Multi till Fenwick Ironfeather Quadrant 8-32g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till Fenwick Ironfeather Quadrant 8-32g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multi till Fenwick Ironfeather Quadrant 8-32g

Hej,

Är på jakt efter en ny multi som främst kommer att användas till Havsöring runt den skånska sydkusten.
    Kastar huvudsakligen genomlöpare, bombarda och kustwobblers runt 20g men vill även kunna hantera vikter runt 8-10g utan större problem.

Har kikat lite på Calcuttan som är ruskigt snygg! Kanske inte den viktigaste egenskapen men dock inte att förakta då jag blir glad bara jag ser en bild på den.
    Vad jag inte blir klok på är alla jävla bokstavs och sifferkombinationer på e-bay...Vilken modell tror ni passar mig bäst?

Har också tittat på curadon som verkar kompetent och lovordad av många på FS. Egentligen tilltalar inte utseendet mig men jag stänger inga dörrar.

Har ni andra förslag så är de välkomna så länge de möter ovanstående krav.
    Smärtgränsen prismässigt går nån stans runt 2500kr.

Tack på förhand

Hej!
    Är du på jakt efter en höger eller vänster?
    Jag sitter i samma sits som dig men vänd på steken, jag har en UT-trimmad 5501c (rocket) som jag söker ett spö till.

Jag har ett seatrout performance till rullen och kör just nu på ett savagegear Parabellum 9,6' 12-40gr. Visst kastar det bra, men jag märker begränsningar i spöt när det gäller distans.
    Det går lätt att kasta beten runt 10gr

Jag tror det blir två fenwick quadrant för mig. Ett 10' till min trimmade 5501c och ett 11' till min trimmade record 61. Bägge skal vara till HÖ på Gotland. 61an till bombarda.

Shimanos rullar kastar väldigt fint med lätta beten, men själv är jag förälskad i ambassadeurer

Kolla annars efter en beggad amba 5500(1), 5600(1) med seatrout performance, reel performance eller reel performance+ i.

Alternativet är ju en 2500amba

Med vänlig hälsning,
    Marcus

Kommentera

Tjena,

Jag är oxå född med en amba i handen, fast det står shimano på de flesta av mina rullar idag. Hur har det gått så fel? Det vet jag inte, men vi tar inte det just nu.

Till hö fisket fungerar curado 200/201 (D och E) , chronarch G (samma rulle som curado E) och calcutta 100/101 mkt bra. Uppgraderar man kullager till ABEC 7 , då kommer kastlängder att vara mer än tillräckliga för det fisket. Har man möjlighet och pengar till en calcutta TE 100/101 GT eller alt en conquest i samma storlek, då får du en riktig bra rulle, som kastar hur fint som helst. 100/200 rullar är högervevade och 101/201 är vänstervevade.
      Du får gärna titta på samlingstråden jag har som signatur. Där finns mkt info om det du söker.

Häls /T
      Senast ändrad av tonyex; 2012-09-10, 13:45.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Tjena,

Jag är oxå född med en amba i handen, fast det står shimano på de flesta av mina rullar idag. Hur har det gått så fel? Det vet jag inte, men vi tar inte det just nu.

Till hö fisket fungerar curado 200/201 (D och E) , chronarch G (samma rulle som curado E) och calcutta 100/101 mkt bra. Uppgraderar man kullager till ABEC 7 , då kommer kastlängder att vara mer än tillräckliga för det fisket. Har man möjlighet och pengar till en calcutta TE 100/101 GT eller alt en conquest i samma storlek, då får du en riktig bra rulle, som kastar hur fint som helst. 100/200 rullar är högervevade och 101/201 är vänstervevade.
        Du får gärna till på samlingstråden jag har som signatur. Där finns mkt info om det du söker.

Häls /T
        Där kom shimanos rullat från en som kan dem

Kommentera

Ursprungligen postat av maxackaxan Visa inlägg
          Hej!
          Är du på jakt efter en höger eller vänster?
          Jag sitter i samma sits som dig men vänd på steken, jag har en UT-trimmad 5501c (rocket) som jag söker ett spö till.

