En Shimano 4000 är aldrig fel...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hjälp med val av haspelrulle till 10ft 20-60g?
Collapse
X
-
Shimano har inga rullar idag att komma med. Inte ens Twin Power är bra. Dom får skärpa sig. Annars är dom snart borta från marknaden. Dom som förspråkar dom. Använder dom inte tillräckligt hårt. Alla dom jag känner som fiskar stenhårt med dom rasar ihop. 3 år är gränsen för dom. Dom som inte tror mig kan komma hem och inspektera mina rasade Shimano. Även grabbens. Nu väntar hans ett par år gamla Twin Power på rep. Går trögt. Den andra har varit inne två gånger för lagning. Är trasig igen. Allt från att kuggarna inne i rullen säckar. Eller lager som ger upp. Till plastskräp som håller bygeln som inte tål kyla. Bakbromsade som inte annat en hugger som en billig aburulle. Och nu talar vi inte om 500 kronors rullar. Den bästa Shimano gjort är gamla Stradicen. Just nu regerar Daiwa och Zebco Quantum. Shimano, knäcke Daiwa under den period när dom misskötte sig och gjorde skitrullar. Nu är det precis tvärtom. Fast som vanligt blir det väl att flera här tycker att Shimano är bäst. Men det är fler som insett att jag menar allvar. Ju mer man fiskar ju mer ser man vad grejorna går för. Därför håller grejerna om man fiskar lite.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Unregistered 1
Bäste herr Elanen, har du inte lärt dig att man ska som sagt fiska med rullarna. Inte sitta på dem eller kasta dem i berghällen så fort man inte får nån fisk. Det är inte rullens fel. Fiskar med SAGT 4000 och de har funkat perfekt i alla år. Och de som säger att jag INTE låtit rullarna jobba vet inte vad dom pratar om. Har dock ingen erfarenhet av "dagens" rullar eftersom mina som sagt håller. Fortfarande har jag inte råkat ut för det med vare sig Daiwa/Abu eller annat smäck. Kompisar som fiskat dyra Daiwa m fl har bytt till liknande rullar. Dessa har tröttnat på trassel, rullras osv. Dessutom herr Elanen, det verkar ganska fånigt att påstå du har en massa rullar hemma som rasat, Shimano har ju 5 årsgaranti. Med välsmord tunga går det att få det mesta godkänt som reklamation på garantin. Normark har vad jag hört varit ganska generösa på bedömningen. Nån annan som har erfarenhet?
Kommentera
-
Shimano Super GT 4000 har varit en bra trotjänare i år och den rullen har fått slita upp ett par hundra gäddor och en och annan torsk. Den har varit ute i alla väder och temperaturer, över vattnet, i och under vattnet. Söt och saltvatten. Den fungerar perfekt.Senast ändrad av Bubblefish; 2005-01-09, 21:51.Var e grynnan nu igen.....((Bonk))...där va den ja........
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanenShimano har inga rullar idag att komma med. Inte ens Twin Power är bra. Dom får skärpa sig. Annars är dom snart borta från marknaden. Dom som förspråkar dom. Använder dom inte tillräckligt hårt. Alla dom jag känner som fiskar stenhårt med dom rasar ihop. 3 år är gränsen för dom. Dom som inte tror mig kan komma hem och inspektera mina rasade Shimano. Även grabbens. Nu väntar hans ett par år gamla Twin Power på rep. Går trögt. Den andra har varit inne två gånger för lagning. Är trasig igen. Allt från att kuggarna inne i rullen säckar. Eller lager som ger upp. Till plastskräp som håller bygeln som inte tål kyla. Bakbromsade som inte annat en hugger som en billig aburulle. Och nu talar vi inte om 500 kronors rullar. Den bästa Shimano gjort är gamla Stradicen. Just nu regerar Daiwa och Zebco Quantum. Shimano, knäcke Daiwa under den period när dom misskötte sig och gjorde skitrullar. Nu är det precis tvärtom. Fast som vanligt blir det väl att flera här tycker att Shimano är bäst. Men det är fler som insett att jag menar allvar. Ju mer man fiskar ju mer ser man vad grejorna går för. Därför håller grejerna om man fiskar lite.
Tillverkningen av nya modeller går i cykler och förhoppningvis så är nyare utkomna modeller bättre än äldre, oavsett tillverkare.
Daiwa har blivit bra mycket bättre de senaste åren (2-3), men man måste komma upp lite i pris. Jag har bara testat en (Samurai 7i - frambromsad), men den är jag missnöjd med (känns glapp efter 2 år - mest använd för abborrmete). Men då får man ta i beaktande att det är en billig rulle för knappt 1000-lappen, så snålheten bedrog visheten när den köptes.
