Ett vanligt spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett vanligt spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är en märklig utveckling. Hade någon för 20 år sedan fiskat gädda med spön dimensionerade för att kasta tvåhektosbeten så hade han förmodligen blivit utskrattad. Idag anser många att gäddfiske med vad som då var en fullt normal utrustning är närmast oetisk eftersom det innebär att fisken får kämpa för länge. Fast man ska tydligen ha väsentligt lättare rullar än vad som då var normalt och de rullar som då var avsedda för normalt gäddspinn är uppenbarligen numera avsedda (eller åtminstone dimensionerade) för tungspinn. Tur att man får bestämma själv hur man vill ha det.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Jag har ett 6,9" spinnspö till div fiske och vertikalfiske.
      Med min Revo Inshore så känns kombon liten, smidig och lätt.
      Häktar jag dit min JB så känns det inte alls lika bra. Rullen är helt enkelt för stor för mitt korta, smidiga spö..
      Du har väl för små händer eller så är du helt enkelt för klen. Och inte bara du. Hela populkationen sportfiskare verkar ha tacklat av högst betänkligt på bara några decennier.Förr var folk tuffare och härdigare. Då var det inga som helst problem med en Amba 5000 på ett kort och smidigt (men ganska tungt) enhandsspö. Nu är de löjligt lätta enhandsspöna försedda med tvåhandsgrepp så att folk ska orka kasta med dem. ;-)

Kommentera

Läs igenom Gäddgurun Leif Engströms 20:e budord.
        Läs gärna resterande 33 också...
        http://trumman.com/fisketips/fisketips_05.htm

Där har vi en man som vet vad han talar om.

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
        Det är en märklig utveckling. Hade någon för 20 år sedan fiskat gädda med spön dimensionerade för att kasta tvåhektosbeten så hade han förmodligen blivit utskrattad. Idag anser många att gäddfiske med vad som då var en fullt normal utrustning är närmast oetisk eftersom det innebär att fisken får kämpa för länge. Fast man ska tydligen ha väsentligt lättare rullar än vad som då var normalt och de rullar som då var avsedda för normalt gäddspinn är uppenbarligen numera avsedda (eller åtminstone dimensionerade) för tungspinn. Tur att man får bestämma själv hur man vill ha det.

Kommentera

Trender kommer och trender går...i ngn form av kretslopp. På 90-talet var "inneutrustningen" ett 9-11 fots gäddspön (Pike Furusund) för att svepa iväg stora Zaltwobblers, Swim-Whizz mm. Sedan kom jerkvågen och alla skulle ha 6 fots spön och helt plötsligt vänstervevade rullar. Nu kan man ana att trenden går tillbaka mot 8-10 fots spön och beten som inte är av jerkstuk. Hetast nu är väl stora spinnare och gummi samt tailbeten, beten som är skönare med lite längre spön.. Men visst kan man tyda en "trend" åt de gamla klassikerna också..typ Westinare mm. Alltså fiska man med det som man gillar och tar åt sig de trender man gillar = ) Återigen, vad är rätt och vad är fel??!

Kommentera

Du har väl för små händer eller så är du helt enkelt för klen. Och inte bara du. Hela populkationen sportfiskare verkar ha tacklat av högst betänkligt på bara några decennier.Förr var folk tuffare och härdigare. Då var det inga som helst problem med en Amba 5000 på ett kort och smidigt (men ganska tungt) enhandsspö. Nu är de löjligt lätta enhandsspöna försedda med tvåhandsgrepp så att folk ska orka kasta med dem. ;-)
            Mitt LF spö ska vara designat för just amb 5000 rullar enligt P A på Lundgrens. Själv använder jag en 3600 mörrum på det. En liten större rulle på det är inga problem. Har några bassspö också och på dessa tycker jag mindre lättare rullar passar bättre. Men det är alltid individuellt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cannonball Visa inlägg
              Läs igenom Gäddgurun Leif Engströms 20:e budord.
              Läs gärna resterande 33 också...
              http://trumman.com/fisketips/fisketips_05.htm

Där har vi en man som vet vad han talar om.
              Förvisso och om han trivs med att fiska på det viset så ska ha naturligtvis göra det. Dock är jag övertygad om att inte ens han anser att den utrustningen är den rätta för allt gäddfiske. Skulle han anse det så tycker vi olika. Själv tycker jag att fiske efter hyfsat stora och starka gäddor med ett sexfots enhandsspö är den absolut roligaste formen av gäddfiske. Utrustningen gör femkilosfiskarna rättvisa men man har ändå kapacitet att landa de riktigt stora (om nu det skulle hända).

Eller menar du att tonyex är ute och cyklar när han rekommenderar 200-grams lågprofilrullar?

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Mitt LF spö ska vara designat för just amb 5000 rullar enligt P A på Lundgrens.
                5' 6'', -32 gram? Låter som en väl balanserad utrustning.

Kommentera

Ja visst, fortsätt du med ditt fiske.
                  Men bespara oss din förlegade predikan i vart och vartannat inlägg, börjar bli hyfsat drygt att läsa...

Ang. 200grams rullar: Man bör kombinera de med ett passande spö...
                  Eller kör du med traktorhjul på din personbil?

Förvisso och om han trivs med att fiska på det viset så ska ha naturligtvis göra det. Dock är jag övertygad om att inte ens han anser att den utrustningen är den rätta för allt gäddfiske. Skulle han anse det så tycker vi olika. Själv tycker jag att fiske efter hyfsat stora och starka gäddor med ett sexfots enhandsspö är den absolut roligaste formen av gäddfiske. Utrustningen gör femkilosfiskarna rättvisa men man har ändå kapacitet att landa de riktigt stora (om nu det skulle hända).

Eller menar du att tonyex är ute och cyklar när han rekommenderar 200-grams lågprofilrullar?

Kommentera

Det är en märklig utveckling. Hade någon för 20 år sedan fiskat gädda med spön dimensionerade för att kasta tvåhektosbeten så hade han förmodligen blivit utskrattad.
                    Där kan jag (som sagt i en annan tråd) till viss del hålla med dig. Dagens utrustningar inom "tungspinn" för gädda är överdimensionerade i förhållande till fiskarna man riktar fisket efter – men däremot rätt dimensionerade för de beten som man använder i dessa sammanhang.

Själv ser jag egentligen "tung" gäddutrustning som ett nödvändigt ont. Ibland är det bevisligen så att det är stora beten som är mest effektiva (är det dessutom djupt behöver de även vara ganska tunga) – och då krävs det helt enkelt kralliga spön för att kunna hantera betena på ett bra sätt.

När det fungerar med mindre beten föredrar jag det, eftersom det även i mitt tycke är bekvämare och roligare att fiska med lättare grejer. Då pratar jag dock inte om någon ul-utrustning utan snarare "mellanlätta" grejer. T.ex. använder jag gärna mitt 10 fots kustspö klassat 12-48 gram vid vadningsfiske efter gädda med skeddrag och mindre wobblers. På det bjuder gäddorna upp till bra dans, utan att behöva bli utsatta för alltför långa drillningar.

Kommentera

Finns det ingen som kan skänka bort ett gammalt glasfiberspö med nersänkt rullfäste till lausvik rå??!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 369 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13