Aldrig jerkfiskat, nu ska jag testa. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aldrig jerkfiskat, nu ska jag testa.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aldrig jerkfiskat, nu ska jag testa.

Hej till våren har jag tänkt att prova på att fiska med jerkbait, det enda jag vet om jerkfiske är att man har stora beten och styvt spö med flätlina av grövre modell. Man skapar egen gång på betena, det finns side to side, gummibeten och tail-beten, modell: sjunkande, flytande eller svävande.
    Jag har aldrig hållt i en multirulle förr, endast kört haspel.

har redan en del beten som jag hade tänkt använda till jerk då en del inte funkade så bra till mitt nuvarande Ron Thompson som kastar upp till 45g och dessutom sitter det haspel på.

Updated: oj var så trött att jag glömde skriva färdigt tråden, jag vill ha tips på jerkset, rulle, spö och lina och det skadar inte att skriva vad ni tycker om grejjorna heller.

det här har jag hitills kollat på och tyckte det såg bra ut: http://www.dogger.se/dogger-combo-je...68-c-1268.aspx

Skickar bild på det jag har nedan, den lilla jerken funkar iofs till mitt nuvarande set också men inte fått nån fisk på den.
    Click image for larger version

Name:	CIMG3229.JPG
Views:	1
Size:	466,9 KB
ID:	1813628

Name:	CIMG3097.JPG
Views:	2
Size:	775,6 KB
ID:	1813629

Name:	Köpt.png
Views:	2
Size:	507,7 KB
ID:	1813630
    Senast ändrad av Cookie o0; 2012-12-02, 02:10.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Schyssta beten du har där. Men tänk på att flertalet av dem inte är jerkbaits utan wobblers, med sked som ger betet en vaggande/simmande gång vid vanlig inspinning och som också gör så att betet dyker mot ett bestämt djup (någon av dina wobblers går nog iofs ganska grunt). I övrigt vet jag inte riktigt vad du är på jakt efter för info gällande jerkfisket? Sök runt här på forumet på "jerk", "jerkbaits", "jerkutrustning" så hittar du massor. Lycka till!

Kommentera

Ingen av betena är en jerkbait. En generell jerkbait saknar sked. Har den sked kallas den wobbler då skeden ger den en egen gång. Betet med gummistjärt är av en betestyp som kallas tailbeten, inte heller en jerkbait.

Zalt och Swimwhizz är också wobblers även om dom saknar sked (betets nos är skeden).
      4play är av en betestyp som brukar kallas swimbait.

Vad man kallar saker och ting saknar väl kanske egentligen betydelse men ska man börja jerka så behöver man ju lite jerks att fiska med

Kommentera

Herky jerky borde du testa. Tycker den är den lättaste att få till gången på. Och Buster då.

Första kastet för mig gav en sexa. Sjukt coola hugg inne vid båten vid vevtstopp osv. Nästan coolare än Topwater.

Sketfeske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
          Ingen av betena är en jerkbait. En generell jerkbait saknar sked. Har den sked kallas den wobbler då skeden ger den en egen gång. Betet med gummistjärt är av en betestyp som kallas tailbeten, inte heller en jerkbait.

Zalt och Swimwhizz är också wobblers även om dom saknar sked (betets nos är skeden).
          4play är av en betestyp som brukar kallas swimbait.

Vad man kallar saker och ting saknar väl kanske egentligen betydelse men ska man börja jerka så behöver man ju lite jerks att fiska med
          Oj jag kunde visst inget alls då, jo betena med sked misstänkte jag att man kallar för stora wobblers men tailbetena trodde jag räknades som jerk:P

vad för utrustning ska jag använda för att kasta dessa då? jag vill ändå prova på jerk, går det att spinna in dessa beten med samma typ av spö/rulle som jerk? har iaf sett dem som använt tailbeten.
          KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
          Gös: 77cm 4,56kg
          Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
          Öring: 500g+
          Röding: 1,03kg 46cm
          Regnbåge: 2.5kg 53cm
          Havsöring: 4,07kg 78cm

Kommentera

Den blåvita mcmion du har där är riktigt effektiv. Skaffa mig en för ca 1 månad sedan. Har tagit ett 10-tal gäddor på den (de två största på 5,5-6kg). Har blivit mitt absoluta favoritbete.
            Såhär ser min ut nu Den har fått sig några bett.

