Nytt jerkspö. Hjälp tack. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt jerkspö. Hjälp tack.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt jerkspö. Hjälp tack.

Har bestämt mig för att byta spö till våren då jag tror min ekonomi vänder till det bättre.

Jag har ett SG big lure &jerk 7 fot 150. Det spöt är för långt för mig. Det svampar för lätt när jag försöker jerka beten upp till 100 (bb) det har en grym fighting känsla men, det är allt.

Jag är endast 1.68 om jag inte missminner, och spöt slå hela tiden i vattnet och ger ingen speciellt bra gång alls.

Funderar på en 6.6. Funderar på ett bandit rod 160 gram. Nån som har fiskat med det? Eller nått annat liknande. Vill ha det ganska så påkigt så jag jerka beten upp till 100 utan att det svampar, me vill ju ändå ha den där fighting känslan.

St.croix premier 6,6 fot (ganska säker på att det finns ett sådant! Kolla på lundgrens.) Kastvikt 3oz. Använder själv 7fotaren -3oz till jerkbaits på 60-130g. Funkar perfekt och grym känsla i det spöt!
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Bandit 6'6 180g funkade ju klockrent.. men nu finns bara 160g spöt kvar.. vet inte hur det är i jämförelse. Dock är Bandit spöna riktigt fina, skulle välja ett sådant över många andra spön.

Jag kör med ett strike pro contact 6'8 -180g som jag tycker är skönt, du känner mindre fisk och har bra kräm i klingan, ganska mjuk klinga när du drillar men det flexar inte när du jerkar t.ex. big bandit. Kast vikten är dock som vanligt lite knepig.. max ca 130g är bekvämt att kasta med spöt.

Jag själv har börjat kolla på st.croix, lutar starkt åt att det blir ett sådant i 7ft modellen.

Jag är 167 cm för att göra längd jämförelse. Från land så kan jag jerka med 6'8 ft utan problem. från båt så kan jag jerka med ett 9ft spö men det är absolut ingen höjdare. smärt gränsen går vid ca 7'6 ft skulle jag gissa. Tekniken kommer så småning om med längre spön. (Detta är nr jag jerkar neråt mot vattnet)

Vill du ha ett kort spö så tänk på att BFT Bandit 6'6 -160g är jätte långt bakom rullfästet så själva klingan som får arbeta är jämför bart med ett ett 6 ft buster Stiff ungefär. Lika med strike pro contact 6'8 som är i närheten av ett 6'3-6'5 spö ungefär.

Kommentera

Daiwa Powermesh 2-6oz, så har du det bästa. Lika bra att köpa det direkt. Så slipper du starta ytterligare en tråd till våren om vilket spö du skall välja, eftersom tidigare spön inte funkat perfekt.

Kostar 1500kr med frakt hem till Sverige.

Kommentera

Vill du ha ett kort spö så tänk på att BFT Bandit 6'6 -160g är jätte långt bakom rullfästet så själva klingan som får arbeta är jämför bart med ett ett 6 ft buster Stiff ungefär. Lika med strike pro contact 6'8 som är i närheten av ett 6'3-6'5 spö ungefär
          Med det antar jag att du försöker säga att det kan bli lite väl påkigt eller?

Egentligen skulle jag väl kunna jerka med en 7 fotare. Det som är det största problemet är ju att det svampar som bara den på beten upp till 100. Men det kan iofs ha med teknink också att göra. Jag får liksom ingen gång med BB. Den går bara rakt fram. Och tar jag i så svampar bara spöt.

Europike, kanske jag tittade dåligt men jag hittade ingen med den kast vikten jag vill ha ( max 160 ).

Kommentera

Kika på SG Woody 6,9. Kör detta själv och tycker det är grymt, spöt har långt bakhandtag så spöt upplevs nästan som ett 6,6. Riktigt lätt och styvt men inte "påkigt". Finns i 150 och 250g, har inte känt på 250 g men är förmodligen inte lika mkt känsla i det... Bra pris på det med!

