Nytt haspelset skall inhandlas, behöver råd! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nytt haspelset skall inhandlas, behöver råd!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nytt haspelset skall inhandlas, behöver råd!

Hej allihopa, är ny här på forumet och behöver er hjälp!

Jag har nyligen återupptäck fiskeintresset man hade som barn och behöver ny utrustning! Jag kommer köra haspel och det ska användas som ett allround spö för insjöfiske (främst gädda) samt lite lättare kustfiske, har ingen egen båt så det blir mest till att fiska från land. Är student så börjar med en relativt låg budget, det jag har kikat på är:

Spö: Berkley Phazer PZS 902M 9’-275cm 15-40g
    Rulle: Okuma Safina Pro 30 FD (SPA30 215g 3+1 4,8:1 240m 0,20mm)
    Lina: Fireline 0.25

Verkar detta som ett bra val? Spö + rulle ligger på ca 1000 kr vilket är ungefär den prisklass jag vill lägga mig i. Det jag är mest osäker på är valet av storlek på rullen, funkar det med -30 varianten eller bör jag gå på den lite tyngre Okuma Safina Pro 40 FD (SPA40 266g 3+1 4,8:1 300m 0,25mm)? Beten kommer ligga inom det angiva intervallet för spöt.

Tacksam för svar!

låter ju bra. Jag skulle köra på strl 30, och gå ner i linstrl. Kanske ligga runt 0.17-0.19 typ. kan du stå och dänga lite höbeten från land lite lättare. ps skeletor spöna är fina också..ds
    My work speaks for itself

Kommentera

0,25mm fireline till ett spö med kastvikt upp till 40g känns väldigt överdimensionerat. Vill du fiska gädda bör du gå på kraftigare spön.

Om du som så många andra, vill köpa ett spö för att kunna fiska med mindre spinnare och små skeddrag så funkar förvisso ett spö på den kastvikten du nämner men då får du gå ner i lindimension istället.

Kommentera

Hmm okej men det är inte tänkt som en renoldat gäddspö och när jag kollade runt tyckte jag att det fanns ett stort utbud av wobblers och andra drag av kända märken som bomber,zalt,swim whizz osv ämnade för gädda som låg mellan 30-40g. Då tänkte jag att om jag väljer ett spö med kastvikt mellan 15-40g kan jag då även köra en del spinnare/skeddrag/lätt jigg.

Att jag kollade på en så tjock lina var mer för jag tänkte att den är mer "robust" mot slitage och att det kanske blir mer ekonomiskt då jag tenderar att åka på en del bottennapp när jag står vid strandkanten och fiskar. Hur tjock lina tycker du är lämplig och på vilket sätt / hur mycket skulle den lite grövre linan påverka negativt?

Kommentera

Ursprungligen postat av fogel Visa inlägg
          Hmm okej men det är inte tänkt som en renoldat gäddspö och när jag kollade runt tyckte jag att det fanns ett stort utbud av wobblers och andra drag av kända märken som bomber,zalt,swim whizz osv ämnade för gädda som låg mellan 30-40g. Då tänkte jag att om jag väljer ett spö med kastvikt mellan 15-40g kan jag då även köra en del spinnare/skeddrag/lätt jigg.

Att jag kollade på en så tjock lina var mer för jag tänkte att den är mer "robust" mot slitage och att det kanske blir mer ekonomiskt då jag tenderar att åka på en del bottennapp när jag står vid strandkanten och fiskar. Hur tjock lina tycker du är lämplig och på vilket sätt / hur mycket skulle den lite grövre linan påverka negativt?
          Grövre lina fångar vind och ström mer, kastar inte lika långt som alternativet osv.
          Ja de mindre varianterna av de betena du nämner kan du ju fiska med men i det läget hade jag (personligen) fiskat med större beten eftersom jag uppenbarligen redan bestämt mig för att fiska gädda

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 697 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S  
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04