Jag vet inte hur du behandlar dina saker, men jag, ett antal bekanta, samt guider jag känner kör nästan bara Shimano och vi har inte haft de problemen! Att komma och påstå att vi inte fiskar mycket är bara dumt.
/D
Kommentera
-
Danne 67, jag snackar inte om nån gammal Twin Power. Utan om modellnummer 2500 f. Och den har också redan blivit glapp i spolhuset. Den har bara gått som jiggrulle. Har två Shimano Symetre 1000 som släpper helt låsmekanismen vid mothugg. Äe ett välkänt fenomen. Har talat med Shimano doktorn vid två tillfällen om det. Går inte att göra nåt åt. Dessa två rullar är på grund av det odugliga att använda. En Twin Power 6000 XT inhandlad helt ny. Fast den har några år på nacken. Har pajat plastinfästning i bygeln två gånger. Och då bara efter ett litet antal kast. Shimano Doktorn sa att plasten inte tål kyla. Och därefter blir en sån fin rulle oduglig att använda. Ett gäng Aero Gt 2000-3000 tidigt obrukbara på grund av att dessa bakbromsade rullar inte klarar flätlina. Fick det beskedet när jag tala med ansvariga på Normark. Har ett par andra modeller som inte är gratis som har blivit alldeles för glappa. Andra av mina fiskepolare har råkat ut för samma sak. Man kan nästan tro att ni är sponsrade eller jobbar inom sportfiskebranchen. När ni så kategoriskt påstår det ni gör. Lite väl korkade inlägg som har du kastat dom i berghällen. Faller ju tillbaks på den personen som skriver nåt så urbota korkat. När till och med Normark och deras rulldoktor säger som det är. Mina rullar får bekänna färg och även dom närmsta av mina polare. Sen att det påstås att rullarna är outslitliga. Är ju ett närmast skämt man kan komma. Evighetsbygeln påstår ni väl också att det är så, eller ?. Nä sluta och tramsa. Kom in i matchen på renhårigt vis. Shimano haspelrullar är idag eller har inte varit mästerverk. Men var bäst under en tid. Driftsäkerheten har gått förlorad.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Danne 67, jag snackar inte om nån gammal Twin Power. Utan om modellnummer 2500 f. Och den har också redan blivit glapp i spolhuset. Den har bara gått som jiggrulle. Har två Shimano Symetre 1000 som släpper helt låsmekanismen vid mothugg. Äe ett välkänt fenomen. Har talat med Shimano doktorn vid två tillfällen om det. Går inte att göra nåt åt. Dessa två rullar är på grund av det odugliga att använda. En Twin Power 6000 XT inhandlad helt ny. Fast den har några år på nacken. Har pajat plastinfästning i bygeln två gånger. Och då bara efter ett litet antal kast. Shimano Doktorn sa att plasten inte tål kyla. Och därefter blir en sån fin rulle oduglig att använda. Ett gäng Aero Gt 2000-3000 tidigt obrukbara på grund av att dessa bakbromsade rullar inte klarar flätlina. Fick det beskedet när jag tala med ansvariga på Normark. Har ett par andra modeller som inte är gratis som har blivit alldeles för glappa. Andra av mina fiskepolare har råkat ut för samma sak. Man kan nästan tro att ni är sponsrade eller jobbar inom sportfiskebranchen. När ni så kategoriskt påstår det ni gör. Lite väl korkade inlägg som har du kastat dom i berghällen. Faller ju tillbaks på den personen som skriver nåt så urbota korkat. När till och med Normark och deras rulldoktor säger som det är. Mina rullar får bekänna färg och även dom närmsta av mina polare. Sen att det påstås att rullarna är outslitliga. Är ju ett närmast skämt man kan komma. Evighetsbygeln påstår ni väl också att det är så, eller ?. Nä sluta och tramsa. Kom in i matchen på renhårigt vis. Shimano haspelrullar är idag eller har inte varit mästerverk. Men var bäst under en tid. Driftsäkerheten har gått förlorad. Glömde att skriva Att våra Aero GT 1000 blev till smulor. Det mesta rasade. Kuggen i rullarna försvann.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
NÅGON SOM VET
jA