Kommentera

Nja, hade tänkt nåt annat än SG denna gång. Har 3 SG spön och vill testa nåt nytt. Men tack för tips!

Varför står det att jag är inloggad när jag inte är det Skumt??

Men jag vill ha ett ganska så tilltaget bakhandtag så man kan dänga iväg betet en bit.

Buster stiff finns inte på världskartan.

Kommentera

Jag har ett BFT Bandit 6´6 160gr. Tycker det är ett riktigt trevligt spö! Kan rekommendera det starkt.
                Men om du har möjlighet att känna på dom i nån närliggande butik så åk dit

Kommentera

Om din ekonomi vänder tillräckligt mycket åt det rätta hållet så tycker jag att du ska ta dig en allvarlig funderade på att skaffa ett Edge 3776 Jerk

Click image for larger version

Name:	produktID_9956.jpg
Views:	2
Size:	32,3 KB
ID:	1764626

Jag har 7,3 fotaren, odelat (spöet finns bara i odelat format). Att säga att jag älskar spöet vore en underdrift...

Vi snackar verkligen maximal råstyrka perfekt ackompanjerat med otrolig finkänslighet (för att vara ett jerkspö då!). Jag får vilket bete somhelst att gå precis som jag vill på mer eller mindre första kastet, även helt nya beten jag testar får jag att gå riktigt bra efter max tre kast. Kastar oerhört långt utan att behöva ta i allt för mycket.

Yxhandtaget tyckte jag först var en löjlig detalj, snygg som fan, men onödig... Men det är faktiskt riktigt skönt att kasta med just pga det "yx-handtaget". Väger ingenting jämfört med andra spön som kastar upp till 140-150g (jobbar i sportfiskebutik och har känt på det mesta. Kan tillägga att vi inte säljer detta spöet i butiken, säger bara var jag tycker helt enkelt!).

Att jerka beten på 40 gram går bra, även Buster Jerk II som ligger på 36g (tror jag, det är under 40g i alla fall) går att jerka (har trimmad JB, vet ej om det är bökigt att kasta med otrimmad rulle / Predatorn etc.). Klarar utan problem beten upp till ca 150g!

Tillochmed snipor på dryga kilot får spötoppen att jobba lite, något jag har saknat på alla andra jerkspön jag har testat hittills

Det enda minuset jag kan komma på är prislappen, men jag fick en bra deal...

Har du pengar över och vill köpa ett nytt jerkspö och kan hantera ett odelat sådant så ska du slå till direkt tycker jag! Just nu kan jag inte komma på en enda vettig anledning trots mitt prylnörderi att köpa ett nytt jerkspö de närmsta fem åren

Här har du länken till den återförsäljare som är billigast vad jag vet (har orkat leta fram), det är 6,6-fotaren:

2379kr är det lätt värt kan jag intyga
                  Senast ändrad av joakim_glantz; 2012-09-18, 18:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av joakim_glantz Visa inlägg
                    Om din ekonomi vänder tillräckligt mycket åt det rätta hållet så tycker jag att du ska ta dig en allvarlig funderade på att skaffa ett Edge 3776 Jerk
                    Jodå, det spöt är väldigt intressant. Men jag bor i Karlstad och det finns inte här så vitt jag vet, så att bara köpa ett spö för så mycket pengar och sen bli missnöjd vete fan om jag vill. Lite svårt när man bor i en stad som jag, och knappt känner nån som jerkfiskar. Man får liksom aldrig klämma på nåt innan man köper det.

Har tittat på spöt och pratat med kille på Söders som bara hade gott att säga om det. Det spöt ligger högt på min lista om jag får råd att köpa spö. Men samtidigt så känns det som att jag skulle köpa det för att det ser "cool" ut ( vilket det iofs gör) men blir fel enligt mig då.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 306 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13