Jag har ett seatrout performance till rullen och kör just nu på ett savagegear Parabellum 9,6' 12-40gr. Visst kastar det bra, men jag märker begränsningar i spöt när det gäller distans.
          Det går lätt att kasta beten runt 10gr

Jag tror det blir två fenwick quadrant för mig. Ett 10' till min trimmade 5501c och ett 11' till min trimmade record 61. Bägge skal vara till HÖ på Gotland. 61an till bombarda.

Shimanos rullar kastar väldigt fint med lätta beten, men själv är jag förälskad i ambassadeurer

Kolla annars efter en beggad amba 5500(1), 5600(1) med seatrout performance, reel performance eller reel performance+ i.

Med vänlig hälsning,
          Marcus
          Rullen ska vara vänstervevad, därför går 2500 Amban bort. På tal om Fenwick-spöet så är jag mycket nöjd med mitt 10" quadrant

Kommentera

Jag tackar för de konkreta tipsen!
            Vet du på rak arm vad som skiljer Calcutta 101 från 101 GT?
            Vad är den stora skillnaden på curadon och Calcutta förutom det estetiska, något speciellt att tänka på sett till linmängd, kasvikt och kastlängd?

/Tim

Kommentera

[QUOTE

Med vänlig hälsning,
              Marcus[/QUOTE]

ska jag vara ärlig är 2500 amban väldigt överskattad.
              beten runt 20 gram är min curado 101d bättre.
              och beten under 10 gram blir 2500 amban förnedrad,

curadon är orginal ur kartong.
              2500 amban har kearmhybridlager bla.

Kommentera

Grattis till ett bra Spöval , quadrant är en riktigt trevlig fiskpinne.
                Har 4 fenwick ironfether i olika varianter.

Jag tycker TS skall överväga rullar med försänkta rullfästen eller LP rullar, det blir både skönare och längre kast med den typen av rullar.

Tonyex kan Shimano bättre en vad jag kan dom så jag överlåter till honom att rekommendera modell och storlek. själv tycker jag bara att Shimano har bättre rullar i hö segmentet en vad Abu har, möjligtvis kan Mörrum hänga med men du pratar vi priser långt över TS budget....
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-09-10, 18:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av TimH Visa inlägg
                  Vet du på rak arm vad som skiljer Calcutta 101 från 101 GT?
                  Jag skulle säga att det handlar om två olika rullar , just för att skillnader är så såpass stora. Jag skulle kunna säga så här att en calcutta 101b är som en Toyota Avensis och en calcutta TE 101 GT är som en Lexus.
                  Dessutom är GT modellen trimmad från fabrik och har en spole som är trimmad för att accelerera snabbare och kasta längre, med andra ord att fiska med en sådan rulle är en dröm, nackdelen är att det kostar att ligga på topp.

Ursprungligen postat av TimH Visa inlägg
                  Vad är den stora skillnaden på curadon och Calcutta förutom det estetiska, något speciellt att tänka på sett till linmängd, kasvikt och kastlängd?
                  Om vi tar ett steg i taget, då kan man säga så här att curado 201E och calcutta 101b kan jämföras på många punkter och jag tror att för just hö fisket en curado D, E eller en Chronarch G (samma rulle men annan färg) är att föredra med tanke på att de kastar bättre med lätta beten. En calcutta TE GT spelar i en annan division när det gäller det mesta och detta gäller även priset vilket hamnar utanför TS budget iaf.

Häls /T
                  Senast ändrad av tonyex; 2012-09-10, 19:36.

Kommentera

Tack för alla tips så här långt, blir till att ljuslätta specifikationer och kolla runt var de olika modellerna ligger prismässigt.

En annan fråga på lågprofil kontra traditionell rund rulle. Är det några skillnader i service och rullvård? Lika lätt på alla ovan förslag? Har idag en billigare lågprofil (Amba ProMax) och jag blir nämligen inte klok på hur jag får i sär den rullen ordentligt. Men det kanske är något på just denna modell som spökar...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 741 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04