Ursprungligen postat av elanenDanne 67, jag snackar inte om nån gammal Twin Power. Utan om modellnummer 2500 f. Och den har också redan blivit glapp i spolhuset. Den har bara gått som jiggrulle. Har två Shimano Symetre 1000 som släpper helt låsmekanismen vid mothugg. Äe ett välkänt fenomen. Har talat med Shimano doktorn vid två tillfällen om det. Går inte att göra nåt åt. Dessa två rullar är på grund av det odugliga att använda. En Twin Power 6000 XT inhandlad helt ny. Fast den har några år på nacken. Har pajat plastinfästning i bygeln två gånger. Och då bara efter ett litet antal kast. Shimano Doktorn sa att plasten inte tål kyla. Och därefter blir en sån fin rulle oduglig att använda. Ett gäng Aero Gt 2000-3000 tidigt obrukbara på grund av att dessa bakbromsade rullar inte klarar flätlina. Fick det beskedet när jag tala med ansvariga på Normark. Har ett par andra modeller som inte är gratis som har blivit alldeles för glappa. Andra av mina fiskepolare har råkat ut för samma sak. Man kan nästan tro att ni är sponsrade eller jobbar inom sportfiskebranchen. När ni så kategoriskt påstår det ni gör. Lite väl korkade inlägg som har du kastat dom i berghällen. Faller ju tillbaks på den personen som skriver nåt så urbota korkat. När till och med Normark och deras rulldoktor säger som det är. Mina rullar får bekänna färg och även dom närmsta av mina polare. Sen att det påstås att rullarna är outslitliga. Är ju ett närmast skämt man kan komma. Evighetsbygeln påstår ni väl också att det är så, eller ?. Nä sluta och tramsa. Kom in i matchen på renhårigt vis. Shimano haspelrullar är idag eller har inte varit mästerverk. Men var bäst under en tid. Driftsäkerheten har gått förlorad. Glömde att skriva Att våra Aero GT 1000 blev till smulor. Det mesta rasade. Kuggen i rullarna försvann.
Kommentera
-
Unregistered 1
elanen, kan du inte ta saken och dig själv på mindre allvar (apropå berghäll/sitta på...) . Jag talar av MIN erfarenhet om att jag inte haft problem med mina SAGT rullar (dessutom medräknat en Spirex UL som fått testa på både HÖ och gädda av bra kaliber, blir så vid abborrfiske i skärgår´n) på många år. Det enda som hänt med, märk väl, 1 rulle så gick bygelfjädern. Detta kan hända vilken rulle som helst. Dessutom en skruv kring armen till lintrissan som velat lossna, lätt avhjälpt med en minimal gnutta lim.
Och som jag tidigare skrev har jag ingen erfarenhet av NYA Shimanorullar men nog tycker jag det är kvalitet på mina iaf. Btw, de har hållt alldeles utmärkt för flätlina. Kör dock nylon i botten vilket jag ser som en självklarhet till det fiske jag bedriver.
Tror inte du heller skulle undgå att förespråka nåt som funkat i stort sett problemfritt i så många år (sen -97)
EN SOM VET; klena delar finns i alla olika fabrikat. Även om delar dessutom kan verka vara solida så finns det flertal olika klassningar på materialen som gör att det som vid första anblick kan verka solitt är det första som pajar...
Kommentera
-
En som vet
ja så sant
Ursprungligen postat av Unregistered 1elanen, kan du inte ta saken och dig själv på mindre allvar (apropå berghäll/sitta på...) . Jag talar av MIN erfarenhet om att jag inte haft problem med mina SAGT rullar (dessutom medräknat en Spirex UL som fått testa på både HÖ och gädda av bra kaliber, blir så vid abborrfiske i skärgår´n) på många år. Det enda som hänt med, märk väl, 1 rulle så gick bygelfjädern. Detta kan hända vilken rulle som helst. Dessutom en skruv kring armen till lintrissan som velat lossna, lätt avhjälpt med en minimal gnutta lim.
Och som jag tidigare skrev har jag ingen erfarenhet av NYA Shimanorullar men nog tycker jag det är kvalitet på mina iaf. Btw, de har hållt alldeles utmärkt för flätlina. Kör dock nylon i botten vilket jag ser som en självklarhet till det fiske jag bedriver.
Tror inte du heller skulle undgå att förespråka nåt som funkat i stort sett problemfritt i så många år (sen -97)
EN SOM VET; klena delar finns i alla olika fabrikat. Även om delar dessutom kan verka vara solida så finns det flertal olika klassningar på materialen som gör att det som vid första anblick kan verka solitt är det första som pajar...
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av Hepper22 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2024-11-09, 20:27 -
-
av PattePerchSöker inringat bete. Tror det heter svartzonker mcrubber tail med färgen mcspeed. Tacksam för hjälp...1 Foto
-
2024-11-02, 14:20 -
-
av Benjamin SNu har jag fått hem min Loongze Airlite B101 Air. Jag säger inte det här ofta, men det här är ett måste...1 Foto
-
2024-10-30, 11:47 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 741 visningar
0 gillar