Biltemas kombispö, någon som testat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltemas kombispö, någon som testat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Biltemas kombispö, någon som testat?

Vet inte riktigt vilket subforum denna fråga passar bäst under men testar här...

Skulle vilja ha ett lite styvare spö att dänga tunga gummibeten och mört med och ett att bända upp torsk med de få gånger jag fiskar efter det. Tänkte testa Biltemas kombispö och se vad det duger till och tar gärna emot åsikter om någon testat det. Tänkte köra den långa konfigurationen till gäddmete och den korta till torskpilkning.

Jag är medveten om att det finns bättre spön för ändamålet men detta kommer användas några enstaka tillfällen per år när jag får för mig att meta gädda eller pilka efter torsk så om ni ska komma med rekommendationer på andra spön så håll de i samma prisklass, d.v.s. så nära gratis som möjligt.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fisk...ombispo-26305/

Min kusin hade det som "Åsa-Nisse-spö" och det är i alla fall stryktåligt.

Jag tror dock inte att spöringarna klarar flätlina särskilt länge. Kastegenskaperna är inte de bästa med detta spö - det är ju avsett för pilk och trolling. Två fiskesätt där kast inte existerar... Dessutom är det ju ringat för multirulle, om jag inte missminner mig.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

Jag tror dock inte att spöringarna klarar flätlina särskilt länge. Kastegenskaperna är inte de bästa med detta spö - det är ju avsett för pilk och trolling. Två fiskesätt där kast inte existerar... Dessutom är det ju ringat för multirulle, om jag inte missminner mig.
      Stryktåligt är bra för det kommer slängas runt i bagageutrymmen och båtar utan större hänsyn till spöts välbefinnande. Ska köra en av mina kinesmultirullar på det med billig kinesflätlina är det tänkt. Kanske lite små men drev och broms verkar tillräckligt kraftigt iaf. Får se om jag har tid att åka och känna på spöt i helgen.

Kommentera

Glasfiber var (är?) ett bra material för fiskespön.

Kommentera

Ganska tungt också och med betesvikten -500 är det antagligen inte någon höjdare att kast med, det är ett rent pilkspö för fiske från båt..

Jag fiskar aldrig trolling så det kan jag inte yttra mig om, men som sagts tidigare kastar man inte vid trolling...

Kommentera

Fiskar du för känslans skull eller fiskar du för att fylla något annat syfte? Vad är det för rullar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Leon Visa inlägg
              Fiskar du för känslans skull eller fiskar du för att fylla något annat syfte? Vad är det för rullar?
              Kör till 99% gädda med spinnutrustning, Amba 5500 Pro Rocket och 9' spö och där är det ju känslan som är i fokus. Kan givetvis köra metet med denna utrustning också men tycker på något sätt det är roligare att få fisk på billig utrustning som man optimerat med rätt smörjor och egentillverkade delar. Torskfisket handlar mest om att ta upp några fina matfiskar då och då.

Rullarna är Ming Yang CL40A, motsvarar storleksmässigt en Ambassadeur 5000. Med nya smörjor och lite optimerande av bromsen känns de riktigt dugliga. Sen blir det ju knappast något djuphavsfiske med denna utrustning men lite pilkning i stockholms skärgård mellan 10-30m lär de duga för.
              Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2012-11-19, 17:05.

Kommentera

Spänsten kändes ändå ganska skön så det fick bli ett att köra stort gummi med. Plockade upp en Bulldawg-kopia på BeOutdoors-rean som matchar bra, de hade även SG Real Eel till bra pris så det kanske får bli en sån också om de finns kvar nästa gång jag har vägarna förbi.

Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2012-11-29, 14:28.

Kommentera

Blev lite nyfiken på kinesrullarna, bör ju vara bättre än alla dagens budgetplastrullar till ismetet.
                  Vart har du fått tag på dem?

//Linus

Kommentera

Ursprungligen postat av Falemo Visa inlägg
                    Blev lite nyfiken på kinesrullarna, bör ju vara bättre än alla dagens budgetplastrullar till ismetet.
                    Vart har du fått tag på dem?

//Linus
                    Jag har några över om du är sugen, skickar ett PM.
                    Senast ändrad av Magnus (Sthlm); 2012-11-29, 14:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 771 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04