Färger på öringdrag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Färger på öringdrag

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Färger på öringdrag

I början av åttiotalet var standardbetet för spinn efter kustöring avlånga skeddrag, oftast silver- eller kopparfärgade. Kustwobblers var ännu sällsynta. Ibland såg man en Fyns Kustwobbler. Jensen kom med sin Flamingo. Den första kustwobbler jag kom i kontakt med var den gotländska klassikern Kalles Träbit som täljdes av en Kalle som jag vill minnas hette Gardell i efternamn. Den fanns, såvitt jag minns, i en färgkombination - gul buk, röda sidor och svart rygg. Det var inte bara den första kustwobblern jag fiskade med utan också första gången jag kom i kontakt med sådana färger.

Nu, några decennier senare, är utbudet av wobblers och drag för öringspinn närmast överväldigande och än mer förvirrande är utbudet av färger. Förmodligen fångar de fler fiskare än fiskar men någon betydelse har det naturligtvis vilken färg man har på den trä-/plast- eller plåtbit man vill lura fisken att hugga på. Men vilka färger är bäst?

Själv använder jag mest silverfärgade drag, wobblers med silverfärgade sidor och grön rygg eller färgade som Kalles Träbit. Men jag kanske missar något? vad är bäst och när, dvs under vilka förhållanden?

Färger på öringdrag

Bra post, är ny på fiske generellt och har haft samma fundering själv, fiskar med en röd/svart spöket 6cm och en silver/blå Abu Hammer, men Ingen fisk för det.
    Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Följande färger har levererat fisk för egen del i höst:

Röd/Svart/Silver
      Blå/Svart/Silver
      Orange/Svart/Silver
      Gul/Orange

Börjar själv tro att färgen på draget är av överdriven betydelse....känns som det viktigaste är att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt...

Men har dock vid ett tillfälle varit med om att en öring huggit 3 ggr på samma drag innan den landades samtidigt som vi var 3 fiskare som med olika drag kastade i fiskens riktning. Den gången verkade fisken ha bestämt sig för att det bara var ett grönt/kopparfärgat drag som dög
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
      6 svar
      1 702 visningar
      0 gillar