Val av multirulle till spinn/lätt jerk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av multirulle till spinn/lätt jerk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av multirulle till spinn/lätt jerk?

godmorgon! inviger denna iskalla morgon med mitt första inlägg! =)

hade lite funderingar kring vad jag ska välja för rulle till mitt spinnfiske? har sökt runt hela nätet och det tycks inte finnas en rulle som är gedigen nog men samtidigt ska kunna kasta skapligt lätt?
    vad skulle ni rekomendera för rulle, det skall då vara en multirulle av lågprofilmodell. Spöt jag kommer använda är ett Savagegear Butch light 6,9f 15-60g.

önskemålet är att jag ska kunna använda den till att kasta vobblers i varierande storlekar samt använda den till mindre jerkbeten typ buster jerk 2, 40-60gr någon enstaka gång.. allra mest kommer ja kasta vobblers i storleken bomber, zalt 14cm, westin 17cm och liknande alltså 20-50gr.

den lokala handlaren har 50% på alla rullar och spön så jag tänkte göra nåt klipp där kanske.. rullar han har inne är AMB orra sx , silvermax, blackmax, samt REVO mgx (som jag förövrigt är kär i. och för 1200:- dessutom!!)

kommer mgx:en göra jobbet eller ramla isär efter ett tag? känns som den mer är anpassad för beten kanske UPP till 30 gram ? har en revo premier sen tidigare som verkade funka bra till uppåt 50gram iallafall men den åker på vertikalspöt nu!

ett annat alternativ som finns på nätet är ju REVO TORO 50/51. verkar ju betydligt kraftigare. den här rullen hade jag valt direkt om de inte vore för att jag blir osäker på om jag kommer kunna kasta dom lättare betena i arsenalen? neråt 20gr? samt att jag har inte haft möjlighet att klämma och känna på den då den inte finns på nån affär i närheten? skulle den passa bra med spöt måntro?

som sagt vill jag ha en lågprofilare, om det inte är en AMBA mörrum då men där går nästan smärtgränden prismässigt!

hoppas nån har orkat läsa igenom iallafall =) är jäkligt tacksam för lite info då jag tänkte försöka slå till nu innan rean är slut!!

MVH/Fredrik

Glöm MGX direkt den är till för dom allra lättaste betena och inget att ha för dig. Du har i alla fall haft tur eller varit duktig som fått din premier att hålla

Av dom du räknat upp är torron det ända vettiga alternativet, men hade jag varit som dig hade jag avvaktat till dom nya lp rullarna kommer och även kollat hur dom ser ut...

Kommentera

Orra sx är nog bästa valet.
      Sen köper du en MGX också och torrvevar med i soffan.. :-D

Kommentera

Hur stor är en revo Toro i förhållande till typ revo s/sx och så vidare? Tänkte om den är direkt olämplig för spöt i fråga?

Jag vill ju ha nåt som håller så de kanske är en sån man ska titta efter.. Toron går lös på ca 1800:- och då är den laddad med lina också.
        Senast ändrad av sjöberg0240; 2012-12-04, 07:04.

Kommentera

Jag kör med en Orra SX på ett D.A.M Hybrid som jag tror ska vara klassat 15-42g. Gillar den rullen mycket och fungerar bra ned till iaf 10g och den är riktigt bekväm att greppa och vikten tycker jag är helt ok. Jag har dock inte haft den längre än sedan Juli i år. För lite tyngre gäddfiske så kör jag med en Toro 51 HS som kom laddad med ett Grim Reaper spö, jag gillar den, men för lättare vikter så föredrar jag Orra rullen. Men sen beror det säkert en hel del på att spöna inte alls passar låga resp höga vikter. Toron är ganska ordentligt mycket större, men jag tycker inte att den är så tung direkt. Gillar båda rullarna för de användningsområden jag har dem till. Men i dagsläget spinnfiskar jag nästan bara, men har testat att jerka med Hybriden och Orra rullen, men då mycket lätta jerk baits pga spöts klassning/lämplighet.

Kommentera

När det gäller 10g till 60g , då är den "mörka sidan" överlägsen. Kolla min signatur eller använd:

Häls /T

Kommentera

Haha... varför envisas du med att kalla det "den mörka sidan" Tony? Snarare borde det väl då kallas "mainstream" eller något, eftersom det är det mest köpta rullmärket i världen du pratar om?

Kommentera

Kolla om handlaren inte har nån Revo STX till bra pris...
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                  Haha... varför envisas du med att kalla det "den mörka sidan" Tony? Snarare borde det väl då kallas "mainstream" eller något, eftersom det är det mest köpta rullmärket i världen du pratar om?
                  hehe, jag kan bara och hålla med.
                  Fast det begreppet innefattar inte bara shimano utan daiwa oxå , har jag får mig.

Häls /T

Kommentera

Kolla om handlaren inte har nån Revo STX till bra pris...
                    Ja om han vill utnyttja garantin efter rullras, STX är klassad för lätt spin precis som övriga Revo utom Torron , vet inte gränsen där men över 30 gr skall man nog akta sig för ..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 711 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04