Lina för lätt jerkbait - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina för lätt jerkbait

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lina för lätt jerkbait

    Hej! Var och köpte en TGC 5001c igår som jag ska ha på mitt jerkbaitspö. Köpte även ett vertikalspö som jag ska köra lätt jerk, vertikaljigg och vanligt spinnfiske på. Nu till min fråga: vad bör jag ha för lina på min gamla black max rulle som jag ska köra på vertikalspöt? Ska inte fiska efter så mycket gös utan blir mest abborre på jigg och gädda på lätt jerk. Kan tillägga att det är ett bft pelagio heavy spö. Btw vad tycker ni om det vertikalspöt? Och vad tycker ni om TGC 5001C rullen? Har inte hunnit testa den än men kan höra med er om vad ni tycker om den och hur den är?

  • #2
    Bump!

    Kommentera


    • #3
      Ska du försöka vertikala behöver du en tunnare lina som skär i vattnet. Det blir också motsats till jerk för gädda där du vill ha en grövre lina helst eftersom du rycker och knycker i linan. Svårt att ge ett bra svar för det finns nog inget. Avgör vad som är viktigast och gå på det.

      0.10 fläta håller runt 6 kg och 0.13 håller för ca 8 kg.

      Skulle väl vara lagom rekommendation om man drillar gädda bra och inte bara försöker veva in den.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
        Ska du försöka vertikala behöver du en tunnare lina som skär i vattnet. Det blir också motsats till jerk för gädda där du vill ha en grövre lina helst eftersom du rycker och knycker i linan. Svårt att ge ett bra svar för det finns nog inget. Avgör vad som är viktigast och gå på det.

        0.10 fläta håller runt 6 kg och 0.13 håller för ca 8 kg.

        Skulle väl vara lagom rekommendation om man drillar gädda bra och inte bara försöker veva in den.
        Blir nog inte så mycket vertikalfiske. Tror det mest blir buster 2:or och kanske några små wobblers .Funderar på att sätta dit en 0.15 lina som håller för 11 kg. Då borde jag väl klara av att köra lättjerk men även kunna köra lite lättare drag och jiggar om jag skulle vilja?

        Kommentera


        • #5
          Vid ett bakslag så kommer 0,15 att gå av direkt med betesvikter på 40 gram.

          Jag hade inte gått under 0,20 om du mest kör jerk, dock är det på tok för tjockt för vertikal.
          Den som har mest prylar när han dör vinner

          Kommentera


          • #6
            Okej, förstår. Får se vad det blir för lina då. 0.32 är ju lite tjockt för buster 2:or och så. Har en Spiderwire 0,25 hemma. Tycker du att jag ska sätta dit den och testa?

            Kommentera


            • #7
              Jag har 0.34 och visst går att kasta med mindre beten men tycker du tappar grejen med lätt jerk. Blir också kortare kast.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 668 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 334 svar
              266 227 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Nito, 2015-07-22, 18:53
              15 svar
              2 327 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Fisketrassel  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              882 svar
              141 827 visningar
              16 gillar
              Senaste inlägg Kulfisk
              av Kulfisk
               
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 046 svar
              196 163 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Villespinn91  
              Arbetar...
              X