Behöver hjälp att välja spinn-spö och multirulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver hjälp att välja spinn-spö och multirulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver hjälp att välja spinn-spö och multirulle.

Tjabba tjena.

Vet att det finns ca en miljon trådar angående val av spö och rulle. Har sökt i några dagar och läst massor men hittar inget som passar mina önskemål. Hittar heller ingen tråd att vecka liv i som jag tycker passar.

Hoppas någon har ork och lust att läsa mitt inlägg och försöka hjälpa mig.

Har idag:
    1. "UL"-utrustning (haspel) 3-14g specad kastvikt.
    2. Haspelutrustning 15-55g specad kastvikt men kastar bäst mellan 20 och ca 45g.
    3. Spinnutrustning mellan 50 och 60 -??g kastvikt, kastar kanske inte optimalt runt 50g.

Tycker att det är grymt mycket skönare med spinn-utrustning än haspel så jag tänkte byta ut utrustning 2.
    Kan man hitta spö och rulle som kastar bra mellan de vikterna?
    Alternativt 20- mellan 40 och 50g. Vill kunna kasta en del skeddrag, typ atom 35, lättare wobblers och neråt.

Varit in och pratat med min lokala butik och de tyckte inte att det fanns något bra och att det som fanns blev en halvdan kompromiss.
    Ändå tyckte jag inte att jag fick något bra svar på vad jag borde välja i stället.

Helst vill jag inte kompromissa så betyder det att jag måste välja bort UL-utrustningen med så är det så (kastar en del lätta spinnare men sällan i UL-spöts nedre regioner, från kanske 7-10g). Vill inte ha mer än dessa tre utrustningar och jerk-utrustningen i båten.

Har ingen direkt budget men vill självklart ha prisvärda grejer.

Fiskar Aborre och gädda, ska även försöka mig på gös.

Har kollat främst på St Croix Avid AVC86HF2 och RST / LF Suncaster 9 i spöväg, även sneglat på LF Cobra.
    Shimano chronarch 201E? som rulle.
    Dock inte känt på spöna än.

Krav:

Relativt långt bakhandtag, så St croix känns på gränsen och Cobran går ju nästan bort.
    Korkhandtag.
    Bra rullfäste och spöringar.
    Lätt och välbalanserat.
    Lite osäker på längd och action. Vill inte ha ett svampigt spö men heller ingen påk. Fiskar 95% från båt så spöt behöver inte vara jättelångt.

Rullen ska vara av bra kvalitet och vänstervevad, annars inga krav.

Kan handla nästan var som helst. Kan åka en bit, handla på nätet. Även handla utomlands (även om jag föredrar att känna på grejerna, även om det är svårt att veta hur ett spö kastar). Nytt eller begagnat spelar ingen roll så länge det är topp-skick.

Har jag glömt att specificera något så säg till så kompletterar jag.

EDIT:
    Har insett att två combos var enda lösningen. Har inhandlat ett Okuma Guide select 7'11" 21-85g och en Daiwa Luna TD 203L för gäddfisket. Och en Shimano Chronarch 51E för abborre, här saknas dock ett spö fortfarande.

Krav/önskemål på spö:

Kastvikt -20g cirka.
    Kommer fiska med spinnare, små vobblers och lite jiggar och swimbaits.
    Korkhandtag.
    Inte allt för långt spö.
    Bra känsla, inte för svampigt men inte för påkigt, tror jag vill ha topp- eller halvaktion.
    Längd på bakhandtag spelar inte så stor roll.
    Gärna endelat spö.
    :EDIT

Skitfiske!

//Jocke Alvbäcken
    Senast ändrad av index; 2012-12-30, 15:16. Anledning: Krav uppdaterade

Tjena,

Gillar du revos då går mgx och premier bort för att de är inte byggda för det. Man kanske kan riskera och kasta "tunga" beten med de även om jag tycker att det är onödigt för att det finns andra revo rullar som är avsedda för just ändamålet, typ revo inshore/stx.

Ang spöna, låt magkänsla avgöra, du kan inte gå fel med ett avid eller ett lf, så åka förbi Lundgrens och känn på de.

Häls /T

Kommentera

Vart drar man gränsen för tunga beten? Rulldjungeln är ju bra stor och snårig. Har inte en aning om vilka kastvikter rullarna klarar eller är lämpade för, verkar även svårt att hitta info om det på forumet.
      Vill bara att rullen ska klara av hela spannet utan att rasa. Spelar ingen roll om det är en klassisk rund, lågprofil, amba, shimano, daiwa eller vad som.

Kommentera

Köp aviden! Har ett själv och. Har svårt att fiska med något annat spö nu för tiden! Det något kort bakhandtaget vänjer man sig snabbt vid och sen tänker man inte på det.
        http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Jag är lite inne på det, ska åka och känna på det idag. Hur hanterar det lättare beten runt 20g? Vad kör du för rulle till det spöt?

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
          Köp aviden! Har ett själv och. Har svårt att fiska med något annat spö nu för tiden! Det något kort bakhandtaget vänjer man sig snabbt vid och sen tänker man inte på det.

Kommentera

Har inte provat att köra 20g beten med det men 30g funkar fin fint och upp till 60g är inga som helst problem men framförallt är det sjukt kul att drilla fisk på det!
            Jag har kört en revo premier, inte optimalt med tanke på att rullen är gjord för lite lättare beten. Funderar på att köpa en lexa 100 eller nån shimano typ curado, chronarch i 201 storlek.

Kommentera

Du, jag har funderat på att min luna 103L behöver kanske en ny ägare .... //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Du, jag har funderat på att min luna 103L behöver kanske en ny ägare .... //T
                Är det till mig eller index?

Kommentera

Grynning, du gillar inte sådana , tror jag ... . Ska jag sälja curadon 201, då kan du få ett bra pris... //T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Grynning, du gillar inte sådana , tror jag ... . Ska jag sälja curadon 201, då kan du få ett bra pris... //T
                    Haha det har du rätt i! Även om den lilla rullen kommer undan som en nästan LP! ok, är inne på Lexan just nu pga priset och att jag gillar färgsättningen och veven bättre! :P

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 731 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S