Name:	20121125_215752.jpg
Size:	590,8 KB
ID:	1765277Click image for larger version

Name:	20121125_215806.jpg
Size:	621,1 KB
ID:	1765279Click image for larger version

Name:	20121125_215759.jpg
Size:	392,0 KB
ID:	1765278

Jerk-, tail-, soft- och swimbaits kan du fiska med jerkutrustning utan problem.
            Senast ändrad av Flugtoken; 2012-12-02, 02:39.
            "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
            https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Ursprungligen postat av Cookie o0 Visa inlägg
              Oj jag kunde visst inget alls då, jo betena med sked misstänkte jag att man kallar för stora wobblers men tailbetena trodde jag räknades som jerk:P

vad för utrustning ska jag använda för att kasta dessa då? jag vill ändå prova på jerk, går det att spinna in dessa beten med samma typ av spö/rulle som jerk? har iaf sett dem som använt tailbeten.
              wobblers och swimbaits går ju fiska med ett jerkspö men jag skulle personligen föredra ett lite längre spinnspö till det. Ett gör avkall på en hel del "normala" spöegenskaper just för att kunna ge betenas gång. Kastegenskaper, drillningsegenskaper osv som normalt är bättre på vanliga spinnspön med lite högre kastvikt bara. Så det bästa är att ha ett jerkspö och ett lite tyngre gäddspinn för den typen av fiske.

Köp gärna en färgad lina när du börjar jerkfiska så ser du linan (och hittar därmed betet i vattnet) tydligare vilket underlättar för att lära sig tekniken.

De beten Poppers Man nämner är lätta att fiska med. Även Deviator 16 och 19cm är lätta att få till gången med.

Kommentera

Jag struntar i betena och svarar istället på spökombofrågan.

Jag började jerkfiska nu i höst, köpte samma kombo från dogger som du länkade.

Är skitnöjd med kombon, först kändes spöt som en pinne, inte så konstigt då jag inte var van. Kastade som en kratta i början också. Men efter någon timmes nötande så gick det alldeles utmärkt även det. När man får en fisk att hugga så är väl drillningsegenskaperna inte lika sexiga som på mitt haspelspö men det funkar helt klart.

Rullen är riktigt bra, bästa multirullen jag har testat. Rullen känns riktigt stabil och det känns inte konstigt att dänga 130-150 grams beten även om man tar det lite lugnare med den typen av beten så känns det som att både spö och rulle klarar det perfekt.

Linan som följer med då, Strike Wire Predator x8 är faktiskt den bästa flätlinan jag har testat hittills. Grymt stark lina som låter extremt lite i spöringarna.

Slutsatsen då: Bra kombo till bra pris, funkar ypperligt för nybörjaren! Kommer nog köra denna kombo tills prylbögen i mig tycker att jag ska ha ett finare spö.

Kommentera

Kombon är riktigt bra! Inte bara för nybörjaren, utan där har du ett sett som håller i många år.

Mitt tips till första bete är: Big Bandit shallow i pappegoj färg: http://www.dogger.se/big-bandit-shal...823-c-866.aspx

Den är lättkastad, men framför allt går den grunt och färgen gör att du kan se betet under hela kastet. Det gör att du kan se hur betet beter sig när du jerkar. Detta bete har jag satt i handen på många av mina kompisar som testat jerk-fiske för första gången, sen att betet levererar är bara bonus.

Här är en bild på en kompis och hans första jerk-pass och första jerk-gädda

Name:	gadda1.jpg
Size:	52,2 KB
ID:	1765289

Sen, samma kille, samma bete....

Name:	gadda2.jpg
Size:	92,8 KB
ID:	1765290

/Ville

Kommentera

Det där är ett kalasbra set att börja med ja. Köp till några Buster Jerk, Big Bandits mm så är du igång för att "jerka". Och visst kan du köra även stora wobblers, tailbeten osv med ett sådant kit. Som Simon skrev ovan är det ju egentligen tänkt att man då ska ha ett längre spinnspö, men hade jag varit du så hade jag börjat med Dogger-kitet. Då kan du bekanta dig med jerkfisket och se om du senare vill komplettera med ett längre spinnspö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 783 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04