Fråga till er andra som också fiskar med Strike pro's Pike Range serie! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga till er andra som också fiskar med Strike pro's Pike Range serie!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga till er andra som också fiskar med Strike pro's Pike Range serie!

Hej!

Har en fråga angående mitt Pike Range 6'8 -180g nya modellen. Det är så att jag får extrem spö böj av små fiskar. Dessutom känns gäddan extremt tung dessutom. Är det nå skit med mitt spö eller vad är det frågan om.

Man tror att man krokat stor fisken, för det blir tungt utav bara helvete och spöt böjer sig som ett glasfiberspö nästan. Men nej, då är det en gädda på 3-4 kg inte lite besviken man blir.

När jag kastar och tar hem betet så beter sig spöt normalt, lite studs i toppen med t.ex. big bandit men inte störande.

Ni som har sett Pike Secrets del 1, så får jag ungefär lika stora spöböj som trumman får när han krokar sin 11 kg i filmen. Mina gäddor väger dock ca 2-3 kg.... Känns som spöt har tappat i spänst.

Funderar starkt på reklamation av spöt, hade inte det här problemet i början och kan inte se att det är något jag åstakommit genom fel hantering av spöt.

Tacksam för alla ideer och funderingar.

Mvh

Simon

Jag tycker att du skall reklamera med en gång, att ett spö klassat till 180g har en aktion sig på det sättet. Dem jerk-spön jag använder har en mer toppig tre-fjärdels action, har ett lite äldre spö i pike range-serien (från den tiden dem var gröna) contest tror jag det heter klassat till 150g iaf och det beter sig inte alls på det sättet du beskriver. Nä du måste ha fått ett "MåndagsEx" och spön ska inte tappa spänst på så kort tid, ska hålla upp emot 10 år iaf.

Kommentera

Jag har två gamla gröna som är väl infiskade, ett 6'9" 150 och ett 7'6" 150, jag märker ingen svampighet, fisk på 3-4 kg även i höstkondition är en barnlek och känns inte det minsta jobbigt.

Bara en dum kontrollfråga, du jämför inte vårgädda på 3-4 kg med en höstgädda på 3-4 kg, för det är inte riktigt rättvist. Höstgäddor är dubbelt så starka och sätter en helt annan press på grejorna...

Men oavsett, är du inte nöjd ska du gå tillbaka och förklara varför, är det fel på spöt så reklamera, annars sälj vidare och köp något annat, det är normalt bra grejor.
      Senast ändrad av anders@gäddfiske.se; 2012-10-06, 09:35.
      Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Jag har både 6' (150g) och 6'8 (180g) varianten, blir i princip ingen spöböj alls på mina med smågäddor. Skulle nog reklamera om jag vore dig.

Kommentera

Tack för era tankar!

Swampthing: Jag har skickat ett mail om reklamation får se vad dom svarar! Verkar ju inte helt omöjligt att det är ett måndags ex.

anders@: Jag jämför såklart inte mellan två olika årstider Jag fiskade med polarens BFT Bandit 6'6 -160g och jag vevade lätt in en 4kg gädda spöt jobbade fint, det kändes att spöt jobbade mot fisken inget nämnvärt spö böj.. Sen fick jag hugg på mitt spö och då blev det tungt och rejäl spö böj.. visade sig vara en gädda på 1,3 kg. Där av jämförde jag. Jag får alltså kämpa för att baxa in en gädda på ca 2-3 kg på mitt spö, Känns som att precis all kraft går in i rullen och bromsen/veven får ta allt.

Tänker ju inte sälja spöt vidare om det är något fel på det, Är inte schysst att sälja ett spö som inte funkar som det ska.

Det känns liksom om man jämför spö mot spö (Bandit vs Pike range) så känner jag fiskens rörelse i Bandit spöt, medans den känslan nästan försvunnit i pike range spöt under drill. Känns som att klingan blir stum när den böjs. Eller rättare sagt, böjen tar all känsla.

Var tok nöjd med mitt spö i början, håller definitivt med om att spöt är riktigt fint om det funkar som det ska.

