I början av åttiotalet var standardbetet för spinn efter kustöring avlånga skeddrag, oftast silver- eller kopparfärgade. Kustwobblers var ännu sällsynta. Ibland såg man en Fyns Kustwobbler. Jensen kom med sin Flamingo. Den första kustwobbler jag kom i kontakt med var den gotländska klassikern Kalles Träbit som täljdes av en Kalle som jag vill minnas hette Gardell i efternamn. Den fanns, såvitt jag minns, i en färgkombination - gul buk, röda sidor och svart rygg. Det var inte bara den första kustwobblern jag fiskade med utan också första gången jag kom i kontakt med sådana färger.
Nu, några decennier senare, är utbudet av wobblers och drag för öringspinn närmast överväldigande och än mer förvirrande är utbudet av färger. Förmodligen fångar de fler fiskare än fiskar men någon betydelse har det naturligtvis vilken färg man har på den trä-/plast- eller plåtbit man vill lura fisken att hugga på. Men vilka färger är bäst?
Själv använder jag mest silverfärgade drag, wobblers med silverfärgade sidor och grön rygg eller färgade som Kalles Träbit. Men jag kanske missar något? vad är bäst och när, dvs under vilka förhållanden?
Nu, några decennier senare, är utbudet av wobblers och drag för öringspinn närmast överväldigande och än mer förvirrande är utbudet av färger. Förmodligen fångar de fler fiskare än fiskar men någon betydelse har det naturligtvis vilken färg man har på den trä-/plast- eller plåtbit man vill lura fisken att hugga på. Men vilka färger är bäst?
Själv använder jag mest silverfärgade drag, wobblers med silverfärgade sidor och grön rygg eller färgade som Kalles Träbit. Men jag kanske missar något? vad är bäst och när, dvs under vilka förhållanden?
Kommentera