Ambassadeur Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur Predator

Någon hära som besitter lite mera kunskap om ambassadeur eller alt har erfarenheter ?
    Rullen är bara 1 år gammal och enligt mig själv krånglar den ovanligt mycket, Det låter satan när man drar iväg kast och det händer ofta att det blir ett enda stort spindelnäts trassel och det är inte pga inställningen till vikten på draget, Samt så är Vevspolen As they say in england little fuckt up. Jag har ju bromsen på rätt hög för man ska kunna göra ett bra mothugg utan att linan åker ut och sen ljusterar jag den efter hur stor fisken är, Vilket som då den är på ja kraftig broms, så är vevspolen trög när man hämtar hem lina vilket enligt mig själv det absolut inte ska vara vevspolen ska ju vara lika lätt och smidig att ta hem lina i oavsett styrkan på bromsen, Någon som har tips ? eller är det tid att skicka iväg rullen på Service ? =)

det låter som du har mycke mekanisk broms på rullen. om ingenting är sönder i rullen är det inget annat än mekbromsen som ska kunna reglera spolens motstånd.

prova nästa gång du använder rullen att sätta tummen på spolen. sen justerar du mekaniska bromsen tills att du bara precis kan glappa spolen extremt lite i sidled. ska knappt gå att känna. har du mek bromsen för hårt spännt bromsar det spolen. har du den för löst så blir det obalans i spolen. och ett jävla trassel till följd.
    jag har en hel flock ambor. jag har alltid mina inställda precis så där bara är ett minimalt glapp. kan du se att du glappar den är den för lös. och jag justerar aldrig bromsen för olika drag. och har aldrig trassel som tar mer än 20 sec att trassla upp och där e lång mellan dom. man måste vara med med tummen i kastet.

Kommentera

Tycker det låter som Krokodiljägaren har rätt, mek-bromsen sätter bara spolen i kläm , sitter en lite metallplopp på spolaxeln som trycker mot spolen och ju mer mek-broms ju högre tryck och ju jobbigare att veva...

Blir även ryckigare när man kastar.

Kommentera

Jag höll på att skriva detta i en annan tråd men lät bli, skriver det här nu i stället.

Av mina 5 olika Ambor så sätter jag Predatorn främst (nu använder jag min till tungt Gäddfiske 50-150 g) Jag tycker den rullen är en otroligt lättkastad och stabil rulle då jämfört med övriga jag har. Den kastar långt, sjunger som välsmord kolibri, har aldrig (OBS! aldrig) haft ett enda skatbo med den rullen. Har mekbromsen helt lös, som beskrivet innan och den är hur stabil och välkastande som helst.

Att den låter satan vittnar om något fel . . . . . (har du haft isär den?)

Antingen är det något fel på din rulle, eller så är det något fel i dina inställningar och/eller kast-teknik

Den simplaste felorsaken skulle ju kunna va att du inte gett rullen lite kärlek, kallas även rengöring och smörjelse med bra olja.

Att du har för hårt ställd mekbroms tror inte jag på, för då borde du inte få linresning och trassel över huvudtaget !
        Senast ändrad av Exxet; 2012-07-23, 16:16.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Håller med Exxet. Tycker inte heller det borde låta med för hårt ställd mek. broms. Och ej heller jag har nånsin haft skatbo med min Predator, även om jag försökt ett par gånger med borttagen mekbroms och full snärt utan tumpress. Det går helt enkelt inte.

Något är fel på rullen, skicka in den till Svängsta är mitt tips.

Kommentera

Jag har haft isär rullen men endast för observation, då den krångla och det gick inte att ta hem någon lina alls.
            Då åkte jag till återförsäljaren och han plockade isär och visade att det sitter 4 små vita plast saker som fungerar som centrifugalkraften när man kastar han tog bort 2 st och sade även att man kan ta bort dem andra också när man blivit mer van med rullen om man tyckte det var bättre, det var då dryga 1 månad efter köpet förra sommaren, Jag är med med tummen i varje kast men blir ändå ett jävlans skatbo, Prövade att doppa hela rullen i vatten vid ett pass ljudet från rullen upphörde så antar det bara behöver smörjas upp. Men ska sluta med att ha bromsen för hårt )

Kommentera

Hoppas du sköljde rullen i färskvatten och smorde upp den direkt efter den turen när du doppade rullen. Är lite rädd för att du inte gjorde det och dina lager är slut, och att det är dom som låter, därav oljudet. Tro inte att det bara är att smörja nu, hjälper inte. Lager som har börjat sjunga/yla är slut. bara att byta. Smörjer gör man innan för att oljan ska förhindra metallisk kontakt och hålla lagren vid liv. Är detta passerat så är det kört.

Överslagen lintrasslet tror jag delvis beror på att din C-broms är dålig/slut

Men orsaken till att det går tungt när du vevar kan inte vara kopplat till att slirbromsen (stjärnratten) är åtdragen ? ? (jo det kan men då är något mycket galet i rullen)

då den krångla och det gick inte att ta hem någon lina alls.
              Då åkte jag till återförsäljaren och han plockade isär och visade att det sitter 4 små vita plast saker som fungerar som centrifugalkraften när man kastar han tog bort 2 st
              Men det felet och den åtgärden har inte med varandra att göra? hur löste du detta med att ta hem lina ? Och varför tog han i affären bort C-vikter ? Du som problemkastare med lintrassel borde ha fler inte färre C-vikter ?
              Senast ändrad av Exxet; 2012-07-23, 18:24.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Tror TS skall försöka sätta tillbaka en C-vikt till och släppa på mek-bromsen.

Ända anledningen till att butiken pillar på stjärnhjulet när rullen inte tar in lina borde va att det sitter löst och snurrar med, då blir ju spolen stilla fast det vete fan hur man kan få till det.

Kommentera

Det är just det som är det märkliga att stjärnbromsen som styr det hela, ju hårdare den är åtdragen ju segare blir det att ta hem linan.
                  Och att det blir överslag och trassel har det inte blivit förut även hur galet kastet har blivit,
                  Vet dock inte om det är C-vikt inte fullt koll på alla delar i rullen, men det är vilket som små vita i plast som sitter på 4 st ja stål pinnar eller hur man ska formulera det och dem fungerar då tydligen som cent-kraften, dem hade fastnat i ett läge och det var då anledningen till att man vevade men inte fick hem någon lina, Men som det låter från alla (dem som besitter kunskapen) Att det bara är att skicka iväg helvetet på service ! tacksam för alla svar

Kommentera

Ursprungligen postat av Deadmansdream Visa inlägg
                    Det är just det som är det märkliga att stjärnbromsen som styr det hela, ju hårdare den är åtdragen ju segare blir det att ta hem linan.
                    Och att det blir överslag och trassel har det inte blivit förut även hur galet kastet har blivit,
                    Vet dock inte om det är C-vikt inte fullt koll på alla delar i rullen, men det är vilket som små vita i plast som sitter på 4 st ja stål pinnar eller hur man ska formulera det och dem fungerar då tydligen som cent-kraften, dem hade fastnat i ett läge och det var då anledningen till att man vevade men inte fick hem någon lina, Men som det låter från alla (dem som besitter kunskapen) Att det bara är att skicka iväg helvetet på service ! tacksam för alla svar
                    Mitt konstaterande efter många timmars skruvande med Ambassadeur rullar är att detta är lika mystiskt som Jimmy Hoffa´s försvinnande...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 713 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04