Kommentera

Tycker det låter lite mysko, att ett spö skulle förändras så mycket i aktionen över tiden? För det är inte bara så att det har visat sig att du gillar Bandit-spöet egenskaper bättre då?

En av mina fiskepolare har precis ett sådant spö som du, det blåa i 6'8 fot och själv kör jag med 6'6 fot Bandit. Jämför man de två skulle jag säga att Bandit har en något styvare och snabbare klinga, fast skillnaden är inte jättestor. Strike Pro-spöet flexar lite mer, men inte precis så att det kroknar för en mindre gädda...

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              Tycker det låter lite mysko, att ett spö skulle förändras så mycket i aktionen över tiden? För det är inte bara så att det har visat sig att du gillar Bandit-spöet egenskaper bättre då?

En av mina fiskepolare har precis ett sådant spö som du, det blåa i 6'8 fot och själv kör jag med 6'6 fot Bandit. Jämför man de två skulle jag säga att Bandit har en något styvare och snabbare klinga, fast skillnaden är inte jättestor. Strike Pro-spöet flexar lite mer, men inte precis så att det kroknar för en mindre gädda...
              Jag har bara fiskat med Bandit 6'6 två gånger och visst är det ett mycket fint spö, Jag gillar dock inte spöt pga split grip och den totala längden är lite kort för min smak.

Jag har dock ägd bandit 7'3 som också var ett mycket fint spö, med bra tryck i klingan, men det sålde jag pga handtaget tillslut.

Vet att det är konstigt att spöt blivit annorlunda, var ner och test drog lite försktigt i klingan nyss, och det är inte direkt mjukt då? Mycket knepigt.

Skulle underlätta om någon kunde låna mitt spö och känna efter om allt är som det ska. har en liten spricka i Lacken vid holken, dock är den inte genom gående till klingan utan det är lacken som spruckit upp. (Sprickan har funnits sen i våras så om det var in till klingan borde spö väl ha gått av vid det här laget?)

Håller spöt mycket högt, hade nog blivit ett likadant om jag inte funderat på ett st.croix eller CWC's nya som kommer i vår.

Kommentera

Hej Simpzen !

Här är en till som tycker hela historien låter som mormor va ute och fiskade, saken man håller i blir jättekrokig och va tungt det va !

Enkelt resonemang så är en fisk på 3 kg = 3 kg. Med andra ord så är det inte enbart fiskens vikt som gör motståndet utan den kraft fisken lägger på att spjärna emot. Vilket kan variera enormt beroende på fisk, tid, temperatur, mm

Men du beskriver hur spöt agerar vid drillning, men vore det något fel borde du utan omsvep märka det när du kastar dina 180 gr fettingar.

Du säger även att du INTE hade de här problemet i början ? ? ? Alltså har du själv konstaterat att det är ett problem och att det är en skillnad, att något hänt ! Vad finns det då kvar som du inte får ihop ? ? ?

Jag tror det är så enkelt som att du tidigare haft ett spö med utpräglad top-aktion och nu fiskar du med ett helaktions-spö eller 3/4 (gissningar) och att du noterat detta först nu.

Sen detta med aktioner i spöt så förstår inte jag uttryck som detta, jag tror nämligen att det är denna mix av syn på aktion som lurar dig Simpzen.
                har en mer toppig tre-fjärdels action
                TEX: har ett spö, Top-aktion (så böjer det sig som sådan) eller så har det 3/4-aktion (och böjer sig som så) toppig-3/4 är som att beskriva en bil som stum jänkargung.

Med andra ord ett spö med kastvikt (jättemånga) gr och utpräglad helaktion kommer att böja sig i hela klingan vid belastning.

Men någon borde veta vilken aktion ditt spö har. Vet bara att jag själv kollat lite på Consepten, 7,6 " just pga att det har 3/4-aktion.

De känslor du beskriver vid drill är lite av skillnaderna mellan top och helaktion, men som sagt, allt detta är hur jag känner och upplever det hela, ett å annat har man alltid fått om bakfoten som den amatör man är

Men jag köper spöt av dig:
                Gillar spön som får 2 kilos fiskar att kännas som 10. Vad är vinsten med spön som får 15 kilos att kännas som 2 ? ?
                Senast ändrad av Exxet; 2012-10-06, 11:32.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Själv skulle jag bli jätteglad om mina smågäddor kändes som rekordfiskar! Får jag köpa spöt av dig? ;-)

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Hej Simpzen !

