätt grejer och att du är nöjd med dem.
Häls /T
PS: Med mitt premier -3/4 uns kan jag kasta jag runt 30g, om jag vill , men det gör jag inte ändå, för att jag har 2 st St Croix -1 uns oxå.
Grymt.....close but no cigarr.....för 650 dollar, lite fraktkostnader och en biljett till Friends arena känns det som 100 vore en piece of cake!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inläggGrymt.....close but no cigarr.....för 650 dollar, lite fraktkostnader och en biljett till Friends arena känns det som 100 vore en piece of cake!
//T
Kommentera
-
Ursprungligen postat av MLFDen kasttekniken måste jag prova...Med 3 man i båten och jag i mitten.
Vänta nu, men dina rullar , då behöver du bara kasta som vanligt för att komma nästan lika långt .
//T
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 717 visningar
0 gillar