Hjälp med val av haspelrulle till 10ft 20-60g? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med val av haspelrulle till 10ft 20-60g?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Måste bara få säga att jag har en "gammal" Stradic men den "riktiga" F-Dragen, inte rymdfarkosten som finns nu. Men jag har även just en aka Rymdmodell (2004).

Stradic nr. ett är helt underbart. Suverän att fiska med, har fungerat toppen i 3år.

Stradic nr. 2 är inte alls så underbar som Stradic nr.1 Efter !1! dags kustfiske, men endast !små! stänk av saltvatten kärvade rullen ihop nästan totalt. Sköljde den noga efter fiskedag 1 och lät den torka. under fiskedag nr.2 kärvade den ihop helt. TOTALT, gick inte att putta fram veven en millimeter.
    Fick sedan en Stradic nr.3 (Rymd) i utbyte. Denna känns inte heller lika bra som Stradic nr.1

Jag kan bara säga att jag är besviken på Shimano, dock är linlägget, bromsen m.m. helt ok(dock upplever jag det som att det HAR varit bättre), men det är att dom mera kommer åt hållet ABU gick/går. Rymdrullar med ej ur fiskesynpunkt anpassade detaljer. Jag menar vem vill ha en F-Drag som är slat när man kan få en räfflad? IDIOTI!
    sigpic

Kommentera

icke glömma

Man får heller inte glömma att om tillverkarna ville, att vi skulle fiska med rullarna någon längre tid. Borde det finnas reserv delar tillgängligt också efter ett antal år, och modeller skulle inte bytas lika ofta. Ungefär det som har sket med ambas.. Men när en rulle gåt sönder behövs en ny. Detta tjänar tillverkarna mycket på!

Kommentera

Brrr... nu fick jag rysningar. Hade ju tänkt mig en ambis. Men det är ju ingen rulle jag har koll på. Har ju haft ett digert lager som användes till allt möjligt skoj.
        Ämnet Ambassadeur för jerkbaitfisket är ruskigt söndertjatat här på fiskesnack men du har säkert bättre koll på dessa rullar än mig. Så ett bud på vilken man ska satsa på från "en som vet" kanske vore bättre än flera bud ifrån "alla som tror sig veta" ?

Kommentera

Ursprungligen postat av En som vet
          Man får heller inte glömma att om tillverkarna ville, att vi skulle fiska med rullarna någon längre tid. Borde det finnas reserv delar tillgängligt också efter ett antal år, och modeller skulle inte bytas lika ofta. Ungefär det som har sket med ambas.. Men när en rulle gåt sönder behövs en ny. Detta tjänar tillverkarna mycket på!
          Eller inte...

Om man tror man tjänar mera pengar på att sälja skit när det finns tillverkare som gör BRA grejor så är man inte helt 100.

Finns ingen som köper 4skitrullar ist för 1bra ?
          sigpic

Kommentera

Jodå Flode det finns många såna. Budgettrollare eller ålmetare med sämre ekonomi kanske? Tror starkt att intressegraden bestämmer budgeten och hur fiskelådan är packad...

Kommentera

Ursprungligen postat av Unregistered 1
              Brrr... nu fick jag rysningar. Hade ju tänkt mig en ambis. Men det är ju ingen rulle jag har koll på. Har ju haft ett digert lager som användes till allt möjligt skoj.
              Ämnet Ambassadeur för jerkbaitfisket är ruskigt söndertjatat här på fiskesnack men du har säkert bättre koll på dessa rullar än mig. Så ett bud på vilken man ska satsa på från "en som vet" kanske vore bättre än flera bud ifrån "alla som tror sig veta" ?
              De flesta Ambassadeur fungerar, men en liten varning för "plastrullarna".
              C3 och mörrum är de jag fiskar med, dock ej till jerkbait. Där har de en speciel modell som funkat bra för mig än så länge. Gå till handlarn och känn på några.
              Men C3 och mörrum är mina stalltips!

Kommentera

Jodå Flode det finns många såna. Budgettrollare eller ålmetare med sämre ekonomi kanske? Tror starkt att intressegraden bestämmer budgeten och hur fiskelådan är packad...
                Jo, visst finns det alltid Svensson. Men dom måste väl efter ett antal "trasiga" pissrullar även dom tänka, tänk om jag skulle köpa den lite dyrare rullen så att den iaf håller.

Aja, jag vet att du har så rätt i ditt påstående ang. företagen. Tyvärr så är vi på väg dit, men skulle ett företag hålla kvar " den gamla" kvaliten skulle det företaget tjäna bra på det. Eftersom nybörjare lyssnar på proffs/erfarna så...
                Jag menar rullen bwehöver ju inte kosta 2000;- för att den skall hålla. Den kan kosta 500 och HÅLLA. Sen att rullen för 2000;- är mer för den redan inbitne fiskaren... Men det går inte att driva ett företag på det, man måste ha ngt. åt Svenssonfiskare med.
                sigpic

Kommentera

Har funderat på C3:an så det där kändes som en knuff på vägen *bugar & bockar* Skyndar mig genast till närmsta butik för att klämma lite...

Kommentera

eller ja

Ursprungligen postat av Flodebanan
                    Eller inte...

Om man tror man tjänar mera pengar på att sälja skit när det finns tillverkare som gör BRA grejor så är man inte helt 100.

Finns ingen som köper 4skitrullar ist för 1bra ?
                    Det finns det visst, de flesta hasplar har en begränsad livslängd. Vi kan ta en jämförelse på telefonmarknaden. Erikssons "hajfenan" blev bortplockad från marknaden på grund utav, att inga reparationer krävdes och den gick inte sönder. Nu har telefonerna betydligt mindre livslängd och slittålighet, men högre prestanda. Lite offtopic men ändå tänkvärt. Detta gäller ju dock inte alla hasplar enstaka modeller påstås vara gjorda för att klara "livslångt fiske".
                    Men har inte livslång garanti! Detta har dock vissa flugrullar!

Kommentera

Har funderat på C3:an så det där kändes som en knuff på vägen *bugar & bockar* Skyndar mig genast till närmsta butik för att klämma lite...
                      Klämm rikligt!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 729 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S