Ett vanligt spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vanligt spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Själv tror jag att spöet är perfekt till det lättare gäddspinnet. När man belastar det som vid drillning av fisk har det mycket bra ryggrad i förhållande till hur lätt det är och en härlig aktion. Tror att det blir alldeles charmant med en Amba 5000 och 0,30 mm nylon...
    Härligt att det finns folk som går sin egen väg och inte tvunget måste köra med samma prylar som alla andra.

Kommentera

Javisst, men en 5000 blir balans dödande i min ögon, men det är klart att det går att fiska med. //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Javisst, men en 5000 blir balans dödande i min ögon, men det är klart att det går att fiska med. //T
        Om man vänder på frågan: Finns det något annat sexfotsspö med motsvarande aktion som bättre skulle balansera en Amba 5000?

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Om man vänder på frågan: Finns det något annat sexfotsspö med motsvarande aktion som bättre skulle balansera en Amba 5000?
          Bra fråga! Det vet jag inte om det finns, men lyssna inte på mig utan du fiskar på med det du har och skulle det inte fungera , då tar vi upp frågan igen.

Om vi skulle titta närmare på hur jag tänker, då skulle vi kunna säga så här att det spö du har köpt är avsett för 7 till 21g eller kanske lite mer, då skulle man kunna tänka sig att para ihop det med en rulle i den storleken dvs som är designad för 7 till 21g och inte en amba 5000 som är avsedd för kanske 20 till 200g för den känns lite för stor för ändamålet, men som jag skrev tidigare: ingenting är omöjligt.

Häls /T

Kommentera

Bra fråga! Det vet jag inte om det finns, men lyssna inte på mig utan du fiskar på med det du har och skulle det inte fungera , då tar vi upp frågan igen.

Om vi skulle titta närmare på hur jag tänker, då skulle vi kunna säga så här att det spö du har köpt är avsett för 7 till 21g eller kanske lite mer, då skulle man kunna tänka sig att para ihop det med en rulle i den storleken dvs som är designad för 7 till 21g och inte en amba 5000 som är avsedd för kanske 20 till 200g för den känns lite för stor för ändamålet, men som jag skrev tidigare: ingenting är omöjligt.

Häls /T
            Vet Amban om att den är avsedd för beten upp till 200 gram? I så fall är det nog något den fått klart för sig på senare år. Under min uppväxt marknadsfördes rullen som en rulle för det lätta/ordinära spinnfisket efter gös, gädda och abborre. I USA hade 5000:n stora framgångar som rulle för det omåttligt populära fisket efter bass (som bedrevs med spön av ungefär samma kaliber som det jag nu skaffat). Fast då hade spöna nedsänka rullfästen, något som tydligen gått ur modet. Så här kunde det se ut.

Att 5000-rullarna numera används för betydligt grövre fiske tror jag mest sammanhänger med att man idag oftast använder flätlina. Översätter man linkapaciteten i termer av hur mycket lina med en given brottstyrka man får på spolen så får man ju på mer lina på en 5000 om man använder superlina än vad man får på en 7000 med gammal hederlig monofil nylon. Tur att de är rejält byggda, amborna. Nå, själv kommer jag nog mest att köra med nylon och då är 5000 fortfarande en rulle för det lätta/ordinära spinnfisket. Precis som mitt nya spö. De bör trivas bra tillsammans.

Beträffande spöet så känns det som om man utan vidare kan kasta 25-grammare md det och förmodligen även något tyngre beten om man tar det vackert. Det känns alltså som ett "Fiske 2"-spö.

Kommentera

I dagsläget använder inte jänkarna amba 5000 överhuvudtaget för bassfisket. Det finns så många bra och mer passande rullar till ändamålet, så det är nästan svårt att välja. Utvecklingen har gått framåt när det gäller det mesta inom fisket. Kolla här. Du kan titta på hela videon eller spola fram till 08:30, för det är då det roliga börjar.

I vilket fall, det allra viktigaste är att du känner på dig att du har rätt grejer och att du är nöjd med dem.

Häls /T

PS: Med mitt premier -3/4 uns kan jag kasta jag runt 30g, om jag vill , men det gör jag inte ändå, för att jag har 2 st St Croix -1 uns oxå.

Kommentera

I dagsläget använder inte jänkarna amba 5000 överhuvudtaget för bassfisket. Det finns så många bra och mer passande rullar till ändamålet, så det är nästan svårt att välja. Utvecklingen har gått framåt när det gäller det mesta inom fisket. Kolla här. Du kan titta på hela videon eller spola fram till 08:30, för det är då det roliga börjar.

I vilket fall, det allra viktigaste är att du känner på dig att du har rätt grejer och att du är nöjd med dem.

Häls /T

PS: Med mitt premier -3/4 uns kan jag kasta jag runt 30g, om jag vill , men det gör jag inte ändå, för att jag har 2 st St Croix -1 uns oxå.

Grymt.....close but no cigarr.....för 650 dollar, lite fraktkostnader och en biljett till Friends arena känns det som 100 vore en piece of cake!
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                  Grymt.....close but no cigarr.....för 650 dollar, lite fraktkostnader och en biljett till Friends arena känns det som 100 vore en piece of cake!
                  Du, gå tillbaka till dina hasplar.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF
                    Den kasttekniken måste jag prova...Med 3 man i båten och jag i mitten.
                    Mitt båtfiske brukar ske från en kanadensare. Jag har visserligen stått i den och kastat men...

Kommentera

Ursprungligen postat av MLF
                      Den kasttekniken måste jag prova...Med 3 man i båten och jag i mitten.
                      Du behöver en större båt , så enkelt är det
                      Vänta nu, men dina rullar , då behöver du bara kasta som vanligt för att komma nästan lika långt .
                      //T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 717 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S