Jerkar som hänger sig i tafsen!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkar som hänger sig i tafsen!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerkar som hänger sig i tafsen!!!

Jag blir vansinnig på när jerkarna hänger sig i tafsen. Det är nästan alltid trippel kroken på mitten av jerken som drar fast i tafsen, och hänger sig. Resultatet blir som säkert ni kan tänka er, helt stört. Gör jag ngt fel?

Testar med att gör vevstopp precis innan nerslag i vattnet, ibland hjälper detta. Kan det vara för att man har för mjuk tafs?

Skall ut i Järnavik,Blekinge imorn, och nu har jag köpt rejäla doningar till tafsar ifrån BFT. Hoppas det går bättre nu. Antar inte det är bara jag som har detta bekymmert?

Freddie

Jag vet inte vad du menar med:
    Ursprungligen postat av Blizzard Visa inlägg

gör vevstopp precis innan nerslag i vattnet

Freddie
    Men annars låter det som att du jerkar hårt och får mycket slaklina, hänger du med med veven så får du aldrig så slak lina så den kan hänga sig runt tafsen.

Kommentera

Jag blir vansinnig på när jerkarna hänger sig i tafsen.
      Alltid jobbigt med självmordsbenägna beten.
      Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Jag bromsar alltid linan med tummen i slutet av kastet så det landar utsträckt och i mycket lägre fart. Annars landar det hårt och studsar och mer tur om det inte krokar sig själv.

Kommentera

Jag vet inte vad du menar med:
          Ursprungligen postat av Blizzard

gör vevstopp precis innan nerslag i vattnet

Freddie
          Men annars låter det som att du jerkar hårt och får mycket slaklina, hänger du med med veven så får du aldrig så slak lina så den kan hänga sig runt tafsen.

Jag menar att man kör ett halvvarv på veven för att linjan skall vara styv, sträck, precis innan betet slår i vattnet. Jag kallade det vevstopp, kanske är fel benämning. Men har iaf ofta problem att när jag börjar veva in, el jerka så känner jag att tafsen lagt sig runt mittenkroken. Man känner det direkt och jerken går helt konstigt i vattnet.

Kommentera

Jag blir vansinnig på när jerkarna hänger sig i tafsen. Det är nästan alltid trippel kroken på mitten av jerken som drar fast i tafsen, och hänger sig. Resultatet blir som säkert ni kan tänka er, helt stört. Gör jag ngt fel?

Testar med att gör vevstopp precis innan nerslag i vattnet, ibland hjälper detta. Kan det vara för att man har för mjuk tafs?

Skall ut i Järnavik,Blekinge imorn, och nu har jag köpt rejäla doningar till tafsar ifrån BFT. Hoppas det går bättre nu. Antar inte det är bara jag som har detta bekymmert?

Freddie
            Jerkar som hänger sig i tafsen!!!

Hej Freddie Holmgren;

Att jerkbeten och även långa wobbler med flera 3-krokar hänger upp sig i tafsen eller att någon av krokarna hänger sig runt linan när du kastar kan bero på att du kastar för hårt och snärtigt så att betet snurrar i luften. Sannolikt ökar problemet ännu mer i motvindskast! Följden blir då ofta att betet hänger sig i tafs eller så fastnar någon 3-krok i linan.

Bäst eliminerar du detta problem med upphakade beten genom att undvika snärtiga kast över huvudet. Kasta hellre långa, mjuka och horisontella sidledskast och stoppa spolen med tummen exakt innan betet slår i vattenytan. Alternativt kan du försiktigt bromsa spolen med tummen de sista metrarna av kastet. Då brukar jerkbetet eller wobblern oftast landa spikrakt i vattenytan med stjärtkroken först utan att betet hakar upp sig. Övning ger färdighet!

Go for the Big Ones!

Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2012-10-12, 22:15.

Kommentera

Om du bromsar den endast med vevstopp så kommer du helt säkert få strul då bete tvärtnitar. Bromsa ner farten på linan med tummen så kommer det gå galant.

Kommentera

Några enkla tips...

Ofta räcker det med ett byta längd på tafsen om man känner att det händer för ofta och inget annat hjälper.

Det finns dom som använder för tunga lekanden och det kan nog hända att den slungas ner mot krokarna i landningsögonblicket eller sjunker för fort mellan rycken så den går emot kroken.
                Rapala och Darts kullagerlekanden på runt 40kg är räcker gott och väl.

Testa saker som nämnts i tråden...
                Själv släpper jag ut ganska mycket lina innan kastet och då pendlar jag iväg betet så kastet blir mindre snärtigt.
                Ett lite längre spö kan hjälpa det med.
                Senast ändrad av EsoxToni; 2012-10-12, 16:56.

Kommentera

Ok, är det att den hänger sig vid/innan nedslaget så är det som de skriver, att du inte ska snärta iväg betet och vara med med tummen.
                  Men ibland kan beten hänga sig medan man jerkar och då brukar det bero på slaklina/ för hårda jerks.

Kommentera

Kan bara hålla med om vad folk skrivit redan, försök att inte få ett ryckigt utkast och bromsa upp med tummen innan betet slår i ytan.

Kan också vara som någon skrev att du jerkar för hårt, speciellt om du har ett riktigt styvt spö. Vissa beten är jätte känsliga för hård jerkning, tex Salmo Slider som du fiskar genom att bara peta till det lite med spöt om du ska jerka hem betet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 764 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04