Fråga om skada på ett spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga om skada på ett spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fråga om skada på ett spö

Hej,

Jag upptäckte en skada på klingan på mitt knappt använda spö som känns lite trist.
    Det är en repa som skadat lack och trängt ner en bit i klingan. Jag skulle tippa att den uppstått från ett drag som varit fäst strax under skadan.
    Min fråga är då hur illa detta är och om det kan vara så att det kommer leda till att spöt kommer knäckas vid belastning?
    Hur kan jag åtgärda detta? Det vore ju önskvärt att fixa detta även kosmetiskt även om skadan inte har någon inverkan på spöts hållbarhet.

Förhoppningsvis har jag lyckats få med en bild nedan.

Tacksam för hjälp!

Click image for larger version

Name:	bild.jpg
Views:	1
Size:	672,4 KB
ID:	1811328
    Senast ändrad av co.est; 2012-07-16, 17:16.

testa att reklamera spöt, det är ju felbyggt ifall man fäster ett drag där man ska göra det och det blir så.
    Dessutom verkar det vara klen lack. vad för drag använde du?
    Är det en schysst butik så går det ganska lätt. finns några som byter oavsett bara för att få bra omdöme

Jag skulle inte våga använda det spöt om man säger så... man vet aldrig hur mycket en skada gör.

Kommentera

Tack för svaret.

Jag vet ej exakt vilket drag det var men det är den enda förklaring jag kan hitta då jag varit aktsam om spöt och transporterat det i fodral hela tiden.
      Du har helt rätt i att jag skall kolla reklamation. Jag tänkte aldrig på det då det är självförvållat men som du säger så skall ju spöt klara mer än så!

Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
      testa att reklamera spöt, det är ju felbyggt ifall man fäster ett drag där man ska göra det och det blir så.
      Dessutom verkar det vara klen lack. vad för drag använde du?
      Är det en schysst butik så går det ganska lätt. finns några som byter oavsett bara för att få bra omdöme

Jag skulle inte våga använda det spöt om man säger så... man vet aldrig hur mycket en skada gör.

Kommentera

spöt ser ju dessutom ut att vara ett edge-spö. så dom är ju inte jättebilliga.

Men som sagt, ett spö som gå sönder på det sättet är reklamation. knäcker man spöt genom att bryta av det med händerna, i en dörr, tar isär det genom att greppa runt öglor så är det självförvållat. går ett spö sönder tack vare att man använder det som man ska = produktfel.

Kommentera

Just på den fronten när det gäller drag som repat när dom suttit i spöhaken är nog tyvärr svårt att få som produkt fel... Visst är det så att det egentligen inte är självförvållat, men att drag repar klingan när dom sitter där är ett ämne som tagits upp flertalet gånger.

Jag använder endast den haken för att fästa tafsen på spöt när jag ska packa ihop det. För beten så borrar jag upp triggern på spinnspön eller fäster draget i bygeln på haspelrullen.

Hoppas dock att de å butiken är schyssta och ger dig ett nytt spö!

edit: Ett Alternativ om du kör Spinnspö och inte vill borra upp triggern är att du fäster draget i tumplattan (förutsatt att du har en rulle med tumplatta) eller i stativet ovanför linspridaren på LP.
          Senast ändrad av Guest; 2012-07-17, 11:32.

Kommentera

Jag skall kontakta Attitude i veckan - jag återkommer med svar.

Om det nu inte skulle vara en reklamation - hur grav är skadan och hur kan jag eventuellt fixa det?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            271 924 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13