Här är en till som tycker hela historien låter som mormor va ute och fiskade, saken man håller i blir jättekrokig och va tungt det va !

Enkelt resonemang så är en fisk på 3 kg = 3 kg. Med andra ord så är det inte enbart fiskens vikt som gör motståndet utan den kraft fisken lägger på att spjärna emot. Vilket kan variera enormt beroende på fisk, tid, temperatur, mm

Men du beskriver hur spöt agerar vid drillning, men vore det något fel borde du utan omsvep märka det när du kastar dina 180 gr fettingar.

Du säger även att du INTE hade de här problemet i början ? ? ? Alltså har du själv konstaterat att det är ett problem och att det är en skillnad, att något hänt ! Vad finns det då kvar som du inte får ihop ? ? ?

Jag tror det är så enkelt som att du tidigare haft ett spö med utpräglad top-aktion och nu fiskar du med ett helaktions-spö eller 3/4 (gissningar) och att du noterat detta först nu.

Sen detta med aktioner i spöt så förstår inte jag uttryck som detta, jag tror nämligen att det är denna mix av syn på aktion som lurar dig Simpzen.

TEX: har ett spö, Top-aktion (så böjer det sig som sådan) eller så har det 3/4-aktion (och böjer sig som så) toppig-3/4 är som att beskriva en bil som stum jänkargung.

Med andra ord ett spö med kastvikt (jättemånga) gr och utpräglad helaktion kommer att böja sig i hela klingan vid belastning.

Men någon borde veta vilken aktion ditt spö har. Vet bara att jag själv kollat lite på Consepten, 7,6 " just pga att det har 3/4-aktion.

De känslor du beskriver vid drill är lite av skillnaderna mellan top och helaktion, men som sagt, allt detta är hur jag känner och upplever det hela, ett å annat har man alltid fått om bakfoten som den amatör man är

Men jag köper spöt av dig:
                    Gillar spön som får 2 kilos fiskar att kännas som 10. Vad är vinsten med spön som får 15 kilos att kännas som 2 ? ?
                    Hej!

tack för dina kloka ord!

Vill bara poängtera att jag inte kastar beten över 100g med spöt, det är gränsfall på 120g.

Sen så ja, någon kan ha hänt, men vi har också haft årstids ändring, I våras så hade jag inte samma problem, men då är ju fisken lite stelare, sen i sommar så har det varit lite klent på större fisk, men inte upplevt spöt så mjukt förrens nu i höst! Visst är fisken piggare. Där av kan jag haft samma problem hela tiden, bara att års tiderna spelar in.

Visst har pike range spöna annan aktion än rena toppiga spön, nu är jag så dålig på olika aktioner. Kan det vara så simpelt att nu på hösten när fisken bjuder upp lite till kamp att jag helt enkelt är så van med ren topp aktion så att jag bara är ovan?

Haha en 2kg känns ju inte direkt som en 10kg, men jag tycker att fisk på två kilo känns som runt 6-8 kg i vilket fall ibland. Nu när jag tänker på det så har jag för mig att Trumman har samma fenomen i Fly vs Jerk III, han tror att han krokat stort men det är inte det. Kanske ligger något i det du säger om aktionen!

Alltså förra året så tog jag en gädda på 8,1 kg på mitt gamla SG pro jerk, den fisken kändes inte så tung förrens den kom närmare båten, nu har jag i stortsett tvärtom att det blir snor tungt vid mothugget och ända fram till båten sen blir det lättare när fisken bara kan dyka. Men en 2kg böjer dock mycket när den dyker..

Nu blev det mycket att fundera på, bra med ett utförligt svar av dig!

Jag hade nog sålt spöt om det inte vore för sprickan i lacken, vill definitivt inte sälja något som kan vara skadat.

Edit: Jag kan ju behålla spöt och testa i vår hur jag upplever det, borde ju ge en klarar bild!
                    Senast ändrad av Guest; 2012-10-06, 11:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 717 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04